Sv: Askesta banan del 2 - Elektrifierat?

(Daniel Nilsson | 2006-08-26 14:23)

Som ett svar på: Sv: Askesta banan del 2 - Elektrifierat? skrivet av Anders Norén den 26. aug 2006 12:59:24:

>>http://img230.imageshack.us/img230/
9033/img3963gr8.jpg
>>Fundament till en elstolpe.
>Har banan alltså varit elektrifierad? Jag och Ulrik var där förra helgen och undrade när vi såg stolpfundamenten.

Intresant fråga. Samma fråga dök upp vid SMoKs resa på sträckan 14 maj 2005, vilket fick mej att undersöka saken nämrare den 21 maj 2005.
Mellan vägövergången vid Sandarne båtklubb och punkten där banan delar sig mot Askesta respektive Flygstaden/f.d F15 , en sträcka på knappt 2 km , finns 14-15 stolpfundament.Där spåren delar sig, riktning västerut: spåret som gick mot Askesta svänger åt vänster och spåret som går mot Flygstaden svänger åt höger.
Före 1945 gick spåret mot Askesta rakt fram, mitt i mellan de nuvarande spåren, i linje med detta fanns två stolpfundament fram till staketet mot flygstaden en sträcka på 500 m.
Mellan flygstadens västra sida och Askesta ( drygt 4 km) finns 20-21 stolpfundament.
Längs den sträcka som nybyggdes i samand med F15 annläggande 1945 saknas helt dessa stolpfundament. Förbindelsespåret mellanMaSJ/askestabanan och OKB saknar också stolpfundament, av utrymment på sidan av spåret lär det heller aldrig funnits några.
Eftersom både förbindelsepåret till OKB och den sträcka som byggdes 1945 saknar stolpfundanment, och elekrifieringen på OKB förbi Sandarne togs i bruk först 1953, vågar jag påstå att detta är resterna av en gammal kraftledning. Hade det varit en kontaktledning hade det varit betydligt fler stolpfundament, eftersom dessa sitter på ca 60 m avstånd.
Jag är från Söderhamn och har heller aldrig hört talas om att det skulle funnits någon kontaktledning på askestabanan.

>Men du, har du inte tagit några bilder åt andra hållet, mot flygplatsen till? Vi promenerade längs det avstängda och delvis övervuxna spåret tills det slutade i en bastant grind. Lite tidigare hade huvudlinjens tomma banvall vikit av åt vänster (söder) mot Askesta, runt flygplatsen.
>Anders
Det är både möjligt och fullt tillåtet att dagtid åka in på flygstades område och studera den del av sträckan som ligger innanför staketet.
Även den sträcka som byggdes 1945 har korsat start-/landningsbanan då denna måste förlängas ca 15 år senare. Tågen lär dessutom haft företräde på sina ordninarie passertider.
Mvh
Daniel