Sv: "Avgång" och "utfarten klar" från tkl Stockholm Ö

(Ulf Pålsson | 2007-04-03 08:18)

Som ett svar på: Sv: Avgång skrivet av Kocken den 02. apr 2007 23:11:27:

>> >>Saftjanne åker när Cannon ger avgång.
>>/tell
>
>Hur länge gav Tkl avgång på Öst?

På Stockholm Ö upphörde tkl att ge "avgång" till alla tåg då det SL-ägda Järnväg AB Roslagsbanan (RB) tog över verksamheten från Statens järnvägar den 1 april 1972. Därefter gav tkl "avgång" bara när det var enkelspårsdrift (hände ibland) eller om linjeblockeringen var ur bruk på den närmaste stationssträckan till Stocksund (mycket sällsynt), eller om utfartssignalen var felaktig (också sällsynt). Bilden torde vara tagen vid ett tillfälle med enkelspårsdrift, för Saftjanne var en av de konduktörer som anställdes av RB år 1972 eller senare.

År 1981 fick Roslagsbanan en ny säo, och då ersattes tågklarerarens signal "avgång" av "utfarten klar", som hade samma betydelse som den signal "körtillstånd" som vissa tågklarerare på BV:s järnvägsnät ger sedan 2000: nämligen att tåget _får_ sättas i gång sedan trafikutbytet är avslutat, inte att det _skall_ sättas igång. "Utfarten klar" gavs genom att hålla signalstaven stilla uppåt; som nattsignal med grönt sken i en U-formad rörelse.

1996 slopades signalen "utfarten klar", och "avgång" av tkl på traditionellt sätt (signalstaven förs fram och åter i cirkelbåge över huvudet) återinfördes för vissa fall med felaktig signalanläggning på en lokalt bevakad station. Jag vet inte om den regeln har tillämpats eller kan tillämpas på Stockholms östra. En udda sak i sammanhanget är att det inte finns någon signal "avgång" med lykta, utan signal med signalstav skall också fungera som nattsignal.
/up


Sv: "Avgång" och "utfarten klar" från tkl Stockholm Ö - Bertil Edner - 2007-04-03 08:27