Några bilder från sommarens resa i **ggela** del 9, Sarajevo - Split
(Johan Wahlstedt | 2007-03-21 00:52)
Fortsätter med några bilder till...
Efter att ha tittat på bland annat spårvagnarna i
Sarajevo var det dags att vända
"hemåt".
Sarajevos pampiga stationshus har..
..renoverats med bistånd från de
muslimska bröderna i Saudiarabien!
Vänthallen inifrån. Detta var det enda
stället på hela resan där vi blev
ombedda att inte fota... Rakt fram mitt
i bilden ligger järnvägens
biljettkontor där vi kunde köpa
biljetter till kvällståget mot Ploce,
på tyska. Efter att ha fått våra
plåtar uppmanades vi ringa till
biljettförsäljningen på eftermiddagen
och höra hur sent det var just den här
dagen, en timme eller två var visst
normalt .
Bakom ryggen låg ett av bussbolagens
biljettkontor som gjorde reklam för
bussförbindelser till bla. Jönköping
och Stockholm...
Efter besöket på biljettkontoret gick
vi upp och tog en titt på det
nordgående tåget Ploce - Sarajevo -
Banja Luka - Zagreb.
"RB-lok" är ju intressant för en
svensk så vi frågade om..
..vi fick komma upp och ta ett par
bilder. Inga problem! Farouk poserar på
förarplatsen.
Vänsterkört till och med, det mest
annorlunda är kanske
förarbromsventilen av Oerlikon (är det
väll?) typ.
441 loken är byggda i flera serier på
licens från bla. ASEA och till större
eller mindre del tillverkade i
Sverige.
Avgångstavlan. Utbudet består av ett
tågpar Zagreb - Sarajevo - Ploce, ett
Sarajevo - Ploce, ett nattåg utan
sov/liggvagnar Sarajevo - Budapest, fem
lokaltågpar norrut till Zenica samt tre
lokaltågpar söderut till Konjic.
Överhuvudtaget var det svårt att få
reda på tågtider, DBs hemsida har bara
med internationella tåg, på ZFBHs
hemsida finns inget och någon
motsvarighet till "tågtider" finns
inte. Enligt elaka tungor beror de på
att maffian kör de konkurrerande
bussarna...
Efter att ha tillbringat dagen på stan
var det dags att bege sig till stationen
igen, tåget skulle bara vara en
halvtimme eller så sent. Men när
tåget väl kom in fick vi inte gå på.
Och sedan började det växlas i ett
rasande tempo, en vagn ur det ankommande
tåget sattes och en reservvagn som
stått och värmt hela dagen i den
stekande solen växlades in. Ytterligare
en halvtimme eller så senare kom tåget
iväg och vi la beslag på en egen
bastu-kupe.
I Rastelica en bit söder om Sarajevo
stannade vi för tågmöte, och eftersom
dörrarna ändå stod öppna smet jag av
och tog en bild på tågpersonalen vid
stationshuset. Det resulterade i en
utskällning av konduktören(?). Sen
kände lokföraren igen mig som en av de
galna utlänningarna som fotade på hans
lok tidigare på dagen. Ville vi inte
åka på loket istället? Naturligtvis
(Obs. flagghållaren för första maj
och att stationsnamnet skrivet med
serbiska (cyrilliska) bokstäver tagits
bort på fasaden)
En bild som inte blev riktigt som
tänkt, precis lite försent för att
få med hela det mötande tåget Ploce -
Sarajevo (OBS de två fd. svenska -60
talsvagnarna) vaknade kameran...
Men det blev en uppenbarligen svår
bildgåta (det där med
svårighetsgraden är svårt, ibland
knäcks omöjliga gåtor på en
gång, och ibland blir de svårare än
man tror. Fast den exakta stationen
trode jag inte någon skulle gissa
här.)
Så bar det iväg i måttlig takt i 25
promilles backarna..
..genom ett spektakulärt landskap.
