Sv: Varför detta tågmöte?
(Arne Olsson, Uv | 2007-08-27 22:35)
Som ett svar på: Sv: Varför detta tågmöte? skrivet av Svante Bolander den 27. aug 2007 21:09:18:
>>>På bilden jag tog från ett tåg ser
vi ett möteståg som just fått
avgång, tkl ska strax klargöra
utfarten i korvståndsställverket
norrut för vårt tåg och ge avgång.
Förmodligen har han redan fått
"då-klart". Att vi är i Ängelsberg
på f d SWB är det ingen tvekan om men
vilka är tågen och varför möts de
på denna station samt när kan det ha
varit. Överkurs är att redogöra för
från vilken station(tkl) han fått
"då-klart".
>>Var det inte någon gång på 80-talet
som ett tågpar Stockholm-Falun omleddes
via Tillberga-Ängelsberg-Snyten-Krylbo.
Jag vill minnas att det var en avgång
från Stockholm cirka 10:30 (680??) och
en avgång från Falun cirka 10:00
(675??). På omledningssträckan hade
tågen femsiffriga nummer (68000 resp
67501 ??).
>>Om mitt resonemang stämmer borde tkl
fått "då klart" av Fjtkl H.
>>Fast jag kan ju minnas helt fel !
>Jodå Mohlin och Schiller, ni kan
tidtabellshistorien båda två.
>Jag tror att något år innan gick
dessa Dalatåg Cst-Tb-Sl-Ky eftersom
först rustades sträckan Uppsala - Sala
upp med nytt spår, ny ktl och nya
signalställverk. Efter det gjordes
samma sak mellan Sala och Krylbo och det
var under den senare perioden som tågen
gick den stora omvägen via Ängelsberg
- Snyten. Men i ett avseende var det
bättre för nu behövdes ingen
riktningsändring som det var den
första perioden i Tillberga.
>/S
Jag hade ett minne av att jag åkt det
tåget, just för att få åka
Ängelsberg-Snyten. När jag tittade i
mina anteckningar och grafer från 1983
visade det stämma bra. Under nio dagar
i slutet av juli och början av augusti
reste jag och en av sönerna
Uddevalla-Halmstad-Hässleholm-Karlskron
a-Växjö-Västervik-Linköping-Stock
holm-Borlänge-Östersund-Stockholm-
Frövi-Ställdalen-Öxnered-Uddevalla.
2 august reste vi med 674 - det
var naturligtvis med avsikt att få åka
Ängelsberg-Snyten, men tåget gav
också en bra förbindelse till det
direkta 3374 Borlänge-Östersund.
Jag ser av mina anteckningar i grafen
att vi i Bålsta blev sena pga möte med
723. Vi tråcklade oss in i och
passerade Tillberga 19 minuter sena.
Tåget (Ra-B7-B5-AB7R-A2) körde på
friskt. I Ramnäs väntade 773 (X22) och
vi passerade 10 minuter sena. I
Ängelsberg väntade 675 och vår
försening var nere i fyra minuter. Så
en långsam tur till Snyten. Men i
Borlänge var vi i tid!
Det blev en heldagsfärd från straxt
efter tio till 21.38, men vi hade
bunkrat med medtagen lunch, fikor och
kvällsmat. Vad gör man inte för
Snyten och Inlandsbanan!