Grand Hotell i Karungi 1915 (bild)

(Jonny Saljefeldt | 2006-11-09 21:54)

Som ett svar på: Sv: Karungi i världens mitt skrivet av Lennart Petersen den 09. nov 2006 21:17:09:

>>>Karungi 5 juli 1980
>>>Y1 1270
>>>http://bae.se/trains/dia/80406.JPG
>>>


>>Verkligen fina foto!
>>Sommar 1980 var jag f.ö. i Sverige första gången i mitt liv.
>>Det ser ut som om sliprarna på spåret helt till höger är extra långa (eller breda). Är det en förberedelse för fyra-sken-spår (normalspår/bredspår)?
>>Hälsning,
>>Bodo
>-----
>Nej veterligen har det aldrig funnits planer på att förlänga bredspåret längre västerut än Haparanda.
>Ser ut att vara ovanligt mycket folk i Karungi, när jag var där var jag ensam av och påstigande.
>Det är en spännande histirisk plats för här var en gång i tiden under 1:a världskriget mötesplatsen mellan det Ryska imperiet och dess allierade i väst, de neutrala länder samt Rysslands fiende i kriget Tyskland.
>När järnvägen dragits fram till Karungi växte det fram en kåkstad med hotell,restauranger, postlokaler för lagring av alla paket. Det gick faktiskt att skicka paket och brev hemifrån med mat och annat till tillfångatagna soldater och sårade soldater utväxlades här och åkte i lasarettståg till och från Trelleborg.
>Tsarevnan,Drottningen, kom den här vägen med sitt tåg vid krigsutbrottet. Tåget blev kvar till vintern när man kunde ta det över isen till Finland.
>I juni 1915 öpnnas banan till Haparanda för provisorisk trafik och Karungi börjar somna in. 1982 mister man anslutningen till Övertorneå och Karungi är inte knutpunkt och i en nära framtid kommer man att bli alldeles utan järnväg när Kalix-Haparanda är färdigbyggd.
>Så går det upp och ned.


Bild hämtad från Gustav Åsbrinks bok "Sveriges statsbanor - Övre Norrland Långsele-Riksgränsen med anslutande linjer" (Resehandbok utarbetad på uppdrag av Kungl. Järnvägsstyrelsen 1917):



Vilda Västernstad i norr - Arne - 2006-11-09 22:00
Sv: Grand Hotell i Karungi 1915 (bild) - Muk - 2006-11-10 14:27

Kategorier

Start / Tåg  / 

Fler artiklar