Fägridabanan

(Hans Fredriksson | 2007-05-05 19:20)

På skylten inne i skogen berättar Byarums hembygsförening:

Från Bratteborg station på Vaggeryd-Jönköpingsbanan anlades en smalspårig järnväg till Fägrida 1903-1904 för transport av upptagen torv. Fägridabanan var 8 km lång.
Den passerade E4 vid Nylund och Växjövägen öster om runstenen. Vid passagen av vägarna gavs en signal.
I början drogs tåget av hästar. Från 1906-1907 av en ångvagn. Hastigheten var maximerad till 20 km/tim.
Utöver transport av torv och virke m.m. användes ångvagnen även för persontransporter. 6-7 personer fick plats i vagnen. Privata dressiner var också tillåtna på banan för t.ex. transport av mjölk från Eckersholm.
1919-1920 byggdes banan om. Spårvidden 891 mm ändrades till 600 mm. Skälet härtill är okänt. Ev. ville man ha en anpassning till den spårvidden som vagnarna ute på mossen hade. I samband härmed ersattes ångvagnen av ett ånglok.
Ägare av banan var Eckersholms torvströaktiebolag med postadress Bratteborg.
I samband med Andra världskriget lades banan ned.
Rälsen togs upp och såldes till Tyskland


Vägen till Fägrida varnar även idag för hästar


Runsten "Rasasten" omges av spåren efter hästar (hålvägar) och spår efter järnväg


banvallen av Fägridabanan och Växjövägen i bakgrunden


Eckersholm


Kanske ny infrastruktur gjorde att banan lades ned.
3 X Riksettan och senaste heter nu E4:an


Banvallen i skogen strax innan Bratteborg


Bratteborgs station. När jag gick här och letade ropade en dam som frågade om jag var spekulant på skjulen. Då mitt svar var nekande blev nästa fråga om jag letade efter den lilla banan. Upplysning jag då fick är att banvallen börjar i slutet av skjulen till höger


När det gäller järnväg till bygden sammanföll oftast grevarnas och baronernas intressen med bygden. James Hamilton och JGJ. Undrar om Greve von Seth på Bratteborgs gård hade synpunkter.



Sv: Fägridabanan - Olaf Lindström - Vr98olli - 2007-05-05 19:25