Sv: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland

(-ch- | 2001-12-31 12:45)

Som ett svar på: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland skrivet av Magnus Olert den 31. dec 2001 12:08:18:

>Antagligen har du rätt. Snarare verkar det vara så att svenska Adtranz (Bombardier) har sämre vinterkompetens en tyska Adtranz (Iore är väl konstuerad i Tyskland?).
>/ Olert

Jag vidhåller att man får vad man beställer.
Ta exemplet med huvudledningarna i personvagnarna för ett antal år sedan.
Vi stark kyla så läkte tågen luft som ett såll...tågmästarna och lokförarna på norra stambanan klagade med inget hjälpte. I stället blev de kallade gnällkärringar. Tågen läkte luft likt förbannat och blev regält försenade. Ansvariga tekniker på Klarabergsviadukten 78 hävdade att problemindentifierade kopplingar klarar kylan enligt tillverkaren. OK...men blev det kallare än -21C då klarade inte kopplingen kylan. Det visste tillverkaren om men då inte SJ hade specat vilken vintertemperatur som var den lägsta som kopplingen skulle användas i fick man det som den franska tillverkaren ansåg var bra.

Fordon som skall trafikeras i Sverige skall ha samma specar som IORE vad gäller snö och temperaturer. Dessutom skall leverantören klara av att leverera ett fordon som i drift har hög tillgänglighet. Allt oplanerat underhåll får leverantören stå för - priset blir högt och det är väl frågan om länstrafikbolagen klarar en sådan kostnad.


Sv: Kunskap om vintertålighet i Sverige och Tyskland - Magnus Homann - 2001-12-31 14:01