Sv: Tunnelbanans barndom
(Kocken | 2007-04-10 15:38)
Som ett svar på: Sv: Tunnelbanans barndom skrivet av Hans Råberg den 10. apr 2007 14:28:52:
>>>>>>>>Jag har tidigare, utan resultat,
letat svar på ett antal frågor kring
de tidiga åren i Stockholms tunnelbana.
Finns det möjligen några kunniga
postvagnsresenärer som kan sprida lite
ljus över dessa frågor?
>>>>>>>>1. Åren 1952-1957 levererades
en stor mängd tunnelbanevangar C2 och
C3. Levererades samtliga till Hammarby,
hur var fördelningen mellan norra och
södra sidan och hur förflyttades
vagnarna till/från Hammarby (eller
gjordes det inte)?
>>>>>>>>2. När kördes första
tunnelbanetåget ut till Fruängen,
körde man någonsin provtrafik blandat
med spårvagnarna (till Fruängen) eller
gick första provtåget så sent som den
helg t-banan invigdes?
>>>>>>>>3. Finns några uppgifter om
vilka C4-vagnar som användes i
invigningstågen mot Fruängen
respektive Örnsberg?
>>>>>>>>Om någon sitter inne med
information kring dessa frågor och har
lust att dela med sig är jag
tacksam.
>>>>>>>>/Cero
>>>>>>>
>>>>>>>Hej Cero!
>>>>>>>Jag kan kanske sprida lite ljus
åtminstone över frågorna 1) och
2).
>>>>>>>1) Samtliga C1 tillhörde södra
delen vilket ju var naturligt i och med
att de levererades till denna banas
invigning (1950 alltså). Dessutom fanns
C2 på södra delen upp till vagn 2079
och 2080 var alltså lägsta numret på
västra banan. 2080 figurerar f.ö i den
mytomspunna teorin om att en vagn
(skulle alltså varit 2080)
transporterades till västra banan via
ytnätet (=spårvägssystemet).
>>>>>>>Denna myt(?) skulle det vara
intressant att lufta här ännu en
gång! Tekniker på SL har långt senare
räknat ut att det skulle varit
omöjligt i alla fall om alternativet
Västerbron skulle ha valts att vagnen
inte skulle ha tagit i
luftledningsstolparna i mitten på brons
svängda delar. Dessutom ansåg dessa
tekniker att växelpartiet
Rosenlundsgatan/Hornsgatan p.g.a radie
och klenhet aldrig skulle ha klarat
detta.
>>>>>>>Men det skulle var intressant om
någon har ytterligare att tillföra
angående detta. Det påstås att i
"dagboken" från TLC Slussen för år
1952 finns det en skrivning "i natt
genomfördes den första transporten av
en tunnelvagn till det västra nätet
via ytnätet, Vagnen var 2080". Kanske
att man med ytnätet även avsåg
vägtrafikdelen på SS-slang? Normalt
transporterades annars vagnar mellan
systemen med hjälp av spårvägens
vagnbjörn.
>>>>>>>2) Det här är intressant
speciellt i jämförelse med dagens
oändliga intrimningar av system som
alltid skall ske innan saker och ting
kan tas i drift! Jämför gärna med
Tvärbanan!
>>>>>>>Så här var det. Fredagen den 3
april klockan 2000 nedlades
spårvägstrafiken på linje 14 mellan
Svandammsplan och Fruängen för gott.
Sträckan Svandammsplan - Fridhemsplan
fortsatte att trafikeras med
Ängbyvagnar som alltså vände vid
Svandammsplan. Omgående påbörjades
arbetena med att ställa om bansträckan
Telefonplan - Fruängen för t-banedrift
varvid omläggningen från spårväg
till tunnelbana
>>>>>>>vid Telefonplan och Fruängen
väl kan konstateras vara det mest
omfattande jobbet. Spårvägens
provisoriska sidoplattformar lyftes
undan.
