Några bilder från sommarens resa i *****land del 6, mer ångloksjakt i Bosnien

(Johan Wahlstedt | 2006-12-18 01:16)

Det kom lite emellan… fortsätter härifrån: http://www.tydal.nu/postva gnen/713499.htm i en ny tråd.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6375.
JPG
Styrkta av att ha hittat den för tillfället obemannade lokstationen Bukinje blev nästa mål att leta reda på kolgruvan i Sikulje där ett av Bukinjes lok enligt de utskrivna pappren skulle används i gruvväxlingen och för att dra ned vagnar till stationen i Lukovac ett par gånger om dagen.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6381.
JPG
Så for vi tillbaks till Lukovac, den här gången för att försöka hitta stationen istället för lutfabriken...
Väl i Lukovac siktade vi ganska direkt denna vägövergång, höger in där kanske? Men det slutade med en åker, vänd tillbaks.

STOPP! ÅNGLOK HÖGER!

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6385.
JPG
Bilen parkerades raskt och expeditionen fortsattes till fots...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/allmant/slides/DSCN6351.J
PG
..med dessa skyltar som vi sett längs vägen i åtanke...
(På ställen där lokalbefolkningen inte normalt vistas finns det fortfarande gott om minor kvar i marken sedan inbördeskriget, ge fan i högt gräs och gå bara där det syns att någon annan gått var den återkommande varningen. Bra att lyda tror jag...)

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6386.
JPG
Det visade sig att vi kommit upp bakom lutfabriken på dess internbangård!

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6394.
JPG
Fabriken använder detta lok för internväxling och för att hämta och lämna vagnar vid stationen i Lukovac ungefär en kilometer bort. Dessa standardlok (Jugoslavisk littera 62) är av amerikansk konstruktion (var de en del i Marsalhjälpen, eller blev de bara kvar efter kriget?) som sedan byggdes i Jugoslavien.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6391.
JPG
Vi tog några snabba bilder och försökte prata några gemensamma ord på blandade språk med lokpersonalen som tog igen sig i skuggan framför "stationshuset". Växlingen var just avslutad för dagen och de hade just lagt backfyr och "ställt av" loket för natten.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6426.
JPG
Men om vi kommit ända från Sverige var det klart vi skulle få åka ånglok...

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6406.
JPG
Så eldaren (tror jag) körde..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6400.
JPG
..ett par vändor fram och till baks på bangården med oss smile-orange.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6410.
JPG
Och fick lägga en ny backfyr. Jag måste säga att de var väldigt vänliga, det var i och försig de flesta vi träffade under våran resa i *****land, men ändå.

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6424.
JPG
"Bruksskick" får man nog kalla det..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6414.
JPG
Med uppstälning och "underhåll" utomhus är det nog inte så lätt..

http://johanw.hemserver.se/bilder20
06/Jugoslavien/tag/dag6/slides/DSCN6412.
JPG
..men uppenbarligen räcker det för den tjänst som krävs. Det "kol" som används skulle nog också ratas av de flesta svenska museiebanor, men det går ändå…

Fortsättning följer..


Sv: Några bilder från sommarens resa i *****land del 6, mer ångloksjakt i Bosnie - Ulf Broman - 2006-12-18 19:16