Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida

(JB | 2008-01-08 19:43)

Som ett svar på: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av Mats den 08. jan 2008 19:23:50:

>Det här kanske är ett uttjatat ämne, men ändå, jag gör ett försökt.
>Tänk ett hypotetiskt scenario där nedlagda banor hade funnits kvar, och vi dessutom har dagens banor och trafik.
>Tänk att man liksom lagt ner säröbanan, VGJ, spårvägen i stockholm o.s.v. "igår" och har kvar åtminstone infrastrukturen i hyffsat skick.
>Hade det idag varit lönsamt att göra något av banorna med dagens förutsättningar?
>Skulle säröbanan ha trafikerats enligt förslaget från GS, med dieselelektriska vagnar inkopplade i spårvagnståg, där en vagn har dieselaggregat tillräckligt stort för att mata ett trevagntåg (trevagn = M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i storlek ungefär)?
>Skulle man ha breddat VGJ, eller skulle man ha dragit den i nån böj till Hjällbo spårvägshållplats, skulle man ha dragit den på eget spår till Gamlestadstorget (för byte till dagens spårvagnar och bussar, och dessutom pendeltågstationen som är på gång där)?

VGJ finns väl kvar delvis? Är inte Kinnekullebanan delvis breddade delar av VGJ?

/Jonas


Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mattias Jansson - 2008-01-08 19:47