Sv: Rc 6 N

(Staffan Sävenfjord | 2007-06-25 14:18)

Som ett svar på: Sv: Rc 6 N skrivet av Måns Johannesson den 25. jun 2007 12:42:00:

>>>>>>Hvilke Rc 6 er godkjent for Norge ?
>>>>>Alla, tror jag.
>>>>Är det inte bara 1383-1394 som är "Norgelok"?
>>>Om det är just dessa lok som är godkända kan jag varken dementera eller bekräfta (det är säkert rätt), men "Alla" lok är inte godkända för trafik i Norge, som förrförra inlägget anger. Långt ifrån. Bara ett visst antal lok, med interna litterat Rc6N, är tillåtna för norgetrafik.
>>>Kan någon redogöra för vad som krävs för att loken ska bli godkända? De skall hjulmätas med jämna intervaller (ofta), det vet jag, men vad är det mer?
>>Jag kan bara svara så mycket som att det skall finnas viss extrautrustning på loken. Någon bättre initierad får utveckla vilken.
>>Tidigare var alla Rc4, Rc5 (när de fanns) och Rc6 godkända för trafik i Norge. De måste dock hålla det betydligt strängare QR-måttet (flänsens branthet).
>Detta gäller alltså SJ:s (och kanske SSRT?) eftersom de inte har UIC-profil på hjulen (annan hjulprofil som skall fungera bättre i höga hastigheter). När det gäller GC lok får samtliga Rc4 gå i Norge och detta utan speciella mätningar av QR mått.
>/Måns

Vilket alltså innebär att Green Cargo kör med de strängare krvaen även i Sverige? Inget som hindrar att man gör men det blir mer kostsamt.
Den utrustning som skall finnas då? Finns den alltid med? Eller gäller det bara om man skall köra genom Romeriksporten?


Sv: Rc 6 N - Måns Johannesson - 2007-06-25 14:43