Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo

(Johan Wahlstedt | 2006-09-24 02:28)

Fortsätter från denna tråd:
http://www.tydal.nu/postva gnen/682015.htm

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6286.
JPG
Efter att ha besökt Zagreb fortsatte vi mot Bosnien och Sarajevo. Det går
ett dagligt tågpar Zagreb (Kroatien) - Banja Luka (Bosnien/republiken) -
Sarajevo (Bosnien/federationen) - Ploce (Kroatien). Här står det i Zagreb
innan avgång 8.57, gångtiden till Ploce är nu nere i drygt 13 timmar...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6285.
JPG
Bosnien är formellt ett land men består av två delar, serbdominerade
Republika Srpska samt Federationen Bosnien och Herzegovina som domineras
av kroater och bosniaker (muslimer). De båda delarna har naturligtvis
varsitt eget järnvägsbolag.
Tåg 397 består alldeles politiskt korrekt av lok och tre pass, en från
kroatiska ZH, en från republikens ZRS och en från federationens ZFBH...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6295.
JPG
Så rullar vi iväg med god fart österut från Zagreb genom en tillsynes
välmående landsdel. I Sisak Caprag möter vi ett pendeltåg.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6299.
JPG
Men efter en stund har alla hus nya tak, eller saknar tak och fönster..
Stationshuset i Sunja ser numera ut såhär.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6300.
JPG
Tkl har dock fått en ny barack med luftkonditionering att sitta i.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6301.
JPG
En beskrivande bild av signalanläggningarnas status...
Signalanläggningar verkar inte ha återuppbyggts (än), de saknas i princip helt på långa sträckor. Det är Tkl + oförreglade växlar på stationerna som gäller, men det går i alla fall att köra tåg.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6302.
JPG
De oförreglade växlarna (även på obevakade(?) stationer) innebär att tåget bromsas ned till typ 20 vid infarten, sedan drar man på genom stationen, bromsar ned till 20 genom utfartsväxlarna och kan sen dra på ut på linjen. Även vägskydden var till stor del utslagna =stanna och tuta innan passage. Inte konstigt att det tar tid, men landskapet är i alla fall vackert...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6306.
JPG
Ett mötande godståg. En del 1141:or (licensbyggda "RB lok") har målats om i kroatiska färger i någon nationaliseringsproces.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6304.
JPG
Så närmar vi oss Kroatisk-Bosniska (republiken) gränsfloden.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6307.
JPG
I Dobrljin (gränsstationen på Kroatiska sidan) byts den orangea 1142:an med kroatiska bokstäver mot en likaledes orange 1142:a med serbiska bokstäver..
Gränskontrollen klaras av utan komplikationer, några stämplar i passet och så rullar vårt tåg över bron och in i Bosnien. Och personalbyte vid gränsen samt omkontroll av biljetterna förståss..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6315.
JPG
Uppehåll vid någon mindre station i norra, serbiska Bosnien. I bakgrunden skymtar en fd. svensk -60tals vagn.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6312.
JPG
Monument över de stupade från denna by...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6317.
JPG
Banja Luka, huvudstad i Respublika Srpska. Serberna använder syrilliska bokstäver medan bosniaker och kroater använder latinska.
Många serber som fördrivits från delar av Kroatien har bosatt sig i dessa områden i norra Bosnien/Respublika Srpska, befolkningen har ökat betydligt sen innan krigen men arbetslösheten är hög. Ombord på tåget fanns uniformerad polis från republiken, om det är för att skydda personer av "fel" etnicitet på detta internationella tåg eller på grund av brottslighet vet jag inte. Ingen verkade dock ha något emot några bleka utisar, tvärtom.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6319.
JPG
En dålig bild på ett el och dieseltåg, men den enda jag fick. Återuppbyggnaden av järnvägen har gjorts i ordningen spår - el - signal för att få igång någon trafik så fort som möjligt. Det finns linjer där eldriften fortfarande är utslagen vissa delsträckor medan andra klarat sig oskadda. För att kunna utnyttja ellok där det går men slippa för många lokbyten kopplar man ett diesellok efter elloket vilket kan skymtas i skuggan från plattformstaket. För något år sedan gällde det även tåget Zagreb - Sarajevo - Ploce, men nu dras det elektriskt hela vägen.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6320.
JPG
Ett motorvagnståg i Doboj. Stationen håller på att renoveras med EU pengar. Här stötte vi på den enda, en växlare, som hade något emot att vi fotade, men hans kollegor skrattade mest åt honom...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6318.
JPG
Doboj är gränsstation mellan republiken och federationen och här byttes vår orangea 1141:a med serbiska bokstäver mot en orange 1142:a med bosniska bokstäver updown. Och personalbyte samt omkontroll av biljetter, men ingen pass eller tullkontroll eftersom republiken och federationen är ett land....

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/allmant/slides/DSCN6326.J
PG
Söderut från Doboj har linjen varit dubbelspårig ned till Zenica, men bara det ena spåret har återuppbyggts och idag trafikeras banan som enkelspårig. Närmast Zenica går spåren på varsin sida av floden som banan följer.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/allmant/slides/DSCN6327.J
PG
I Zenica ligger ett stort stålverk med ett omfattande internt spårsystem och åtminstone tidigare ångloksväxling.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6335.
JPG
Så kom vi till slut, med en knapp timmes försening, fram till Sarajevo, staden där väst möter öst och öst möter väst, staden vars belägring fick upp våra ögon för krigets vansinne i europa i vår tid, staden som... Fler bilder från Sarajevo får bli en annan tråd.
Observera även det "gulliga" lokaltåget till vänster med "RB lok" och en ensam muggig fd. förstaklassvagn.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag5/slides/DSCN6336.
JPG
En bild på den vagn som vi tillbringat en ganska lång dag i och den flaska som skänkt oss frisk luft i kupen zwinker. En tidvis varm, tidvis lång , tidvis hungrig men även spännande, intressant och minnesvärd tågresa genom genom ett efterkrigssamhälle i 2000-talets europa som definitivt gjorde intryck på mig. Framförallt om man sätter in tingen i sitt etnopolitiska sammanhang..

Fortsättning följer...


Juggeland - Peter Fransson - 2006-09-24 09:20
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo - Ulf Broman - 2006-09-24 09:51
Sv: Några bilder från sommarens resa i Juggeland del 4, Zagreb - Sarajevo - Persson - 2006-09-25 16:53