Sv: VeckoslutsTåget
(Bengt Jönsson | 2001-11-18 11:25)
Som ett svar på: Sv: VeckoslutsTåget skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. nov 2001 10:04:36:
>>Jag kommer ihåg att det fanns något
som hette "veckoslutståg" och jag åkte
med ett sådant pendlingståg mellan
Mjölby-Malmö iallafall till slutet av
80-talet. Väldigt bekväma vagnar, men
man fick passa sig att få plats nära
ett fönster då det ofta drog kallt på
vintern...
>VeckoslutsTåget infördes i mitten på
1980-talet och gick väl i cirka fem
år. Vitsen var att man skulle erbjuda
resenärer att åka billigt i äldre
vagnar under veckosluten. Var det någon
som kom att tänka på konkurrensen med
de då så populära veckoslutsbussarna?
>Tåget mottogs tacksamt av resenärer
som prioriterade priset framför
bekvämligheten men blev ganska illa
åtgånget i pressen: "Fattigmanståget"
var bara ett av de invektiv som
formulerades.
>Vagnarna var från början just B8, men
allteftersom dessa slopades kom andra
vagnar in såsom B15 (hemska bastard!)
och B3. Mot slutet även nyare vagnar.
>Från början gick VeckoslutsTåget
bara på sträckan Stockholm-Göteborg
och åter och gick fredag, lördag och
söndag. Fredag startade det i Uppsala
och söndagar slutade det där. Enkel
biljett Uppsala-Göteborg kostade 100
kronor, vilket kan jämföras med 237
kronor som normalpris. Lågpriset
kostade 130 kronor (+ ett lågpriskort
110:- för ett år) men det gällde inte
fredag och söndag.
>Sedermera gick VeckoslutsTåget också
Stockholm (Uppsala?)-Malmö och vice
versa.
Varfär återinför man inte detta
'koncept' idag ? Brist på lämpliga
vagnar och lok ? Det borde ju bli
några 60-talsvagnar och lok 'över'
när det blir fler och fler 'Reginor'
och 'Flexliners'. Ingen bokning, ingen
platsbiljett. Ingen 'service' ombord.
Köp bara biljett och stig ombord.
Enkla regler. Köpt biljett återlöses
ej. Enkla priser modell TK eller skulle
detta 'koncept' 'kannibalisera' och ta
resande från andra ordinarie tåg ?
'Tågets bekvämlighet till bussens
pris' skulle 'slogan' vara !
/B
Sv: VeckoslutsTåget - Staffan Sävenfjord - 2001-11-18 11:48