BUFFÉ-vagn eller BYFFÉ-vagn? Det är frågan! ;-)
(Arne | 2007-09-25 22:48)
Som ett svar på: Sv: Buffe-vagn? skrivet av Staffan Sävenfjord den 25. sep 2007 22:11:23:
>>>>Fanns inte tidigare beteckningen
"Buffé-vagn" för en enklare
restaurangvagn?
>>>>/Thomas K Ohlsson
>>>Stämmer! Begreppet ska ha funnits
först någon gång på 1930-talet. Har
sett bilder på en sådan vagn och den
såg ut som en bar inne i vagnen. En
generation buffévagnar som flera av oss
minns är R1 som levererades 1960-1962.
Dessa gick i trafik till en bit in på
1990-talet. Dessa kallades för
buffévagnar när de var nya men har
senare bara kallats restaurangvagnar. R1
var föresten en mycket trevlig
vagnstyp
>>.
>>R1 - var det "två rum &
kök"-modellen?
>>/TKO
>Nu skall vi reda ut det här. De
vagnar som kallades buffévagnar var
RBo11 - senare RB3. De hade en lång
bardisk, som kortades av alltmer vid
olika ombyggnader. Påminde lite om en
serveringsform som ofta tillämpades vid
gamla EPA-varuhus, det vill säga att
man satt runt en bardisk och beställde
vad man ville ha ("falukorv med
potatispuré men utan sås") och fick
det serverat där, varefter man i tur
och ordning betalade, åt upp det som
serverats och gick därifrån. Dessa
vagnar gick under namnet "skenbar" (nej,
Dalle var inte först med den vitsen).
>R1 har aldrig varit nya. De skapades
nämligen på 1970-talet genom ombyggnad
av RBo2 (från 1970) R2G och R2
(ombyggda Rbo2, fanns bara två). RBo2
var dock från början märkt buffé
respektive kafé på utsidan. Inne i
vagnen stod det dock matsal i
bufféänden. Förutom märkningen
kallades dessa vagnar aldrig annat än
restaurangvagnar antingen det nu var av
personal eller resenärer.
>Om R1 var en trevlig vagntyp fanns
många åsikter bland TR-personalen.
Från de som vägrade jobba i den till
sådana som jag som tyckte den var den
bästa. Men då tänker jag inte på
gångegenskaperna. Den vaggande gången
från att ha åkt alltför många pass
på R1 sitter enligt vissa olika
människor fortfarande kvar i mitt sätt
att röra mig.
>Ordet buffé används som bekant i dag
som en synonym till smörgåsbord - ett
ord som alltmer försvinner. En speciell
variant är den frukostbuffé som alla
hotell i hela världen med självaktning
serverar. Något som faktiskt för vårt
lands del till stor del har sin grund i
de frukostbufféer som Centralens
restaurang i de större städerna
började tillhandahålla i slutet av
1960-talet. OK, det kan funnits hotell
som serverade frukostbuffé något
tidigare men det vanliga på den tiden
var frukostcomplé (kaffe/te, smör,
bröd, ost, marmelad) eventuellt
kompletterad med juice. Eller en
kontinental frukost som var av ännu
mindre i omfattning. Eller en fransk
frukost (kaffe och en Galoise). Det
förekom också stabilare frukostar som
grötfrukost eller ägg och
bacon.
----------------
Tack för en spännande och uttömmande
redogörelse. Den kompletterar
Järnväg.net som inte är riktigt
fullständig på den här punkten. Men
en sak som jag undrat över är om den
här SJ-vagnen var märkt BUFFÉ eller
BYFFÉ? Båda stavningarna är korrekta
enligt SAOL13 och Svensk Ordbok.
Orsaken till min fråga är det faktum att Märklin en gång i tiden sålde en svenskmålad 60-tals serveringsvagn (Märklin 4073) märkt just BYFFÉ. Eftersom stavningen buffé är den kanske vanligaste i sammanhang som t.ex. det som Staffan nämner (frukostbuffé etc) och därför borde ligga närmare till hands när man ska döpa en enklare restaurangvagn är det lite underligt med stavningen med y som på Märklinmodellen.
Jag har dock sett (tror jag) fotografiska bilder av SJ-vagnar i skala 1:1 med just den stavningsvarianten alltså BYFFÉ som Märklin använder. Stavningen byffé är också den kanske vanligare varianten för en finare möbel med hyllor och skåp för servisen/glasen och från vilken själva serveringen också kan ske.
Så hur gjorde man på SJ? Fanns båda
stavningarna BUFFÉ/BYFFÉ eller var det
bara den ena varianten? Och i så fall
vilken variant? Jag har svårt att tro
att Märklin skulle ha missat en sådan
här detalj eftersom man säkert skulle
ha blivit upplyst om felet av otaliga
märklinister och tidiga
Postvagnsskribenter.
Sv: BYFFÉ är rätt, ja! - Kurt Möller - 2007-09-26 01:15