Vikbolandsbanan baklänges (Arkösund)
(Jöran Johansson | 2007-09-24 20:52)
Några veckor innan trafiken las ned på Vikbolandsbanan - åtminstone delen Östra Husby - Arkösund(Kummelby - Östra Husby fick några veckors respit) - i september 1960 reste jag för första och enda
gången med tåget från Norrköping Ö till Arkösund och åter.
Tacka vet jag förtryckta
Edmondsonbiljetter. Biljettmaskinernas
variant är inte riktigt "förstklassig"
som synes. Tredje klass hade försvunnit
fyra år innan.
På återvägen parkerade jag mig i
bakhytten och knäppte ett antal bilder,
som jag nu tänkte visa tillsammans med
nya bilder som jag försökt ta ur samma
vinkel. De nya bilderna är inte helt
färska eftersom jag tog dem förra
året, men av någon anledning blev de
inte visade då.
Det är snart dags för avgång. Inte bara spåret är smalt, man tycker kanske att en plattform mellan stationshuset och spår 1 varit mera praktisk.
----------------------
Så en liten koll på vad som finns kvar
av VB i Arkösund i dag. Den mest
framträdande och järnvägsspecifika
byggnaden är lokstallet, som ser
välhållet ut. Portarna bryter
förstås av mot byggnaden i övrigt,
men har väl praktiska orsaker. Det
forna stallet disponeras av
brandförsvaret.
Framför portarna har lagts gatsten med
vändskivan och spåren markerade med
avvikande sten.
Utanför lokstallet står en sten rest av Vikbolandsbanan till minne av Arkösunds villasamhälles grundare justitieborgmästaren C.A.R. Lothigius, som också var bolagets förste styrelseordförande och VD under åren 1892-1905.
Den andra byggnaden som finns kvar är stationshuset, väldigt litet förändrat. På väggen sitter namnet kvar.
Dagens "persontåg" är nog första klass, en MB ska väl duga.
Vägen som syns bortom den röda Saaben är den forna utfarten från stationen.
Sv: Vikbolandsbanan baklänges (Arkösund) - Axel Olofsson - 2007-09-24 22:53
Sv: Vikbolandsbanan baklänges (Arkösund) - Granis - 2007-09-25 08:50