Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo
(Johan Wahlstedt | 2006-09-24 02:28)
Fortsätter från denna tråd:http://www.tydal.nu/postva gnen/682015.htm
Efter att ha besökt Zagreb fortsatte vi
mot Bosnien och Sarajevo. Det går
ett dagligt tågpar Zagreb (Kroatien) -
Banja Luka (Bosnien/republiken) -
Sarajevo (Bosnien/federationen) - Ploce
(Kroatien). Här står det i Zagreb
innan avgång 8.57, gångtiden till
Ploce är nu nere i drygt 13
timmar...
Bosnien är formellt ett land men
består av två delar,
serbdominerade
Republika Srpska samt Federationen
Bosnien och Herzegovina som
domineras
av kroater och bosniaker (muslimer). De
båda delarna har naturligtvis
varsitt eget järnvägsbolag.
Tåg 397 består alldeles politiskt
korrekt av lok och tre pass, en
från
kroatiska ZH, en från republikens ZRS
och en från federationens ZFBH...
Så rullar vi iväg med god fart
österut från Zagreb genom en
tillsynes
välmående landsdel. I Sisak Caprag
möter vi ett pendeltåg.
Men efter en stund har alla hus nya tak,
eller saknar tak och fönster..
Stationshuset i Sunja ser numera ut
såhär.
Tkl har dock fått en ny barack med
luftkonditionering att sitta i.
En beskrivande bild av
signalanläggningarnas status...
Signalanläggningar verkar inte ha
återuppbyggts (än), de saknas i
princip helt på långa sträckor. Det
är Tkl + oförreglade växlar på
stationerna som gäller, men det går i
alla fall att köra tåg.
De oförreglade växlarna (även på
obevakade(?) stationer) innebär att
tåget bromsas ned till typ 20 vid
infarten, sedan drar man på genom
stationen, bromsar ned till 20 genom
utfartsväxlarna och kan sen dra på ut
på linjen. Även vägskydden var till
stor del utslagna =stanna och tuta innan
passage. Inte konstigt att det tar tid,
men landskapet är i alla fall
vackert...
Ett mötande godståg. En del 1141:or
(licensbyggda "RB lok") har målats om i
kroatiska färger i någon
nationaliseringsproces.
Så närmar vi oss Kroatisk-Bosniska
(republiken) gränsfloden.
I Dobrljin (gränsstationen på
Kroatiska sidan) byts den orangea
1142:an med kroatiska bokstäver mot en
likaledes orange 1142:a med serbiska
bokstäver..
Gränskontrollen klaras av utan
komplikationer, några stämplar i
passet och så rullar vårt tåg över
bron och in i Bosnien. Och personalbyte
vid gränsen samt omkontroll av
biljetterna förståss..
Uppehåll vid någon mindre station i
norra, serbiska Bosnien. I bakgrunden
skymtar en fd. svensk -60tals vagn.
Monument över de stupade från denna
by...
Banja Luka, huvudstad i Respublika
Srpska. Serberna använder syrilliska
bokstäver medan bosniaker och kroater
använder latinska.
Många serber som fördrivits från
delar av Kroatien har bosatt sig i dessa
områden i norra Bosnien/Respublika
Srpska, befolkningen har ökat betydligt
sen innan krigen men arbetslösheten är
hög. Ombord på tåget fanns
uniformerad polis från republiken, om
det är för att skydda personer av
"fel" etnicitet på detta
internationella tåg eller på grund av
brottslighet vet jag inte. Ingen verkade
dock ha något emot några bleka utisar,
tvärtom.
En dålig bild på ett el och
dieseltåg, men den enda jag fick.
Återuppbyggnaden av järnvägen har
gjorts i ordningen spår - el - signal
för att få igång någon trafik så
fort som möjligt. Det finns linjer där
eldriften fortfarande är utslagen vissa
delsträckor medan andra klarat sig
oskadda. För att kunna utnyttja ellok
där det går men slippa för många
lokbyten kopplar man ett diesellok efter
elloket vilket kan skymtas i skuggan
från plattformstaket. För något år
sedan gällde det även tåget Zagreb -
Sarajevo - Ploce, men nu dras det
elektriskt hela vägen.
Ett motorvagnståg i Doboj. Stationen
håller på att renoveras med EU pengar.
Här stötte vi på den enda, en
växlare, som hade något emot att vi
fotade, men hans kollegor skrattade mest
åt honom...
Doboj är gränsstation mellan
republiken och federationen och här
byttes vår orangea 1141:a med serbiska
bokstäver mot en orange 1142:a med
bosniska bokstäver . Och personalbyte
samt omkontroll av biljetter, men ingen
pass eller tullkontroll eftersom
republiken och federationen är ett
land....
Söderut från Doboj har linjen varit
dubbelspårig ned till Zenica, men bara
det ena spåret har återuppbyggts och
idag trafikeras banan som enkelspårig.
Närmast Zenica går spåren på varsin
sida av floden som banan följer.
I Zenica ligger ett stort stålverk med
ett omfattande internt spårsystem och
åtminstone tidigare
ångloksväxling.
Så kom vi till slut, med en knapp
timmes försening, fram till Sarajevo,
staden där väst möter öst och öst
möter väst, staden vars belägring
fick upp våra ögon för krigets
vansinne i europa i vår tid, staden
som... Fler bilder från Sarajevo får
bli en annan tråd.
Observera även det "gulliga"
lokaltåget till vänster med "RB lok"
och en ensam muggig fd.
förstaklassvagn.
En bild på den vagn som vi tillbringat
en ganska lång dag i och den flaska som
skänkt oss frisk luft i kupen . En tidvis
varm, tidvis lång , tidvis hungrig men
även spännande, intressant och
minnesvärd tågresa genom genom ett
efterkrigssamhälle i 2000-talets europa
som definitivt gjorde intryck på mig.
Framförallt om man sätter in tingen i
sitt etnopolitiska sammanhang..
Fortsättning följer...
Juggeland - Peter Fransson - 2006-09-24 09:20
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo - Ulf Broman - 2006-09-24 09:51
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo - Persson - 2006-09-25 16:53