Sv: Museal järnväg ? Strategier ?
(Bobo L | 2007-10-23 21:15)
Som ett svar på: Sv: Museal järnväg ? (Endast banöverbyggnaden och banunderbyggnaden) skrivet av Magnus Backman den 23. okt 2007 20:57:58:
>>Vilka aspekter skulle Postvagnens
samlade klokskap vilja beteckna som
viktiga för att bibehålla en museal
prägel på en museijärnväg? Frågan
rör endast själva banan, dvs berör
ingenting om fordon, trafikering,
stationsmiljöer och stationsbyggnader,
regelverk, personal eller uniformer.
Däremot såväl spår,
banvall/bankropp, diken,
spårgeometrier, broar, stödmurar och
andra konstbyggnader mm!
>>Tidsperioden ligger i betraktarens
öga, eller snarare i begreppet
"museal". Jag åsyftar inte någon
särskild museibana, men tänker på
svenska förhållanden, oavsett
spårvidd.
>>/Bobo
>Intressant tråd. Men vad är det som
skall byggas? Musiebanan?
modelljärnväg? Järnväg för
tågsimulator?
>nyfiken
>Lycka till
>Magnus
Nej, det är mina egna funderingar. Allt fler museibanor skaffar egna mer eller mindre avancerade spårriktare, och med så muskulösa spårunderhållsmaskiner behövs det bara ett par knapptryckningar, eller snarare några grader på ett vred, för att förändra en gammaldags spårgeometri till höghastighetsbana.
Typiska längder på en övergångskurva på en bana med sth 40 var förr kanske 15-30 m. Idag är det lätt att antingen "tänka modernt" eller snegla på någon aktuell BVF/BVH/BVS/whatever och sno de värdena. Risken är då att en 300 m-kurva plötsligt har fått 80-90 m ök L istället. Skillnaden syns, tro mig!!
Hur många banor har idag en strategi
för detta? Ingen, gissar jag. Istället
hanteras detta av den eller de enskilda
medlemmarna som intresserar sig för
banarbedte, eller tagit på sig det
därför att ingen annan vill...