Sv: Personalvagn till ena kranen i Krylbo 1974

(Carl-Erik Olsson | 2008-01-11 18:19)

Som ett svar på: Sv: Två kranar i Krylbo 1974 skrivet av Agne den 11. jan 2008 09:00:28:

>>Varför står det två hjälpkranar i Krylbo när jag tog denna bild våren 1974. Jag vet inte själv. Men mot bakgrund av att de verkar uppställda i väntan på något förmodar jag att de skulle ut på något arbete typ brobyte e likn.
>>Den röda kranen är en modernare dieselelektrisk variant från DDR och den brungröna är väl den modernaste ångkranen. Någon som vet mer vad som hänt med kranarna i modern tid?

>>

>Dessa kranar användes vid brobyte söder om Krylbo (Brovallen) Mvh Agne

Denna ångkran är väl då den kran som tidigare fanns i Hagalund, tillverkad av Krupp-Ardelt i Wilhelmshafen 1956, med urspr SJ-nr A3, sedermera Qan 986 0012.
Den gröna personalvagnen borde vara som den hette vid fototillfället Qlc 986 0061. Denna byggdes av ASJ Linköping 1928 som CWJ BCo3 10, 1941 SJ EBCo3 116, ändrat 1943 till EBCo3 8116. Den verkar aldrig ha blivit omlittrerad som de flesta andra personvagnar 1956 utan byggdes om till tjänstevagn med pentry, personalkupéer och i ena änden en resgodsrumliknande redskapsavdelning med sidodörrar, dock, som faktiskt synes på bilden, utan de utvändiga fotsteg som brukar finnas på resgodsvagnar, och blev 1957 SJ I D Tjv 75, 1962 SJ Tjv 613003, 1964 SJ Tjv 606003, 1969 SJ Qlc 986 0061. När Hagalunds ångkran avvecklades övertogs den av SKÅJ (från vars utmärkta hemsida ovanstående vagndata är hämtade) och senare av SÅS, som har påbörjat ombyggnad till vagn för den egna personalen vid sina resor. Den har boggier m/07 och elbelysning med generator och batteri, möjligen ursprunglig utrustning? Den gröna färgen lär ha tillkommit i Hagalund, men den 20,5 m långa vagnen har teakpanel mestadels, med ifällda ombyggda partier med furupanel, varför SÅS avser att försöka renovera den som teakvagn. Såna tycker vi i SÅS ser snygga ut i tåg, men är alltför sällan förekommande, åtminstone på normalspår.
/CEO, SÅS-sekr