Sv: Engelsmannen i Skoghult.

(Sven Andersson Sven A | 2006-08-27 00:08)

Som ett svar på: Sv: Engelsmannen i Skoghult. skrivet av Göran Kannerby den 26. aug 2006 22:16:15:

>>>Sedan Lennarts bild
>>>
>>Denna engelsman är ju synnerligen intressant eftersom den har tysk manövrering av växeltungorna. Dvs antingen ligger de för gång i båda ytterkurvorna eller så liggeer de för gång i båda raka vägarna. Tungorna i en ände är alltså kopplade för gång år olika håll. Dessutom är båda ändarna i växeln hopkopplade till ett väselklot. De bortre tungorna i bilden har förreglingshjul.
>Jag tillåter mig ifrågasätta ditt konstaterande. Av linor och betongkanaler till höger att döma fanns det ett linställverk. Mitt intryck är att den bortre halvan av engelsmannen manövreras via linorna (lokalomläggning kan dock också göras med ett handtag som normalt är dolt), den hitre änden manövreras med klotet. Detta stämmer rimligen också med växelns funktion, spåret bortifrån höger är väl linjen i ena riktningen, medan spåret bortåt vänster är ett sidospår, de hitre spåren är väl båda tågspår.
>Jag har aldrig sett något exempel på att växelklot skulle vara förbundna med linor för växelomläggning. Om jag har fel ovan skulle det således bara finnas ett genomgående tågspår genom engelsmannen.
>:-)

Javisst kan du ha fel.... ;-)
Utan att ha detaljkunskaper om förhållanden i Skoghult, så har jag för mig att tågvägen gick rakt igenom Engelsmannen från båda hållen, och att växeln mer fungerade som ett spårkors under normala driftsförhållanden.
Men, som jag skrev tidigare, jag vet inte, utan detta har jag snappat upp någonstans ....


Sv: Engelsmannen i Skoghult. - Krister Persson - 2006-08-27 01:16