Sv: Snöröjning på Roslagsbanan
(Mikael Hillbo | 2001-12-31 12:55)
Som ett svar på: Sv: Snöröjning på Roslagsbanan skrivet av Jakob Ehrensvärd den 31. dec 2001 04:28:30:
>>Fordonet du såg var X7p 56, alla nior
har passerat yttersta växeln.
Gissningsvis var OIG (oidentifierat
grått fordon) inte plogen utan
spårrensaren, den är lika grå och
lika stor men lämpligare för mindre
mängder snö.
>>Den har varit ute ett antal gånger i
vintras, så nog verkar infrateknik
pyssla om spåret lite.
>Ah, givetvis. X9:orna startade på
57... Låt oss kalla det olycksfall i
arbetet
>Jag kollade lite extra runt Täby C,
men det såg lite klent röjt ut. I mitt
70-talsminne brukade man sänka plogen
rejält, vilket bitvis gjorde det än
mer attraktivt att promenera spårvägen
från Näsbyalle till Näsbypark...
>Med andra ord, står C3p:n overksam ?
Jag minns den som relativt vanlig gäst
om vintrarna på 70- och början på
80-talen.
Plogen är nog i sig fullt fungerande
(blev uppfräschad för några år
sedan) men det saknas lämplig
dragkraft. Kraften från X7p 56 (640 hk
mot lokens 900) räcker utan problem men
luftkapaciteten är nog för liten.
Plogens vingar förbrukar stora mängder
tryckluft för att fällas in och ut.
För detta var de två Bdp-loken (3254
och 3255) försedda med dubbla
kompressorer. Plogen har ingen egen
kompressor och får luft via
huvudledningen. Givetvis behöver
tågbromsen då stängas av (annars
skulle tåget bromsa varje gång en plog
rördes) och endast dragkraftens
direktbroms användas. Plogen själv
är obromsad.
En spårrensare förbrukar mycket mindre
luft då plogbladen endast lyfts och
sänks med tryckluft.
Bdp 3254 finns som bekant kvar på banan
men inte i körbart skick. Kanske en
tankeställare för Infrateknik om det
snöar mera....
/Mikael Hillbo
Bdp 3254 - Jakob Ehrensvärd - 2001-12-31 14:34