Sv: Varför detta tågmöte?

(Arne Olsson, Uv | 2007-08-27 22:35)

Som ett svar på: Sv: Varför detta tågmöte? skrivet av Svante Bolander den 27. aug 2007 21:09:18:

>>>På bilden jag tog från ett tåg ser vi ett möteståg som just fått avgång, tkl ska strax klargöra utfarten i korvståndsställverket norrut för vårt tåg och ge avgång. Förmodligen har han redan fått "då-klart". Att vi är i Ängelsberg på f d SWB är det ingen tvekan om men vilka är tågen och varför möts de på denna station samt när kan det ha varit. Överkurs är att redogöra för från vilken station(tkl) han fått "då-klart".
>>Var det inte någon gång på 80-talet som ett tågpar Stockholm-Falun omleddes via Tillberga-Ängelsberg-Snyten-Krylbo. Jag vill minnas att det var en avgång från Stockholm cirka 10:30 (680??) och en avgång från Falun cirka 10:00 (675??). På omledningssträckan hade tågen femsiffriga nummer (68000 resp 67501 ??).
>>Om mitt resonemang stämmer borde tkl fått "då klart" av Fjtkl H.
>>Fast jag kan ju minnas helt fel !
>Jodå Mohlin och Schiller, ni kan tidtabellshistorien båda två.
>Jag tror att något år innan gick dessa Dalatåg Cst-Tb-Sl-Ky eftersom först rustades sträckan Uppsala - Sala upp med nytt spår, ny ktl och nya signalställverk. Efter det gjordes samma sak mellan Sala och Krylbo och det var under den senare perioden som tågen gick den stora omvägen via Ängelsberg - Snyten. Men i ett avseende var det bättre för nu behövdes ingen riktningsändring som det var den första perioden i Tillberga.
>/S

Jag hade ett minne av att jag åkt det tåget, just för att få åka Ängelsberg-Snyten. När jag tittade i mina anteckningar och grafer från 1983 visade det stämma bra. Under nio dagar i slutet av juli och början av augusti reste jag och en av sönerna Uddevalla-Halmstad-Hässleholm-Karlskron a-Växjö-Västervik-Linköping-Stock holm-Borlänge-Östersund-Stockholm- Frövi-Ställdalen-Öxnered-Uddevalla. 2 august reste vi med 674 - det var naturligtvis med avsikt att få åka Ängelsberg-Snyten, men tåget gav också en bra förbindelse till det direkta 3374 Borlänge-Östersund.
Jag ser av mina anteckningar i grafen att vi i Bålsta blev sena pga möte med 723. Vi tråcklade oss in i och passerade Tillberga 19 minuter sena. Tåget (Ra-B7-B5-AB7R-A2) körde på friskt. I Ramnäs väntade 773 (X22) och vi passerade 10 minuter sena. I Ängelsberg väntade 675 och vår försening var nere i fyra minuter. Så en långsam tur till Snyten. Men i Borlänge var vi i tid!
Det blev en heldagsfärd från straxt efter tio till 21.38, men vi hade bunkrat med medtagen lunch, fikor och kvällsmat. Vad gör man inte för Snyten och Inlandsbanan!