Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform
(Jonny Saljefeldt | 2007-12-29 08:43)
Som ett svar på: Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform skrivet av Postvagnssorterarna den 29. dec 2007 01:44:17:
>>Det är bra att moderatorerna inte tar
åt sig! Men det känns för oss
forumanvändare likafullt tråkigt att
vi alla bara ska vara glada och nöjda
med den Postvagn som vi nu har. Nu finns
ju chansen till att debattera vagnens
plattform.
>Nu är tyvärr inte frågan i första
hand om vilken eventuell plattform vi
skall använda för vårt forum, det
valet är faktiskt helt sekundärt. Den
stora frågan är istället: Var hittar
SJK en forumleverantör som hanterar
vår trafikmängd utan reklam och helst
utan trafikavgifter.
>Tyvärr är seriösa forumleverantörer
något ganska sällsynt nu för tiden,
förmodligen för att det ställer
ganska stora krav på tillsyn och
kapacitet. Så om någon har bra tips
på forumleverantörer motages dessa
tacksamt.
>Alternativet är att hyra in sig på
ett webbhotell som erbjuder forum som
tillval (eller tillhandahåller den
nödvändiga tekniken), även här
gäller det att hitta någon som kan
uppfylla våra krav på kostnad,
tillgänglighet och kapacitet. De flesta
leverantörer har någon form av
begränsning av trafikmängden, antingen
i form av ett trafiktak/månad eller
begränsningar i den faktiska
kapaciteten.
>>Så hur är det nu egentligen? Vem
eller vilka är SJK som tillhandahåller
detta forum? Är det inte åtminstone
indirekt alla vi medlemmar i Svenska
Järnvägsklubben; vi borde därför
kunna ställa vissa krav till höga
ansvariga och inte bara vänta på vad
som kommer att erbjudas oss.
>Postvagnen är inte något forum för
SJK:s föreningsdemokrati, vill man
ställa krav måste dessa framföras
direkt till styrelsen eller till
årsstämman. Postvagnen är inte heller
ett forum bara för SJK:s medlemmar utan
är öppet för alla
järnvägsintresserade utan krav på
medlemskap (därav föregående
inskränkning), till det kommer att en
stor del av SJK:s medlemmar helt saknar
kontakt med Postvagnen. Så Postvagnen
är tyvärr en liten del av SJK:s
verksamhet, men nog så viktig,
Postvagnen kan i vissa avseenden kanske
närmast jämföras med SJK:s
lokalavdelningar.
>>Det faktum att SJK/Postvagnens
web-master Daniel Nordling uppenbarligen
varit premiärskribent/bildinläggare i
den nya forumversionen av
Järnvägshistoriskt Forum tyder ju på
att Daniel N är väl insatt i aktuella
forumtyper. Varför får vi inte från
"hästens mun" höra vilka planer och
tidsscheman som gäller för migreringen
av Postvagnen i nuvarande
Parsimonyklädsel till den nya
plattformen, vilken den nu än
blir?´
>Det korta svaret blir att det ännu
inte finns några konkreta planer eller
något tidsschema för Postvagnens
migrering. Detta beror till stor del på
att undertecknad inte har kunnat
avsätta den tid som detta arbete
kräver, för tyvärr så konkurrerar
Postvagnsarbetet med viktigare saker i
mitt liv. Därför är vi också öppna
för initiativ utifrån, om det finns
någon som har en lösning som uppfyller
våra förutsättningar är vi öppna
för en diskussion.
>Att jag hjälpte Järnvägsmuseivänner
att komma igång med sitt nya forum var
naturligtvis med baktanken att få
erfarenhet av hur deras lösning
fungerar i praktiken, My little forum
är med sin trådstruktur en personlig
favorit för en framtida Postvagn. Men
det kräver ett webbhotell med MySQL och
PHP, vilket SJK:s nuvarande webbhotell
inte har.
>>För det kan väl inte vara så att vi
i Postvagnen ska vara sist ut när det
gäller val av forumtyp? Vilka
prioriteringar har man i SJK-ledningen
vad gäller vårt forum? Med tanke på
att Parsimonyforumen runt ikring oss
både här hemma och i Norge redan bytt
eller står i nära tur att byta kunde
det vara intressant att få en
lägesrapport från exempelvis Daniel
Nordling!
>SJK:s ledning i form av styrelsen har
visat tämligen ringa intresse för
Postvagnens eventuella framtid,
huvudfokus har de senaste åren legat
på föreningens ekonomi. Sett ur den
synvinkeln så är Postvagnens migrering
ganska problematisk, föreningen har ett
mycket tufft budgetarbete framför sig,
då vi har gjort en kraftig satsning på
tidningen Tåg utan att i förväg
säkerställa en motsvarande höjning av
intäkterna. Vilken lösning vi än
väljer kommer kostnaden för Postvagnen
att mångdubblas, där en 10 faldig
ökning förmodligen är lågt räknat.
Hur mycket en ny Postvagn får kosta är
därför avgörande för dess framtid,
svaret på den frågan är inte känd
förrän föreningens budget är
behandlad av styrelsen (vilket sker
under januari månad).
>/Daniel - Forumansvarig SJK
Intressant redogörelse - tack för den. Några frågor:
Har du några siffror på trafikmängden? Vilka webbhotell har du undersökt redan?
Hur är status beträffande den av
styrelsen i början av året annonserade
ambitionen att omarbeta SJK:s hemsida?
Jag antar att det i det fallet mest
handlar om att kunniga personer måste
avsätta tid för arbetet.
Sv: Järnvägshistoriskt Forum på ny plattform - Postvagnssorterarna - 2007-12-30 01:34