Sv: Engelsmannen i Skoghult.
(Sven Andersson Sven A | 2006-08-27 00:08)
Som ett svar på: Sv: Engelsmannen i Skoghult. skrivet av Göran Kannerby den 26. aug 2006 22:16:15:
>>>Sedan Lennarts bild
>>>
>>Denna engelsman är ju synnerligen
intressant eftersom den har tysk
manövrering av växeltungorna. Dvs
antingen ligger de för gång i båda
ytterkurvorna eller så liggeer de för
gång i båda raka vägarna. Tungorna i
en ände är alltså kopplade för gång
år olika håll. Dessutom är båda
ändarna i växeln hopkopplade till ett
väselklot. De bortre tungorna i bilden
har förreglingshjul.
>Jag tillåter mig ifrågasätta ditt
konstaterande. Av linor och
betongkanaler till höger att döma
fanns det ett linställverk. Mitt
intryck är att den bortre halvan av
engelsmannen manövreras via linorna
(lokalomläggning kan dock också göras
med ett handtag som normalt är dolt),
den hitre änden manövreras med klotet.
Detta stämmer rimligen också med
växelns funktion, spåret bortifrån
höger är väl linjen i ena riktningen,
medan spåret bortåt vänster är ett
sidospår, de hitre spåren är väl
båda tågspår.
>Jag har aldrig sett något exempel på
att växelklot skulle vara förbundna
med linor för växelomläggning. Om jag
har fel ovan skulle det således bara
finnas ett genomgående tågspår genom
engelsmannen.
>:-)
Javisst kan du ha fel.... ;-)
Utan att ha detaljkunskaper om
förhållanden i Skoghult, så har jag
för mig att tågvägen gick rakt igenom
Engelsmannen från båda hållen, och
att växeln mer fungerade som ett
spårkors under normala
driftsförhållanden.
Men, som jag skrev tidigare, jag vet
inte, utan detta har jag snappat upp
någonstans ....
Sv: Engelsmannen i Skoghult. - Krister Persson - 2006-08-27 01:16