Sv: Personalvagn till ena kranen i Krylbo 1974
(Carl-Erik Olsson | 2008-01-11 18:19)
Som ett svar på: Sv: Två kranar i Krylbo 1974 skrivet av Agne den 11. jan 2008 09:00:28:
>>Varför står det två hjälpkranar i
Krylbo när jag tog denna bild våren
1974. Jag vet inte själv. Men mot
bakgrund av att de verkar uppställda i
väntan på något förmodar jag att de
skulle ut på något arbete typ brobyte
e likn.
>>Den röda kranen är en modernare
dieselelektrisk variant från DDR och
den brungröna är väl den modernaste
ångkranen. Någon som vet mer vad som
hänt med kranarna i modern tid?
>>
>Dessa kranar användes vid brobyte söder om Krylbo (Brovallen) Mvh Agne
Denna ångkran är väl då den kran som
tidigare fanns i Hagalund, tillverkad av
Krupp-Ardelt i Wilhelmshafen 1956, med
urspr SJ-nr A3, sedermera Qan 986 0012.
Den gröna personalvagnen borde vara som
den hette vid fototillfället Qlc 986
0061. Denna byggdes av ASJ Linköping
1928 som CWJ BCo3 10, 1941 SJ EBCo3 116,
ändrat 1943 till EBCo3 8116. Den verkar
aldrig ha blivit omlittrerad som de
flesta andra personvagnar 1956 utan
byggdes om till tjänstevagn med pentry,
personalkupéer och i ena änden en
resgodsrumliknande redskapsavdelning med
sidodörrar, dock, som faktiskt synes
på bilden, utan de utvändiga fotsteg
som brukar finnas på resgodsvagnar, och
blev 1957 SJ I D Tjv 75, 1962 SJ Tjv
613003, 1964 SJ Tjv 606003, 1969 SJ Qlc
986 0061. När Hagalunds ångkran
avvecklades övertogs den av SKÅJ
(från vars utmärkta hemsida
ovanstående vagndata är hämtade) och
senare av SÅS, som har påbörjat
ombyggnad till vagn för den egna
personalen vid sina resor. Den har
boggier m/07 och elbelysning med
generator och batteri, möjligen
ursprunglig utrustning? Den gröna
färgen lär ha tillkommit i Hagalund,
men den 20,5 m långa vagnen har
teakpanel mestadels, med ifällda
ombyggda partier med furupanel, varför
SÅS avser att försöka renovera den
som teakvagn. Såna tycker vi i SÅS ser
snygga ut i tåg, men är alltför
sällan förekommande, åtminstone på
normalspår.
/CEO, SÅS-sekr