Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild

(Lars Olof Lind | 2007-08-14 22:42)

Som ett svar på: Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild skrivet av Hans Broman den 14. aug 2007 17:53:15:

>>>>>Det var en intressant berättelse om dina upplevelser på kvällen den 6 november 1964. Jag var i Borlänge på förmiddagen samma dag, då de sista tågen gick från gamla stn och ett invigningståg gick gamla stn - Domnarvet - nya stn. Man måste gå upp till Domnarvet stn för att kunna växla över till spårdiket.
>>>>>Trafiken från Borlänge mot Västerdalarna och Siljansbanan var inställd från lördag e.m. till söndag f.m. då utfarten måste grävas bort så att spårdiket fick anslutning mot Falun och Siljansbanan. Tågen norrut var ersatta av buss Borlänge - Repbäcken.
>>>>>/Lars Olof Lind
>>>>Det vore intressant om man kunde hitta en karta över Borlänge från tiden närmast innan bangårdsombyggnaden, att jämföra med en karta från inte så långt efter densamma! För oss som aldrig lärt känna Borlänge varken före eller efter blir det lätt lite svårgripbart om hur det såg ut innan och vad som egentligen gjordes.
>>>
>>>Det är ingen större skillnad mot nu. Järnvägarna genom staden går i samma sträckning som tidigare. Gamla stn låg parallellt med spårdiket, på södra sidan. Nuvarande stnhus ligger ca 500 m väster om det gamla. Stationsgatan slutade förr mot gamla stnhuset. Sedan detta revs går den rakt fram och över spårdiket på en viadukt. Gamla bangården låg där Ovanbrogatan nu går.
>>>Men går man tillbaka till tiden före 1961 så hade SDJ en annan infart både söderut (omlagd 1961) och norrut (omlagd 1958). Det måste man ha en karta för att se.
>>Du skriver att nuvarande stationshus ligger ca 500 m väster om det gamla. Men det stämmer bara om man schablonmässigt menar att järnvägen passerar Borlänge centrum från väster (från Ludvika eller Avesta) till öster (mot Rättvik eller Falun). Sanningen är att järnvägen i stället går från ungefär sydsydväst till nordnordost. Jag menar därför att dagens stationshus ligger ca 500 m sydsydväst om det gamla. Man kan också säga att det gamla låg ungefär där dagens turistbyrå ligger, om man då lägger till att det gamla också korsade nuvarande Stationsgatan. Gamla personbangården låg direkt sydsydväst om dåtidens stationshus.
>>Vad beträffar utfarten mot Repbäcken, som lades om 1958, undrar jag - utan att vara säker - om inte skiljepunkten mellan de båda linjerna låg bortom den kurva som man kunde se från personbangården.
>Här är en karta från 1955 ur KAK:s bilatlas:
>http://www2.ekeby-ktv.net/1369/img/
KartaBlg1955.png
>Tyvärr har jag ingen mer detaljerad karta. Personbangården bredde ut sig ungefär i kartans vita område sydsydväst om stationshuset.


Jovisst, du har rätt angående stationshusens placering. Och tycks ju också förstå vad jag menar, trots att jag inte finfördelat väderstrecken.
På kartan ser man SDJ:s båda gamla linjer in till Borlänge, från Krylbo resp. Repbäcken.
Nya linjen mot Repbäcken följer banvallen för gamla bruksbanan (693 mm spv) Domnarvet-Kvarnsveden och svänger norrut (huvudriktning)in på bruksbanans banvall efter kurvan du nämneroch som syns på kartan. I samband med denna omläggning fick Kvarnsvedens pappersbruk för första gången normalspår in till bruket. Spåret öppnades 1957.
Den 17 november 1958 öppnades nya linjen Borlänge-Repbäcken, som består av fyra olika avsnitt.
1. Kurvan ut från Borlänge stn; ursprungliga Siljans jvg.
2. Normalspåret i bruksbanans sträckning till Lergärdet, korsningen Mårdgatan.
3. Ca 1 km nybyggd bana Lergärdet - FVJ.
4. På FVJ (Falun-Västerdalarnas jvg sedermera GDJ, linjen Falun-Repbäcken) in till Repbäckens stn.

Man kan ana gamla Siljans jvg sträckning efter kurvan. Banan gick bakom Tjärnaskolan, Soltorgsgymnasiet och Maserhallen. Genom Tjärna ängar har den helt försvunnit i ny bebyggelse, men är gång- och cykelväg från skogsbrynet de sista kilometrarna mot Repbäcken.

Det var på banvallen genom Tjärna (som då fanns kvar) som jag bestämde mig för att bli medlem i SJK. På gympatimmarna i Borlänge läroverk skulle vi ibland springa på banvallen fram och till baka till skogsbrynet. Jag och en kompis tog i stället en rask promenad under samspråk, och fann att vi båda var tågintresserade. Han hade just gått med i SJK och fått sitt första medlemsblad. Jag fick adressen av honom. Vill minnas att min första medlemsavgift var 1435 öre.
/Lars Olof Lind


Sv: Diket i Borlänge - väderstrecken + karta + bild - Ulrik Berggren - 2007-08-14 23:17