Sv: Vikbolandsbanan baklänges (Häradshammar - Östra Husby)

(Conny Toverland | 2007-10-03 13:21)

Som ett svar på: Vikbolandsbanan baklänges (Häradshammar - Östra Husby) skrivet av Jöran Johansson den 03. okt 2007 13:07:18:

>Vi är nu inne i det riktiga jordbruksområdet och har ankommit till Häradshammar. Även här har spårsanering skett. Till höger ligger en
>lanthandel som verkar ha fått sitt olje- eller fotogenbehov tillgodosett per järnväg. Efter att bommarna gått upp har en Opel Rekord
> först passerat över spåret och därefter en ... och en ... (ja, identifieringen lämnar jag åt er kära tittare).
>Photo Sharing and Video Hosting at
Photobucket
>
>Fortfarande 2006 är stationshuset mycket väl bevarat. Endast taket har bytts ut. En häck mot vägen skär av utsikten mot slättlandet.
>Lanthandeln är - givetvis - nedlagd. Häradshammar är numera mest känt för att Zarah Leander är begravd här och att det i år
>öppnats ett museum till hennes minne.
>Photo Sharing and Video Hosting at
Photobucket
>
>Mellan Häradshammar och nästa station Östra Husby ligger banvaktsstugan Signetorp, som såldes redan på privatbanetiden. Den hann
>jag inte vare sig uppfatta eller fotografera under min rälsbussresa, men en ny bild kan ändå för fullständighetens skull vara på sin plats.
>Photo Sharing and Video Hosting at
Photobucket
>
>Den viktigaste stationen utöver ändpunkterna är Östra Husby, något av ett centrum på Vikbolandet med sådana faciliteter som
>vårdcentral och systembolagsombud. Stinsen (på landet var alla stationsföreståndare stinsar!) har ställt T-semaforen till stopp
>och vinkat av tåget. Han kan lugnt vända det ryggen, föra in avgången i sin journal och göra ut-anmälan till Kuddby.
>Nästa tåg väntas först om en och en halv timme så det ges tid för en stunds avkoppling.
>Photo Sharing and Video Hosting at
Photobucket
>
>Stationshuset går lätt att känna igen, men miljön i övrigt är totalt förändrad, knappast till det bättre.
>Photo Sharing and Video Hosting at
Photobucket

När det gäller vagnparken efter Rekorden sätter jag en spänn på först en Renault CV4 och därefter en DKW 3-6, föregångaren till AU 1000. Å andra
sidan är det ju inga Saabar så osvuret är bäst.

Conny Toverland (K)


Sv: Vikbolandsbanan baklänges -- bilar + petitess - Kurt Möller - 2007-10-03 14:24