Sv: Karungi i världens mitt
(Göran Kannerby | 2006-11-10 14:45)
Som ett svar på: Sv: Karungi i världens mitt skrivet av Lennart Petersen den 09. nov 2006 21:17:09:
>>>Karungi 5 juli 1980
>>>Y1 1270
>>>
>>>
>>Verkligen fina foto!
>>Sommar 1980 var jag f.ö. i Sverige första gången i mitt liv.
>>Det ser ut som om sliprarna på spåret helt till höger är extra långa (eller breda). Är det en förberedelse för fyra-sken-spår (normalspår/bredspår)?
>>Hälsning,
>>Bodo
>-----
>Nej veterligen har det aldrig funnits planer på att förlänga bredspåret längre västerut än Haparanda.
De långa sliprarna är säkert rester efter en slopad växelförbindelse.
:-)
>Ser ut att vara ovanligt mycket folk i
Karungi, när jag var där var jag ensam
av och påstigande.
>Det är en spännande histirisk plats
för här var en gång i tiden under 1:a
världskriget mötesplatsen mellan det
Ryska imperiet och dess allierade i
väst, de neutrala länder samt
Rysslands fiende i kriget Tyskland.
>När järnvägen dragits fram till
Karungi växte det fram en kåkstad med
hotell,restauranger, postlokaler för
lagring av alla paket. Det gick
faktiskt att skicka paket och brev
hemifrån med mat och annat till
tillfångatagna soldater och sårade
soldater utväxlades här och åkte i
lasarettståg till och från Trelleborg.
>Tsarevnan,Drottningen, kom den här
vägen med sitt tåg vid krigsutbrottet.
Tåget blev kvar till vintern när man
kunde ta det över isen till Finland.
>I juni 1915 öpnnas banan till
Haparanda för provisorisk trafik och
Karungi börjar somna in. 1982 mister
man anslutningen till Övertorneå och
Karungi är inte knutpunkt och i en
nära framtid kommer man att bli
alldeles utan järnväg när
Kalix-Haparanda är färdigbyggd.
>Så går det upp och ned.