Sv: Magnetskenbroms

(Mikael Hillbo | 2002-01-02 05:42)

Som ett svar på: Magnetskenbroms skrivet av Jakob Ehrensvärd den 02. jan 2002 01:57:12:

>Ursäkta en måhända trivial fråga, men skulle någon våga sig på att utveckla hur en magnetskenbroms funkar ? Jag förmodar att det är någon form av adhesionshöjande mojäng som verkar tillsammans med övriga system. Hur är det med spårvagnar för övrigt ? Har man inte dito där oxo ?

Jo, det är en avlång kloss som sitter rakt ovanför rälen, mellan hjulen (i längdriktningen), i boggien. Bromsverkan uppnås av två skäl: Luftcylindrar trycker ner klossarna mot rälerna. En magnetspole, lindad runt klossen, skapar ytterligare dragkraft mot rälen. Givetvis är den del som sliter mot rälen utbytbar likt ett bromsblock. Magnetskenbromsen går ner antingen av lågt huvudledningstryck (nödbroms) eller med en knapp på förarbordet. Tyvärr har magnetskenbromsen en förmåga att skapa (skrapa) och lägga järnfilspån i isolerade skarvar och därmed störa signalsystemet.
Spårvagnar har också magnetskenbroms, möjligen tidigare förekommande där än på tåg. Att stanna i stadstrafik är som bekant än värre.
Hoppas det hela är begripligt.smile
/Micke


Sv: Magnetskenbroms - Björn Johansson (Bj) - 2002-01-02 12:13