Sv: VeckoslutsTåget - Merutnyttjande !

(Bengt Jönsson | 2001-11-18 14:18)

Som ett svar på: Sv: VeckoslutsTåget skrivet av Staffan Sävenfjord den 18. nov 2001 11:48:26:

>>>>Jag kommer ihåg att det fanns något som hette "veckoslutståg" och jag åkte med ett sådant pendlingståg mellan Mjölby-Malmö iallafall till slutet av 80-talet. Väldigt bekväma vagnar, men man fick passa sig att få plats nära ett fönster då det ofta drog kallt på vintern...
>>>VeckoslutsTåget infördes i mitten på 1980-talet och gick väl i cirka fem år. Vitsen var att man skulle erbjuda resenärer att åka billigt i äldre vagnar under veckosluten. Var det någon som kom att tänka på konkurrensen med de då så populära veckoslutsbussarna?
>>>Tåget mottogs tacksamt av resenärer som prioriterade priset framför bekvämligheten men blev ganska illa åtgånget i pressen: "Fattigmanståget" var bara ett av de invektiv som formulerades.
>>>Vagnarna var från början just B8, men allteftersom dessa slopades kom andra vagnar in såsom B15 (hemska bastard!) och B3. Mot slutet även nyare vagnar.
>>>Från början gick VeckoslutsTåget bara på sträckan Stockholm-Göteborg och åter och gick fredag, lördag och söndag. Fredag startade det i Uppsala och söndagar slutade det där. Enkel biljett Uppsala-Göteborg kostade 100 kronor, vilket kan jämföras med 237 kronor som normalpris. Lågpriset kostade 130 kronor (+ ett lågpriskort 110:- för ett år) men det gällde inte fredag och söndag.
>>>Sedermera gick VeckoslutsTåget också Stockholm (Uppsala?)-Malmö och vice versa.
>>
>>Varfär återinför man inte detta 'koncept' idag ? Brist på lämpliga vagnar och lok ? Det borde ju bli några 60-talsvagnar och lok 'över' när det blir fler och fler 'Reginor' och 'Flexliners'. Ingen bokning, ingen platsbiljett. Ingen 'service' ombord. Köp bara biljett och stig ombord. Enkla regler. Köpt biljett återlöses ej. Enkla priser modell TK eller skulle detta 'koncept' 'kannibalisera' och ta resande från andra ordinarie tåg ?
>>'Tågets bekvämlighet till bussens pris' skulle 'slogan' vara !
>>/B
>Tyvärr bygger konceptet på ett feltänkande ur produktionsteknisk synpunkt. Lite förenklat skulle man kunna beskriva det som att "resenärerna får åka billigast i de tåg som är dyrast att producera". Gamla vagnar är med andra ord ingen fri nyttighet utan de kostar stora pengar i underhåll.
>Det finns också ett marknadstekniskt feltänkande förenklat beskrivet: "varför skall resenärerna åka billigt på de tider det finns acceptans för att betala mer". Jag medger dock att det senare resonemanget kan ha vissa brister. Kanske många väljer att åka i mer eller mindre livsfarliga bilar i stället. De billiga veckoslutsbussarna är ju i princip borta sedan många år.
>Egentligen skulle jag skrivit något om bristande kapacitet vid Stockholm C, Göteborg C och Malmö C också men det törs f-n väcka liv i den debatten igen.


Men iden är ju att ta 'pax' som idag reser 'fakirbuss' !
Varför inte 'merutnyttja' vagnar som inte används dagtid i lågsäsong. Exv liggvagnar och låta dem rulla Cst - G t.o.r på dagen när de annars skulle stå stilla och ändå kosta.
Naturligtvis skall man försöka ta marknadsmässiga priser men ibland måste man tänka att det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna. Dagens tänkande att _varje_ enhet skall gå med vinst skapar bara suboptimeringar där varje enhet bara tänker på sig själv och inte på helheten !

Det där med att gamla vagnar är dyra ur servicesynpunkt kan jag hålla med om, men - de kostar ju ingenting i kapitalkostnad och dessa kostnader brukar ju ta ut varandra ! Sedan kan man ju spekulera i vad alla 'kaputta' X2:or på en modul med nedgången inredning kostar både i service, underhåll och i kapital-/leasingkostnader till GE-Capital (Finax Telefonlån)

Man kan ju även applicera 'Stora-möbelfirma-tänket' Antingen försöker man tjäna så mycket som möjligt på några fåtal produkter eller så tjänar man lite på mycket.
'Stora-Möbefirman' lär gå _mycket_ bra !

/B


Sv: VeckoslutsTåget - Merutnyttjande ! - Staffan Sävenfjord - 2001-11-18 15:59