Sv: Ånglok på Lidingö?
(Leif B | 2007-10-26 15:40)
Som ett svar på: Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G. skrivet av Kurt Möller den 26. okt 2007 15:19:27:
>>Denna fråga som jag skulle ha ställt
i alla fall passar ju bra när det nu
visar sig att det var jubileidags
>>Lidingöbanans godstrafik ska ju
enligt uppgift ha inletts vid brons
öppnande 1925, men samtidigt anges de
båda loken 200-201 som levererade 1929.
Är det någon som vet om någon av
Lidingöbanorna någonsin innehaft (ägt
eller hyrt) ånglok för godstrafikens
räkning?
>Frågan har varit uppe förr - jag tror
svaret blev NEJ!
>Däremot ryktas att man nån gång
råkade ut för ngt slags haveri, varvid
ena ång-acken från Gasverket
tjänstgjorde som räddande ängel...
(Eller möjligtvis, o mera troligt, ngt
av dom vanliga, mindre ångloken -
gasverket hade ju flera, bl a rätt
länge en SJ Pb- eller O-maskin...)
>Såna här rykten uppstår förstås
lätt - man vill gärna "spetsa till"
nån historia om nån avvikande
händelse. Däremot kan jag själv
intyga att växelloket på Stockholm
Östra en gång tuffade ner en bit i
"Gatan" och räddade "Korvståndet"
(elrev-trallan) med vidhängande
godsvagn efter motorstopp. Många år
sen - sent 40-tal, tror jag. Vi hade ju
Tåget i Gatan utanför fönstren på
Valhallavägen... Ånglok i Gatan var
naturligtvis strängt förbjudet...
SSLidJ hade en flakvagn med båda spårvagnskoppel och järnvägsbuffertar. Den var tänkt att användas som koppelvagn när en spårvagn drog en godsvagn. (Jag undrar om den inte dessutom hade en liten bensinmotor för växling? Eller var det två olika fordon?) Kommer inte ihåg detaljerna, men det står om saken i "SSLidJ-boken".
En detalj, de två elloken kom inte samtidigt. Levererades inte lilla loket 1929 och stora 1939?
/Leif