Sv: VeckoslutsTåget - Merutnyttjande !
(Bengt Jönsson | 2001-11-18 14:18)
Som ett svar på: Sv: VeckoslutsTåget skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. nov 2001 11:48:26:
>>>>Jag kommer ihåg att det fanns
något som hette "veckoslutståg" och
jag åkte med ett sådant pendlingståg
mellan Mjölby-Malmö iallafall till
slutet av 80-talet. Väldigt bekväma
vagnar, men man fick passa sig att få
plats nära ett fönster då det ofta
drog kallt på vintern...
>>>VeckoslutsTåget infördes i mitten
på 1980-talet och gick väl i cirka fem
år. Vitsen var att man skulle erbjuda
resenärer att åka billigt i äldre
vagnar under veckosluten. Var det någon
som kom att tänka på konkurrensen med
de då så populära veckoslutsbussarna?
>>>Tåget mottogs tacksamt av resenärer
som prioriterade priset framför
bekvämligheten men blev ganska illa
åtgånget i pressen: "Fattigmanståget"
var bara ett av de invektiv som
formulerades.
>>>Vagnarna var från början just B8,
men allteftersom dessa slopades kom
andra vagnar in såsom B15 (hemska
bastard!) och B3. Mot slutet även nyare
vagnar.
>>>Från början gick VeckoslutsTåget
bara på sträckan Stockholm-Göteborg
och åter och gick fredag, lördag och
söndag. Fredag startade det i Uppsala
och söndagar slutade det där. Enkel
biljett Uppsala-Göteborg kostade 100
kronor, vilket kan jämföras med 237
kronor som normalpris. Lågpriset
kostade 130 kronor (+ ett lågpriskort
110:- för ett år) men det gällde inte
fredag och söndag.
>>>Sedermera gick VeckoslutsTåget
också Stockholm (Uppsala?)-Malmö och
vice versa.
>>
>>Varfär återinför man inte detta
'koncept' idag ? Brist på lämpliga
vagnar och lok ? Det borde ju bli
några 60-talsvagnar och lok 'över'
när det blir fler och fler 'Reginor'
och 'Flexliners'. Ingen bokning, ingen
platsbiljett. Ingen 'service' ombord.
Köp bara biljett och stig ombord.
Enkla regler. Köpt biljett återlöses
ej. Enkla priser modell TK eller skulle
detta 'koncept' 'kannibalisera' och ta
resande från andra ordinarie tåg ?
>>'Tågets bekvämlighet till bussens
pris' skulle 'slogan' vara !
>>/B
>Tyvärr bygger konceptet på ett
feltänkande ur produktionsteknisk
synpunkt. Lite förenklat skulle man
kunna beskriva det som att "resenärerna
får åka billigast i de tåg som är
dyrast att producera". Gamla vagnar är
med andra ord ingen fri nyttighet utan
de kostar stora pengar i underhåll.
>Det finns också ett marknadstekniskt
feltänkande förenklat beskrivet:
"varför skall resenärerna åka billigt
på de tider det finns acceptans för
att betala mer". Jag medger dock att det
senare resonemanget kan ha vissa
brister. Kanske många väljer att åka
i mer eller mindre livsfarliga bilar i
stället. De billiga veckoslutsbussarna
är ju i princip borta sedan många år.
>Egentligen skulle jag skrivit något om
bristande kapacitet vid Stockholm C,
Göteborg C och Malmö C också men det
törs f-n väcka liv i den debatten
igen.
Men iden är ju att ta 'pax' som idag
reser 'fakirbuss' !
Varför inte 'merutnyttja' vagnar som
inte används dagtid i lågsäsong. Exv
liggvagnar och låta dem rulla Cst - G
t.o.r på dagen när de annars skulle
stå stilla och ändå kosta.
Naturligtvis skall man försöka ta
marknadsmässiga priser men ibland
måste man tänka att det man förlorar
på karusellen tar man igen på
gungorna. Dagens tänkande att _varje_
enhet skall gå med vinst skapar bara
suboptimeringar där varje enhet bara
tänker på sig själv och inte på
helheten !
Det där med att gamla vagnar är dyra ur servicesynpunkt kan jag hålla med om, men - de kostar ju ingenting i kapitalkostnad och dessa kostnader brukar ju ta ut varandra ! Sedan kan man ju spekulera i vad alla 'kaputta' X2:or på en modul med nedgången inredning kostar både i service, underhåll och i kapital-/leasingkostnader till GE-Capital (Finax Telefonlån)
Man kan ju även applicera
'Stora-möbelfirma-tänket' Antingen
försöker man tjäna så mycket som
möjligt på några fåtal produkter
eller så tjänar man lite på
mycket.
'Stora-Möbefirman' lär gå _mycket_
bra !
/B
Sv: VeckoslutsTåget - Merutnyttjande ! - Staffan Sävenfjord - 2001-11-18 15:59