>>>>>>>Under lördagen den 4 april
påbörjades utbildningskörningar på
banan till Fruängen samt allmänna
intrimningar. På söndag den 5 april
strax efter kl 1100 körde
invignings-tåget ut på banan mot
Fruängen med självaste kung Gustav den
VI Adolf i hytten.
>>>>>>>Det var alltså så att ca 36
timmar före invigningen med självaste
kungen hade ett tunnelbanetåg aldrig
varit i Fruängen! Observera också att
med denna uppläggning lyckades SS även
med att upprätthålla all
rusningstrafik med spårtrafik trots
denna stora omläggning! Jag har inget
minne av att det skulle ha förekommit
några speciella intermezzon kring denna
händelse.
>>>>>>>Visserligen kunde man väl testa
tunnelbanans spårledningar etc med
hjälp av spårvagnarna men jag tycker
att det här är otroligt imponerande.
Jämför gärna med samma banas
sommaravstängning en hel sommar för
upprustning! Planerna för Saltsjöbanan
ska vi inte prata om!
>>>>>>>3) Här kan jag nog inte hjälpa
dig så mycket mer än att jag kan
konstatera så långt att inga av de C2
som då tillhörde bana 2 förekom i
invigningstågen, vad jag minns i alla
fall. Fullt förståeligt att man ville
"paradera" med C4.
>>>>>>>Mvh
>>>>>>>Hans
>>>>>>Tack för mycket intressant
information, Hans. Det finns ju många
fragment om Tub-2:s tillkomst, bl.a. i
SSS häfte om spårvagnslinje linje 17,
men lustigt nog finns i stort sett ingen
dokumentation om själva invigningen,
vilket ändå måste ha varit en ganska
uppmärksammad företeelse.
>>>>>>Det är imponerande att man på
60-talet kunde genomföra en så pass
stor omställning från spårvagn till
tunnelbana på bara 36 timmar. Jag har
svårt att se att viljan till något
sådant finns idag. Det kräver ju en
otrolig planering och tro på att det
man byggt verkligen fungerar
beträffande mått, elsystem, etc. Dock
antar jag att man körde test- och
utbildningstrafik mellan T-centralen och
Telefonplan/Örnsberg under tidigare
skeden?
>>>>>>Vad jag förstår av olika
dokumentation var linjen mot Fruängen i
princip bara avstängd en period 1960
när tunneln igenom Hägerstensåsen
breddades. För övrigt förefaller
förlängningen av spårvägen från
Västertorp till Fruängen 1956 ha skett
dagtid och att detta inkluderade att
bryta slingan i Västertorp.
>>>>>>/Cero
>>>>>Jodå det var mycket intensiva
prov- och utbildningskörningar på det
tillgängliga nätet veckorna före
invigningen. C4-tågen brukade ställas
upp vid Liljeholmen kring lunchtid.
Ibland stog flera fyravagnarståg på
samma spår.
>>>>>En annan detalj kring denna banas
tillkomst var att helgen före den 4-5
april bjöd SS på fri provåkning för
allmänheten med utgångspunkt från
Liljeholmen. Man körde ett C4-tåg fram
och åter till Mariatorget på
norrspåret medan man berättade om
banan och dess tillkomst. Vid
Liljeholmen bjöd man på korv, läst
och kaffe. Dörrarna hölls stängda
under resan och man kunde bara kliva på
och av vid Liljeholmen.
>>>>>Suck, sommaren 1964 körde man med
trevagnarståg på tub2 med tågvakt!
På den tiden tror jag inte ens man fick
lämna vagnhallen utan tågvakt! Jag
minns trevagnarstågen på linje 14 men
det bör ju då rimligtvis även gått
på linje 13 som bara gick till
Örnsberg. Framåt 10-tiden byttes
tågen ut mot fyravagnarståg. Vilket
besvär för så lite, men priset på
arbetskraft var väl förstås ett annat
också vid den tiden!
>>>>>Med nyväckta minnen!
