Sv: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland
(-ch- | 2001-12-31 12:45)
Som ett svar på: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland skrivet av Magnus Olert den 31. dec 2001 12:08:18:
>Antagligen har du rätt. Snarare verkar
det vara så att svenska Adtranz
(Bombardier) har sämre vinterkompetens
en tyska Adtranz (Iore är väl
konstuerad i Tyskland?).
>/ Olert
Jag vidhåller att man får vad man
beställer.
Ta exemplet med huvudledningarna i
personvagnarna för ett antal år sedan.
Vi stark kyla så läkte tågen luft som
ett såll...tågmästarna och
lokförarna på norra stambanan klagade
med inget hjälpte. I stället blev de
kallade gnällkärringar. Tågen läkte
luft likt förbannat och blev regält
försenade. Ansvariga tekniker på
Klarabergsviadukten 78 hävdade att
problemindentifierade kopplingar klarar
kylan enligt tillverkaren. OK...men blev
det kallare än -21C då klarade inte
kopplingen kylan. Det visste
tillverkaren om men då inte SJ hade
specat vilken vintertemperatur som var
den lägsta som kopplingen skulle
användas i fick man det som den franska
tillverkaren ansåg var bra.
Fordon som skall trafikeras i Sverige
skall ha samma specar som IORE vad
gäller snö och temperaturer. Dessutom
skall leverantören klara av att
leverera ett fordon som i drift har hög
tillgänglighet. Allt oplanerat
underhåll får leverantören stå för
- priset blir högt och det är väl
frågan om länstrafikbolagen klarar en
sådan kostnad.
Sv: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland - Magnus Homann - 2001-12-31 14:01