Sv: Dvärgsignalen kom från USA till Norden

(Ulf Pålsson | 2001-11-06 12:51)

Som ett svar på: En dvärg från USA skrivet av Gunnar Stenqvist den 03. nov 2001 15:18:27:

>Har alltid trott att dvärgsignalerna i vårt kära fosterland hade en "unique swedish look"! I hundan heller... sauer-lila
>
>En bild från fd PRR - Hittad på siten: Signalling in the USA.

Dvärgsignalen kom från USA till Sverige och därifrån vidare till Danmark, Norge och Finland. Så här var det i princip (reservation för detaljfel):

= = = =
Anm. Jag använder här följande terminologi:

Dvärgsignal modell höger = en dvärgsignal med avrundningen uppåt till höger, som en dvärgsignal i Danmark eller Norge.
Dvärgsignal modell vänster = en dvärgsignal med avrundningen uppåt till vänster, som en dvärgsignal i Sverige eller Finland.
Signalbild vågrätt = vita sken på vågrät linje.
Signalbild lodrätt = vita sken på lodrät linje.
Signalbild snett höger = vita sken som lutar uppåt höger (oberoende av om det visas i dvärgsignal modell höger eller modell vänster).
Signalbild snett vänster = vita sken som lutar uppåt vänster (oberoende av om det visas i dvärgsignal modell höger eller modell vänster).
= = =

Vid Pennsylvania Railroad (= PRR) infördes på 1910-talet ljussignaler som ersättning för semaforer.

De semaforer som ersattes stod på höger sida om spåret och hade vingen till höger om masten. Vingen kunde intaga _tre_ positioner: förutom vågrätt och snett uppåt (som en tysk semafor) även lodrätt. För en signal med endast en vinge betydde de tre lägena "Stop", "Approach" (ung.= "vänta stopp"eller "kör, vänta stopp") och "Clear" (ung.= "vänta kör" eller "kör, vänta kör".

PRR valde att använda positionsljussignaler (Position Light Signals) i stället för ljussignaler med färgade sken. Man införde två typer:

1. En stor typ, med cirkelrund bakgrundsskärm runt nio ljusöppningar, en placerad i mitten (= lampa 0) och de övriga åtta arrangerade i en cirkel runt den i mitten (= lampa 1 rakt ovanför, lampa 2 snett ovanför till höger, lampa 3 rakt till höger, o.s.v.). (Det är dock oklart om lampa 4 och lampa 8 fanns med i de ursprungliga signalerna.) Den stora typen använder man på spår med hög hastighet. Genom att visa tre sken i taget i rät linje, som signalbild vågrätt (lampa 7+0+3), snett höger (lampa 6+0+2) eller lodrätt (lampa 5+0+1), åstadkommer man en bild av semaforvingen i de tre lägena.

2. En liten typ, kallad Dwarf Signal, som är ett utsnitt av den stora typen, en "tårtbit" som omfattar drygt en fjärdedel av cirkeln. Från den stora typen har man tagit dess mittplacerade ljusöppning (= lampa 0) samt de ljusöppningar som befinner sig rakt ovanför (= lampa 1), snett ovanför till höger (= lampa 2) och rakt till höger (= lampa 3). Begränsningslinjen är en lodrät linje till vänster om lampa 0 och 1, en vågrät linje under lampa 0 och 3, cirkelbågen uppe till höger samt en kort vågrät och en kort lodrät förbindelselinje mellan cirkelbågen och de tidigare nämnda lodräta respektive vågräta linjerna. Kort sagt, man har skapat en dvärgsignal typ höger. Den lilla typen, Dwarf Signal, använder man på spår med låg hastighet. Genom att visa två sken i taget i rät linje, som signalbild vågrätt (lampa 0+3), snett höger (lampa 0+2) eller lodrätt (lampa 0+1), åstadkommer man även med en Dwarf Signal en bild av semaforvingen i de tre lägena.

Runt 1920 genomförde svenska järnvägsmän en studieresa till USA. Med på resan lär ha varit representanter både för SJ och signalindustrin. Syftet med resan var att lära sig av de amerikanska nya företeelserna inom signalområdet. USA låg vid denna tid långt före Europa vad gäller användning av ljussignaler. Ett resultat av resan var att ljussignaler snabbt började införas i Sverige, särskilt för försignaler men också för huvudsignaler, för vilka man dock valde varianten ljussignaler med färgade sken.

PRR:s positionsljussignaler följde också med hem till Sverige, men avsikten var först att använda dem bara för växling. De dyker upp i 1924 års säo under beteckningen "spårspärrsignal, ljussignal". En "försvenskning" har dock skett med den lilla signalen: Eftersom Sverige har semaforvingarna riktade åt vänster och signalerna placerade till vänster om spåret, är den lilla positionsljussignalen en dvärgsignal modell vänster, alltså en spegelvändning av PRR:s lilla typ. Den lilla svenska signalen innehåller alltså lampa 0, lampa 7 rakt till vänster, lampa 8 snett ovanför till vänster och lampa 1 rakt ovanför.

