Sv: Spetsbergenloken igen
(Dag Bonnedal | 2007-11-22 18:44)
Som ett svar på: Spetsbergenloken igen skrivet av Anders Sjöblom den 22. nov 2007 18:22:24:
>Tack alla för hjälpen med att reda
upp delar av historiken kring vissa
Spetsbergenlok: Sammanfattning:
>Lok 1: 0renstein-Koppel tanklok nr
4286. Byggt 1911. Skrotat 1970 på
Spetsbergen. (Tillverkningskylt finns
kvar)
>Lok 2: Motala verkstad nr 107 /1890
för HvSJ som lok nr 3 STEN STURE. Sålt
till Spetsbergen 1946. Skrotat?
(Litteraskylt och tillverkningsskylt
finns kvar).
>Lok 3: Nydqvist och Holm nr 56 /1876
för PFJ som lok nr 4 HADDEBO. Sålt
till Spetsbergen 1919 och skrotat där
1939.
>Lok 4: Nydqvist och Holm nr 198 /1885
för FNJ som lok nr 2 ROXEN. Sålt till
Spetsbergen 1919 och skrotat där
1939.
>Vilket lok som ingår i det lilla
museitåget i Ny-Ålesund har ännu inte
kunnat utrönas. Någon har gissat att
loket är tillverkat av Borsig 1909??
Finns någon annan idé?
Tack för listan.
Enligt länken nedan / Museal erhaltene
Lokomotiven / Borsig
så skulle ditt antagande vara
riktigt:
Borsig nr. 7095/1909,typ Bn2t, spårvidd 900 mm, lev. 17.08.1909, till: Donnersmarckhütte, Zabrze, für Salangsverket [N] "2" /1917 King's Bay Kull Kompani A/S, Ny Ålesund, für Spitzbergen-Aalesund [N] "2" /19xx Denkmal, Spitzbergen [N] (07.1993, 07.1994 vorhanden)
Dag B