Sv: T23 x 2

(Fredrik S | 2007-08-03 11:50)

Som ett svar på: T23 x 2 skrivet av Thomas Tell den 01. aug 2007 22:51:14:

>
>1976 växlades Elmiavagnarna med två av Jönköpings T23-lok. det närmsta är nummer 125.
>/tell

På växlingen runt Jönköping (Västerbrunn och Huskvarna främst) användes alltid en tjänstevagn i ena änden av växlingssättet. I Huskvarna var den alltid i östra änden. Vagnen hade till uppgift att rymma växlingspersonal + ha signal/bromsapparat så att backning kunde ske med långa tågsätt på ett någorlunda säkert sätt. Vi vet ej när detta med växlingsvagn uppkom (60-tal?), men flera fd BF2/BF4 var inblandade. På slutet fanns det en fd FV1, som stod kvar på Jönköpings gbg ändä till ca år 2000.

T23-orna i Jönköping hade en elektrisk ringklocka apterad (syns på bilden). PLj vet nog mer om hur dessa användes, men vi tror det hade att göra med en ganska omfattande växling på hamn-och gatuspår.

Platsen som bilden är tagen på är vid Elmias lastkaj som användes ända fram till ca 1990 då spåret slutade att trafikeras. Bananmellan Ekhagen och Huskvarnaverken är i till mesta delen en breddad JGJ (600 mm), och detta utfördes 1935-36.

Loken är i Jönköpingsänden. Många har ångrat på att spåret revs, och Elmia har starka önskemål idag om att återuppbygga spåret fram till Elmia,och anlägga en helt ny bangård för både lastning/lossning + utställning vid mässor. Problemet härvid torde vara dels korsningen med Huskvarnavägen som är hårt trafikerad + anslutningen till Jönköpingsbanan. banvallen finns i princip kvar, utan hus mitt över.

Mvh Fredrik S och Henrik R