I 1924 års säo gäller spårspärrsignal/ljussignal bara för växling. Signalbild vågrätt (lampa 0+7 eller 7+0+3) betyder "växling förbjuden", signalbild snett vänster (lampa 0+8 eller 8+0+4) betyder "växling tillåten, varsamhet" och signalbild "lodrätt"(lampa 0+1 eller 1+0+5) betyder "växling tillåten". Det är alltså ingen skillnad i betydelsen mellan stor och liten signal. Signalbild snett höger används inte.

Redan efter fem år, i 1929 års säo, sker förändringar som i princip gäller forfarande:
a) Den stora positionsljussignalen kallas rangersignal och används vid växlingsvallar på rangerbangårdar.
b) Den lilla positionsljussignalen kallas dvärgsignal. Den gäller inte bara för växling, utan också för tåg. Signalbild snett höger (lampa 7+1) börjar användas, med betydelsen "ogiltighet" för växling.

I USA finns signalbilden "Restricting" (ungefär: kör i växlingsfart, räkna med hinder) som är signalbild snett vänster (lampa 8+0+4 i stor signal, lampa 1+3 i liten signal modell höger). Det är oklart när denna signalbild infördes, om den har inspirerat den motsvarande spegelvända signalbilden snett höger i 1929 års säo eller inte.

Rangersignal, alltså den stora positionsljussignalen, försvann ur säo redan 1941. Trots det lever den vidare i form av undantag från säo (det finns ¨åtminstone en kvar, i Västerås V). Dvärgsignalen får däremot allt större användning och har dessutom vidareutvecklats via dvärgsignal med grönt sken till huvuddvärgsignal.

Till Danmark kommer dvärgsignalen från Sverige, när Ericsson i början av 1930-talet levererar ställverk till Fredericia och Aarhus. Eftersom man i Danmark har semaforvingarna åt höger och signalerna placerade till höger om spåret, är det naturligt att utföra de danska dvärgsignalerna som modell höger, alltså spegelvända i förhållande till de svenska och lika de ursprungliga amerikanska. De danska signalbilderna motsvarar de svenska, men också de är spegelvända. (Signalbild snett vänster i Sverige motsvarar snett höger i Danmark och tvärtom.)

Till Norge och Finland har dvärgsignalerna sannolikt också kommit från Sverige. Det är dock oklart för mig när detta skedde. I Norge är de, liksom i Danmark och av samma skäl, av modell höger. De norska signalbilderna är som de danska, med det tillägget att motsvarigheten till "ogiltighet" kan visas både som signalbild snett vänster (lampa 1+3) och som ett ensamt sken i lampa 2. I Finland ser däremot dvärgsignalerna och deras signalbilder ut som i Sverige (jag bortser här från de allra senaste årens anpassning till tysk signalering). Förvånande vid en första tanke, eftersom Finland har högertrafik och signalerna står till höger om spåret. Men: Egendomligt nog visar pekar de finländska semaforvingarna åt vänster (nog inte så konstigt i alla fall; semaforerna köptes förmodligen från Sverige) och i konsekvens med det är dvärgsignalen av modell vänster.

Slutligen: Den amerikanska dvärgsignalen på bilden är ju av modell _vänster_. Hur kan det komma sig? Jo, vid någon för mig obekant tidpunkt började PRR (eller någon annan järnväg i närheten) att tillverka sina dvärgsignaler av modell vänster i stället för den ursprungliga modell höger. (Ett skäl kan ha varit att en högerplacerad dvärgsignal av modell vänster kan placeras närmare spåret än en av modell höger, eftersom modell vänster är avrundad på vänster sida.) Observera dock: Denna ändring spegelvänder_inte_ signalbilderna. För både modell höger och modell vänster gäller nu följande (1995, Norac Operating Rules):

Signalbild vågrätt: "Stop". (Lampa 0+3 i modell höger, lampa 0+7 i modell vänster.)

Signabild snett vänster: "Restricting". (Lampa 1+3 i modell höger, lampa 0+8 i modell vänster.)

Signalbild snett höger: "Slow approach" (ung.= kör lågfart, vänta stopp). (Lampa 0+2 i modell höger, lampa 7+1 i modell vänster.)

Signalbild lodrätt: "Slow clear" (ung.= kör lågfart, nästa signal visar inte stopp). (Lampa 0+1, både i modell höger och i modell vänster.)

Som något tidigare inlägg redan har konstaterat: Signalen på bilden kan bara visa "Stop" och "Restricting".

/up


Sv: Dvärgsignalen kom från USA till Norden - Christer - 2001-11-06 19:22