Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G.

(Lennart Petersen | 2007-10-27 02:28)

Som ett svar på: Sv: Ånglok på Lidingö? Tåget i G. skrivet av Kurt Möller den 26. okt 2007 15:19:27:

>>Denna fråga som jag skulle ha ställt i alla fall passar ju bra när det nu visar sig att det var jubileidags smile
>>Lidingöbanans godstrafik ska ju enligt uppgift ha inletts vid brons öppnande 1925, men samtidigt anges de båda loken 200-201 som levererade 1929. Är det någon som vet om någon av Lidingöbanorna någonsin innehaft (ägt eller hyrt) ånglok för godstrafikens räkning?
>Frågan har varit uppe förr - jag tror svaret blev NEJ!
>Däremot ryktas att man nån gång råkade ut för ngt slags haveri, varvid ena ång-acken från Gasverket tjänstgjorde som räddande ängel... (Eller möjligtvis, o mera troligt, ngt av dom vanliga, mindre ångloken - gasverket hade ju flera, bl a rätt länge en SJ Pb- eller O-maskin...)
--------
Avdelning "värdelöst vetande" så har det både funnits och tillverkats ånglok på Lidingö nämligen Ljungströms turbinlok tillverkat i Gåshaga verkstäder. Det gick dock inte för egen maskin på räls på Lidingö utan provkördes i provbänk innan det fraktades över till fastlandet på pråm, och tillbaks igen för ombyggnad till det andra provloket.
Bernt Forsberg skriver om detta i sin förnämliga bok "Ångturbinlok" och även en liten skröna om att folket på Lidingöbanan hade blivit häpna när man fraktade dit hjulen för provbänken, de hade nämligen flänsarna på utsidan.