Sv: Spetsbergenloken igen

(Dag Bonnedal | 2007-11-22 18:44)

Som ett svar på: Spetsbergenloken igen skrivet av Anders Sjöblom den 22. nov 2007 18:22:24:

>Tack alla för hjälpen med att reda upp delar av historiken kring vissa Spetsbergenlok: Sammanfattning:
>Lok 1: 0renstein-Koppel tanklok nr 4286. Byggt 1911. Skrotat 1970 på Spetsbergen. (Tillverkningskylt finns kvar)
>Lok 2: Motala verkstad nr 107 /1890 för HvSJ som lok nr 3 STEN STURE. Sålt till Spetsbergen 1946. Skrotat? (Litteraskylt och tillverkningsskylt finns kvar).
>Lok 3: Nydqvist och Holm nr 56 /1876 för PFJ som lok nr 4 HADDEBO. Sålt till Spetsbergen 1919 och skrotat där 1939.
>Lok 4: Nydqvist och Holm nr 198 /1885 för FNJ som lok nr 2 ROXEN. Sålt till Spetsbergen 1919 och skrotat där 1939.
>Vilket lok som ingår i det lilla museitåget i Ny-Ålesund har ännu inte kunnat utrönas. Någon har gissat att loket är tillverkat av Borsig 1909?? Finns någon annan idé?

Tack för listan.
Enligt länken nedan / Museal erhaltene Lokomotiven / Borsig
så skulle ditt antagande vara riktigt:

Borsig nr. 7095/1909,typ Bn2t, spårvidd 900 mm, lev. 17.08.1909, till: Donnersmarckhütte, Zabrze, für Salangsverket [N] "2" /1917 King's Bay Kull Kompani A/S, Ny Ålesund, für Spitzbergen-Aalesund [N] "2" /19xx Denkmal, Spitzbergen [N] (07.1993, 07.1994 vorhanden)

Dag B