Sv: Museal järnväg ? Strategier ?

(Bobo L | 2007-10-23 21:15)

Som ett svar på: Sv: Museal järnväg ? (Endast banöverbyggnaden och banunderbyggnaden) skrivet av Magnus Backman den 23. okt 2007 20:57:58:

>>Vilka aspekter skulle Postvagnens samlade klokskap vilja beteckna som viktiga för att bibehålla en museal prägel på en museijärnväg? Frågan rör endast själva banan, dvs berör ingenting om fordon, trafikering, stationsmiljöer och stationsbyggnader, regelverk, personal eller uniformer. Däremot såväl spår, banvall/bankropp, diken, spårgeometrier, broar, stödmurar och andra konstbyggnader mm!
>>Tidsperioden ligger i betraktarens öga, eller snarare i begreppet "museal". Jag åsyftar inte någon särskild museibana, men tänker på svenska förhållanden, oavsett spårvidd.
>>/Bobo
>Intressant tråd. Men vad är det som skall byggas? Musiebanan? modelljärnväg? Järnväg för tågsimulator?
>nyfiken
>Lycka till
>Magnus

Nej, det är mina egna funderingar. Allt fler museibanor skaffar egna mer eller mindre avancerade spårriktare, och med så muskulösa spårunderhållsmaskiner behövs det bara ett par knapptryckningar, eller snarare några grader på ett vred, för att förändra en gammaldags spårgeometri till höghastighetsbana.

Typiska längder på en övergångskurva på en bana med sth 40 var förr kanske 15-30 m. Idag är det lätt att antingen "tänka modernt" eller snegla på någon aktuell BVF/BVH/BVS/whatever och sno de värdena. Risken är då att en 300 m-kurva plötsligt har fått 80-90 m ök L istället. Skillnaden syns, tro mig!!

Hur många banor har idag en strategi för detta? Ingen, gissar jag. Istället hanteras detta av den eller de enskilda medlemmarna som intresserar sig för banarbedte, eller tagit på sig det därför att ingen annan vill...