>>>>>Hans
>>>>Själv hade jag nätt och jämt
tittat över barnvagnskanten vid denna
tidpunkt. Dock har jag sedan
sjuttiotalet, bortsett från några års
kringflackande i hufvudstaden, haft
tub-2 mot Fruängen som min hemmalinje,
så det är mycket intressant att få
kunskap om denna banas tillkomst och
utveckling.
>>>>Några trevagnarståg har jag aldrig
sett på denna bana, men minns de
femvagnarståg som trafikerade på
lördagar i början av sjuttiotalet.
Vill minnas att du i något forum
tidigare publicerat en bild på ett
sådant. Jag minns givetvis också allas
vår beundran över silverpilen med sitt
härliga ljud och sin mjuka gång och
den överraskning vi fick när första
C8-tåget dök upp. Att en blå vagn kom
åkande in på stationen var vi vana
vid, det fanns ju en blå C6, så först
blev det inte någon reaktion, men när
en till, och en till, och en till dök
upp och vi plötsligt insåg att det var
åtta stycken blåa samtidigt, då åkte
alla ögonbryn upp! Härliga minnen.
>>>>/Cero
>>>
>>>En annan kul sak som man "roade" sig
med i början på tub2 var att man
kopplade till åtta vagnar för
eftermiddagsrusningen vid Telefonplan.
Detta gick till så att man körde ner
en fora på fyra vagnar på
vändspåret, en flaggvakt stoppade
fyravagnarståget söderut vid cirka
halva plattformslängden, och
synnerligen missnöjda resenärer klev
ut för att gå mot den enda utgången
som ju ligger...söderut!
>>>Därefter gled foran på motspår upp
mot trafiktåget för att koppla. Efter
att ha gjort dörrmanöver ett antal
gånger brukade dörrmanövern
vanligtvis "multipla" och tåget kunde
fortsätta mot Fruängen. Omständigt
och onödigt kan man tycka och man får
hoppas att den trafikplanerare som
kläckte idén att slå ihop
trafiktågen två och två och köra
åttavagnarsforor blev rikligt belönad!
Det förtjänade han!
>>>Även om detta var kul i sig var det
en klen tröst mot spårvagnserans
härliga kopplingar när V3 knuffades ut
på Hägerstensvägen av en A1 eller
någon A205 för att kopplas med något
trafiktåg. Alltid i riktning söderut
då det var bäst att koppla i
uppförsbacke.
>>>En irriterad förare stog vanligtvis
och hoppade av stress i A29-ans
hyttdörr, och jodå en gång fick jag
uppleva att man startade mot Kilaberg
med kopplingsvagnen hängande efter,
snabbt åtgärdat med en nödbromsning
av V3-konduktören! Ganska farligt
egentligen om någon kopplare samtidigt
hade stått och försökt hänga av
kopplingsvagnen!
>>>C5 ja. Jag bodde på Nybohov och
kunde se detta tåg köra runt, runt i
Nyboda under många år innan det sattes
i trafik. Faktum är att jag måste
erkänna att första gångerna jag såg
tåget trodde jag att det var ett
olackat C4-tåg och att vagnarna
lackades i Nyboda! Vad skulle man tro?
Dock såg ju dörrarna avvikande ut och
det var nog därför som den ursprugliga
teorin kunde läggas åt sidan!
>>>Mvh
>>>Hans
>>SS köpte i princip alla 200
Metropolbussarna olackade eller bara
grundlackade av Scania och lackade sedan
bussarna i sin egen verkstad i Hammarby.
Sådant lönade sig förr i tiden!
>Hej le chief!
>Jag har hört något liknande men då
handlade det om alla H21 och H22 som
slutrustades OCH lackades i Hornsberg.
Jag kan tänka mig att både
Metropolerna och Capitolerna lackades i
Stockholm men jag skulle nog tippa på
Hornsberg då det var den stora
bussverkstaden då med omfattande
resurser. Alla 60-talscapitoler måste
väl ha lackats där i samband med
högerombyggnaden?
>Mvh
>Hans
Hmm? Kanske var det Hornsberg? Läste om
det i ett nummer av Spårväg & Buss
från tiden. Kanske var dei Capitoler
och inte Metropoler?