Sv: Askesta banan del 2 - Elektrifierat?
(Daniel Nilsson | 2006-08-26 14:23)
Som ett svar på: Sv: Askesta banan del 2 - Elektrifierat? skrivet av Anders Norén den 26. aug 2006 12:59:24:
>>
>>Fundament till en elstolpe.
>Har banan alltså varit elektrifierad?
Jag och Ulrik var där förra helgen och
undrade när vi såg
stolpfundamenten.
Intresant fråga. Samma fråga dök upp
vid SMoKs resa på sträckan 14 maj
2005, vilket fick mej att undersöka
saken nämrare den 21 maj 2005.
Mellan vägövergången vid Sandarne
båtklubb och punkten där banan delar
sig mot Askesta respektive
Flygstaden/f.d F15 , en sträcka på
knappt 2 km , finns 14-15
stolpfundament.Där spåren delar sig,
riktning västerut: spåret som gick mot
Askesta svänger åt vänster och
spåret som går mot Flygstaden svänger
åt höger.
Före 1945 gick spåret mot Askesta rakt
fram, mitt i mellan de nuvarande
spåren, i linje med detta fanns två
stolpfundament fram till staketet mot
flygstaden en sträcka på 500 m.
Mellan flygstadens västra sida och
Askesta ( drygt 4 km) finns 20-21
stolpfundament.
Längs den sträcka som nybyggdes i
samand med F15 annläggande 1945 saknas
helt dessa stolpfundament.
Förbindelsespåret
mellanMaSJ/askestabanan och OKB saknar
också stolpfundament, av utrymment på
sidan av spåret lär det heller aldrig
funnits några.
Eftersom både förbindelsepåret till
OKB och den sträcka som byggdes 1945
saknar stolpfundanment, och
elekrifieringen på OKB förbi Sandarne
togs i bruk först 1953, vågar jag
påstå att detta är resterna av en
gammal kraftledning. Hade det varit en
kontaktledning hade det varit betydligt
fler stolpfundament, eftersom dessa
sitter på ca 60 m avstånd.
Jag är från Söderhamn och har heller
aldrig hört talas om att det skulle
funnits någon kontaktledning på
askestabanan.
>Men du, har du inte tagit några bilder
åt andra hållet, mot flygplatsen till?
Vi promenerade längs det avstängda och
delvis övervuxna spåret tills det
slutade i en bastant grind. Lite
tidigare hade huvudlinjens tomma banvall
vikit av åt vänster (söder) mot
Askesta, runt flygplatsen.
>Anders
Det är både möjligt och fullt
tillåtet att dagtid åka in på
flygstades område och studera den del
av sträckan som ligger innanför
staketet.
Även den sträcka som byggdes 1945 har
korsat start-/landningsbanan då denna
måste förlängas ca 15 år senare.
Tågen lär dessutom haft företräde
på sina ordninarie passertider.
Mvh
Daniel