Fägridabanan
(Hans Fredriksson | 2007-05-05 19:20)
På skylten inne i skogen berättar Byarums hembygsförening:
Från Bratteborg station på
Vaggeryd-Jönköpingsbanan anlades en
smalspårig järnväg till Fägrida
1903-1904 för transport av upptagen
torv. Fägridabanan var 8 km lång.
Den passerade E4 vid Nylund och
Växjövägen öster om runstenen. Vid
passagen av vägarna gavs en signal.
I början drogs tåget av hästar. Från
1906-1907 av en ångvagn. Hastigheten
var maximerad till 20 km/tim.
Utöver transport av torv och virke m.m.
användes ångvagnen även för
persontransporter. 6-7 personer fick
plats i vagnen. Privata dressiner var
också tillåtna på banan för t.ex.
transport av mjölk från
Eckersholm.
1919-1920 byggdes banan om. Spårvidden
891 mm ändrades till 600 mm. Skälet
härtill är okänt. Ev. ville man ha en
anpassning till den spårvidden som
vagnarna ute på mossen hade. I samband
härmed ersattes ångvagnen av ett
ånglok.
Ägare av banan var Eckersholms
torvströaktiebolag med postadress
Bratteborg.
I samband med Andra världskriget lades
banan ned.
Rälsen togs upp och såldes till
Tyskland
Vägen till Fägrida varnar även idag
för hästar
Runsten "Rasasten" omges av spåren
efter hästar (hålvägar) och spår
efter järnväg
banvallen av Fägridabanan och
Växjövägen i bakgrunden
Eckersholm
Kanske ny infrastruktur gjorde att banan
lades ned.
3 X Riksettan och senaste heter nu
E4:an
Banvallen i skogen strax innan
Bratteborg
Bratteborgs station. När jag gick här
och letade ropade en dam som frågade om
jag var spekulant på skjulen. Då mitt
svar var nekande blev nästa fråga om
jag letade efter den lilla banan.
Upplysning jag då fick är att
banvallen börjar i slutet av skjulen
till höger
När det gäller järnväg till bygden
sammanföll oftast grevarnas och
baronernas intressen med bygden. James
Hamilton och JGJ. Undrar om Greve von
Seth på Bratteborgs gård hade
synpunkter.
Sv: Fägridabanan - Olaf Lindström - Vr98olli - 2007-05-05 19:25