Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida
(JB | 2008-01-08 19:43)
Som ett svar på: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar idag... skrivet av Mats den 08. jan 2008 19:23:50:
>Det här kanske är ett uttjatat ämne,
men ändå, jag gör ett försökt.
>Tänk ett hypotetiskt scenario där
nedlagda banor hade funnits kvar, och vi
dessutom har dagens banor och
trafik.
>Tänk att man liksom lagt ner
säröbanan, VGJ, spårvägen i
stockholm o.s.v. "igår" och har kvar
åtminstone infrastrukturen i hyffsat
skick.
>Hade det idag varit lönsamt att göra
något av banorna med dagens
förutsättningar?
>Skulle säröbanan ha trafikerats
enligt förslaget från GS, med
dieselelektriska vagnar inkopplade i
spårvagnståg, där en vagn har
dieselaggregat tillräckligt stort för
att mata ett trevagntåg (trevagn =
M25/28/29-mått, d.v.s. 1-2 M31/M32 i
storlek ungefär)?
>Skulle man ha breddat VGJ, eller skulle
man ha dragit den i nån böj till
Hjällbo spårvägshållplats, skulle
man ha dragit den på eget spår till
Gamlestadstorget (för byte till dagens
spårvagnar och bussar, och dessutom
pendeltågstationen som är på gång
där)?
VGJ finns väl kvar delvis? Är inte Kinnekullebanan delvis breddade delar av VGJ?
/Jonas
Sv: Kontrafaktisk verklighet - om nedlagda lokalbanor/järnvägar funnits kvar ida - Mattias Jansson - 2008-01-08 19:47