Sv: Varför detta tågmöte?
(Carl-Axel Schiller | 2007-08-27 22:12)
Som ett svar på: Sv: Varför detta tågmöte? skrivet av Svante Bolander den 27. aug 2007 21:09:18:
>>>På bilden jag tog från ett tåg ser
vi ett möteståg som just fått
avgång, tkl ska strax klargöra
utfarten i korvståndsställverket
norrut för vårt tåg och ge avgång.
Förmodligen har han redan fått
"då-klart". Att vi är i Ängelsberg
på f d SWB är det ingen tvekan om men
vilka är tågen och varför möts de
på denna station samt när kan det ha
varit. Överkurs är att redogöra för
från vilken station(tkl) han fått
"då-klart".
>>Var det inte någon gång på 80-talet
som ett tågpar Stockholm-Falun omleddes
via Tillberga-Ängelsberg-Snyten-Krylbo.
Jag vill minnas att det var en avgång
från Stockholm cirka 10:30 (680??) och
en avgång från Falun cirka 10:00
(675??). På omledningssträckan hade
tågen femsiffriga nummer (68000 resp
67501 ??).
>>Om mitt resonemang stämmer borde tkl
fått "då klart" av Fjtkl H.
>>Fast jag kan ju minnas helt fel !
>Jodå Mohlin och Schiller, ni kan
tidtabellshistorien båda två.
>Jag tror att något år innan gick
dessa Dalatåg Cst-Tb-Sl-Ky eftersom
först rustades sträckan Uppsala - Sala
upp med nytt spår, ny ktl och nya
signalställverk. Efter det gjordes
samma sak mellan Sala och Krylbo och det
var under den senare perioden som tågen
gick den stora omvägen via Ängelsberg
- Snyten. Men i ett avseende var det
bättre för nu behövdes ingen
riktningsändring som det var den
första perioden i Tillberga.
>/S
Det stämmer att omledningen först gick
via Sala-Tillberga. Jag har en notering
i min annotationsbok att jag tisdagen
den 28 sept 1982 var tågbefälhavare i
tågen 675-67500-67501
Falun-Sala-Tillberga-Stockholm. Rc2 1110
drog ett fyravagnars tågsätt.