Sv: Varför detta tågmöte?

(Carl-Axel Schiller | 2007-08-27 22:12)

Som ett svar på: Sv: Varför detta tågmöte? skrivet av Svante Bolander den 27. aug 2007 21:09:18:

>>>På bilden jag tog från ett tåg ser vi ett möteståg som just fått avgång, tkl ska strax klargöra utfarten i korvståndsställverket norrut för vårt tåg och ge avgång. Förmodligen har han redan fått "då-klart". Att vi är i Ängelsberg på f d SWB är det ingen tvekan om men vilka är tågen och varför möts de på denna station samt när kan det ha varit. Överkurs är att redogöra för från vilken station(tkl) han fått "då-klart".
>>Var det inte någon gång på 80-talet som ett tågpar Stockholm-Falun omleddes via Tillberga-Ängelsberg-Snyten-Krylbo. Jag vill minnas att det var en avgång från Stockholm cirka 10:30 (680??) och en avgång från Falun cirka 10:00 (675??). På omledningssträckan hade tågen femsiffriga nummer (68000 resp 67501 ??).
>>Om mitt resonemang stämmer borde tkl fått "då klart" av Fjtkl H.
>>Fast jag kan ju minnas helt fel !
>Jodå Mohlin och Schiller, ni kan tidtabellshistorien båda två.
>Jag tror att något år innan gick dessa Dalatåg Cst-Tb-Sl-Ky eftersom först rustades sträckan Uppsala - Sala upp med nytt spår, ny ktl och nya signalställverk. Efter det gjordes samma sak mellan Sala och Krylbo och det var under den senare perioden som tågen gick den stora omvägen via Ängelsberg - Snyten. Men i ett avseende var det bättre för nu behövdes ingen riktningsändring som det var den första perioden i Tillberga.
>/S

Det stämmer att omledningen först gick via Sala-Tillberga. Jag har en notering i min annotationsbok att jag tisdagen den 28 sept 1982 var tågbefälhavare i tågen 675-67500-67501 Falun-Sala-Tillberga-Stockholm. Rc2 1110 drog ett fyravagnars tågsätt.