Sv: Vallberga
(Carl-Axel Schiller | 2007-10-20 18:13)
Som ett svar på: Sv: Vallberga skrivet av Nils-Bertil den 20. okt 2007 17:09:05:
>>>Har just gått en runda runt
stationshuset i Vallberga. Vill någon
vara vänlig att lägga ut en bild på
stn från den tiden "då det begav sig".
Vet inte hur det ser ut inuti, men jag
får hälsa på Berit när hon har sin
"fyndbod" öppen 2 dar i veckan.
mvh/nils
>>Någon bild på stationhuset har jag
inte och "då det begav sig" är ju ett
något svävande begrepp... Men här ser
man i alla fall en del av bangården
1972 då lokalgodståget gör sig redo
att återvända norrut mot Laholm och
Halmstad. Om PTK-G har helgjour så går
det bra att fylla i hur den lokala
godstrafiken sköttes här på den
tiden.
Vallberga var lastplats, ej station, år 1972. Lokalgodståg 8355 från Halmstad ankom till Laholm vid 1020-tiden strax före tåg 616 (ankomst 1029). Efter tåg 607 (kl 1105) var det tågfritt mellan Laholm och Skottorp, så bandisposition (Bdisp 70115) kunde äga rum för växling i Vallberga. Lokalgodståg avgick från Laholm vid 1230-tiden mot Veinge-Knäred-Veinge-Halmstad (tåg 8356-8383-8384). Ibland kunde det bli en extrasväng Veinge-Laholm-Vallberga-Laholm-Halmstad på eftermiddagen (tåg 8353-bdisp 70116-tåg 8354) sedan tåg 8384 återkommit från Knäred. Tåg 8384 ställdes antagligen in Veinge-Halmstad dessa dagar.
Lokalgodstågen gjorde även uppehåll i
Trönninge och Genevad. Om det var för
växling eller lastning/lossning av gods
framgår inte av mina källor som är
grafiska tidtabeller gällande
1970-05-31--1971-05-22 och
1973-06-18--1974-06-16. Som synes är
det en besvärande lucka för sommaren
1972, men godtågsnumren de båda
nämnda perioderna är desamma varav jag
har dragit slutsatsen att något
liknande gällt däremellan. En skillnad
är att fr o m 1973 hade "Bdisp" bytts
ut mot "Vut" pga ny utgåva av
säkerhetsordningen.
Tiderna för de personförande tågen
är ur Sveriges Kommunikationer
nr6/1972.
>>
>Tack så mycket. Trevlig bild. Du
tolkar "då det begav sig" helt rätt.
mvh/nils
Sv: Vallberga - Nils-Bertil - 2007-10-20 19:25