Sv: Rc 6 N
(Staffan Sävenfjord | 2007-06-25 14:18)
Som ett svar på: Sv: Rc 6 N skrivet av Måns Johannesson den 25. jun 2007 12:42:00:
>>>>>>Hvilke Rc 6 er godkjent for Norge
?
>>>>>Alla, tror jag.
>>>>Är det inte bara 1383-1394 som är
"Norgelok"?
>>>Om det är just dessa lok som är
godkända kan jag varken dementera eller
bekräfta (det är säkert rätt), men
"Alla" lok är inte godkända för
trafik i Norge, som förrförra
inlägget anger. Långt ifrån. Bara ett
visst antal lok, med interna litterat
Rc6N, är tillåtna för
norgetrafik.
>>>Kan någon redogöra för vad som
krävs för att loken ska bli godkända?
De skall hjulmätas med jämna
intervaller (ofta), det vet jag, men vad
är det mer?
>>Jag kan bara svara så mycket som att
det skall finnas viss extrautrustning
på loken. Någon bättre initierad får
utveckla vilken.
>>Tidigare var alla Rc4, Rc5 (när de
fanns) och Rc6 godkända för trafik i
Norge. De måste dock hålla det
betydligt strängare QR-måttet
(flänsens branthet).
>Detta gäller alltså SJ:s (och kanske
SSRT?) eftersom de inte har UIC-profil
på hjulen (annan hjulprofil som skall
fungera bättre i höga hastigheter).
När det gäller GC lok får samtliga
Rc4 gå i Norge och detta utan speciella
mätningar av QR mått.
>/Måns
Vilket alltså innebär att Green Cargo
kör med de strängare krvaen även i
Sverige? Inget som hindrar att man gör
men det blir mer kostsamt.
Den utrustning som skall finnas då?
Finns den alltid med? Eller gäller det
bara om man skall köra genom
Romeriksporten?
Sv: Rc 6 N - Måns Johannesson - 2007-06-25 14:43