Sv: Ånglok på Lidingö?

(Leif B | 2007-10-26 15:40)

Som ett svar på: Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G. skrivet av Kurt Möller den 26. okt 2007 15:19:27:

>>Denna fråga som jag skulle ha ställt i alla fall passar ju bra när det nu visar sig att det var jubileidags smile
>>Lidingöbanans godstrafik ska ju enligt uppgift ha inletts vid brons öppnande 1925, men samtidigt anges de båda loken 200-201 som levererade 1929. Är det någon som vet om någon av Lidingöbanorna någonsin innehaft (ägt eller hyrt) ånglok för godstrafikens räkning?
>Frågan har varit uppe förr - jag tror svaret blev NEJ!
>Däremot ryktas att man nån gång råkade ut för ngt slags haveri, varvid ena ång-acken från Gasverket tjänstgjorde som räddande ängel... (Eller möjligtvis, o mera troligt, ngt av dom vanliga, mindre ångloken - gasverket hade ju flera, bl a rätt länge en SJ Pb- eller O-maskin...)
>Såna här rykten uppstår förstås lätt - man vill gärna "spetsa till" nån historia om nån avvikande händelse. Däremot kan jag själv intyga att växelloket på Stockholm Östra en gång tuffade ner en bit i "Gatan" och räddade "Korvståndet" (elrev-trallan) med vidhängande godsvagn efter motorstopp. Många år sen - sent 40-tal, tror jag. Vi hade ju Tåget i Gatan utanför fönstren på Valhallavägen... Ånglok i Gatan var naturligtvis strängt förbjudet...

SSLidJ hade en flakvagn med båda spårvagnskoppel och järnvägsbuffertar. Den var tänkt att användas som koppelvagn när en spårvagn drog en godsvagn. (Jag undrar om den inte dessutom hade en liten bensinmotor för växling? Eller var det två olika fordon?) Kommer inte ihåg detaljerna, men det står om saken i "SSLidJ-boken".

En detalj, de två elloken kom inte samtidigt. Levererades inte lilla loket 1929 och stora 1939?

/Leif