Även järnvägen Sarajevo - Mostar är
spektakulär, vårat tåg har tidigare
passerat de båda broarna till
vänster...
Banan var ursprungligen smalspårig
(760mm), delvis med kuggstång, och gick
Sarajevo - Metkovic - Dubrovnik med en
sent tillkommen sidolinje från Metkovic
till hamnen i Ploce (Kroatien). Banan
breddades i delvis ny sträckning 1958 -
1966 och elektrifierades 1969 med 25 kV
50 Hz. Linjen är enkelspårig med ett
antal lokalbevakade
trespårsstationer.
Vi gick av tåget i Mostar (Hercegovina)
och passerade dessa stängda
biljettluckor på väg till hostelet.
Härifrån går det ett morgon- och ett
kvällståg till Ploce respektive
Sarajevo (- Zagreb).
Morgonen efter tittade vi på den
berömda bron istället för att
fortsätta med morgontåget. Den
symbolfyllda uråldriga bron förbinder
den västra kroatiska sidan med den
östra bosniakiska och sköts sönder av
kroatiskt pansar -93 på rent
djävulskap... Återuppbyggd med
internationella pengar. Gamla stan kring
bron är återuppbyggd och restaurerad
och hit bussas turisterna.
Men något kvarter bort ligger denna
blomsterhandel. "Blommorna" på
övervåningen växer inte i någon
kruka...
Den fortsatta färden fick ske med buss
Mostar - Metkovic - Split, här vid
öluppehåll några meter från
gränsövergången mellan
Bosnien-Hecegovina och Kroatien.
Någonstans i träsken nära Ploce.
Rätt vackert även nedanför
bergen...
En taskig bild genom bussfönstret..
Bangården i Ploce med lite godsvagnar
och en bunt RB-lok var nog så mycket
att missa.
På eftermiddagen var vi så tillbaka i
Split efter åtta upplevelserika dagar.
En titt på det tidiga nattågets
avgång samt middag på
strandpromenaden, sen var det dags för
flygbussen och hemfärd. Historien om
den till blomvas omsmidda
artillerigranatstomhylsan i det
incheckade bagaget var lite skojig. För
oss som inte hade den längst ned i
ryggsäcken .
Fd. Jugoslavien gav definitivt mersmak, och i Bosnien och Serbien finns några av de absolut sista platserna i Europa där ånglok används "skarpt" (men det dröjer nog inte länge innan de får råd med diesellok eller lägger ned ), så det blir nog någon mer resa dit inom den närmsta tiden!
En kopp Bosniskt kaffe får avsluta
denna reseberättelse, hoppas den har
roat fler än vad den fåniga debatten
om "Juggeland" har retat.
Tidigare "avsnitt" av reseberättelsen
hittar man här:
Några bilder
från sommarens resa i Juggeland, del
1
Några bilder
från sommarens resa i Juggeland, del
2
Några bilder
från sommarens resa i Juggeland del 3,
några spårvagnar i Zagreb
Några bilder
från sommarens resa i Juggeland del 4,
Zagreb - Sarajevo
Några bilder
från sommarens resa i *****land del 5,
på ångloksjakt i Bosnien
Några bilder
från sommarens resa i *****land del 6,
mer ångloksjakt i Bosnien
Några bilder
från sommarens resa i Jug****nd del 7,
fortsatt ånglokssafari
Några bilder
från sommarens resa i Juggge**** del 8,
spårvagnar i Sarajevo
Sv: Några bilder från sommarens resa i **ggela** del 9, Sarajevo - Split - Lennart Petersen - 2007-03-21 01:50
Sv: Några bilder från sommarens resa i **ggela** del 9, Sarajevo - Split - Jan L - 2007-03-21 07:06
Sv: Några bilder från sommarens resa i **ggela** del 9, Sarajevo - Split - Ulf Broman - 2007-03-21 13:28
Sv: Några bilder från sommarens resa i **ggela** del 9, Sarajevo - Split - Mattias Andersson/ mattias_train - 2007-03-21 18:45