Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G.
(Lennart Petersen | 2007-10-27 02:28)
Som ett svar på: Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G. skrivet av Kurt Möller den 26. okt 2007 15:19:27:
>>Denna fråga som jag skulle ha ställt
i alla fall passar ju bra när det nu
visar sig att det var jubileidags
>>Lidingöbanans godstrafik ska ju
enligt uppgift ha inletts vid brons
öppnande 1925, men samtidigt anges de
båda loken 200-201 som levererade 1929.
Är det någon som vet om någon av
Lidingöbanorna någonsin innehaft (ägt
eller hyrt) ånglok för godstrafikens
räkning?
>Frågan har varit uppe förr - jag tror
svaret blev NEJ!
>Däremot ryktas att man nån gång
råkade ut för ngt slags haveri, varvid
ena ång-acken från Gasverket
tjänstgjorde som räddande ängel...
(Eller möjligtvis, o mera troligt, ngt
av dom vanliga, mindre ångloken -
gasverket hade ju flera, bl a rätt
länge en SJ Pb- eller O-maskin...)
--------
Avdelning "värdelöst vetande" så har
det både funnits och tillverkats
ånglok på Lidingö nämligen
Ljungströms turbinlok tillverkat i
Gåshaga verkstäder. Det gick dock
inte för egen maskin på räls på
Lidingö utan provkördes i provbänk
innan det fraktades över till
fastlandet på pråm, och tillbaks igen
för ombyggnad till det andra provloket.
Bernt Forsberg skriver om detta i sin
förnämliga bok "Ångturbinlok" och
även en liten skröna om att folket på
Lidingöbanan hade blivit häpna när
man fraktade dit hjulen för
provbänken, de hade nämligen
flänsarna på utsidan.