Sv: Roslagsbanan verkar komma igång?
(Lennart Larsson | 2002-01-02 13:23)
Som ett svar på: Roslagsbanan verkar komma igång? skrivet av Rolf Segelström den 01. jan 2002 23:58:57:
>Hej!
>Först läs Mikael Hillbos kommentarer
nedan. Instämmer helt. Dessutom
tillkommer anbudseländet. Ingenting
får kosta. Vinsten är ju hotad. Förr
kunde tex. Banavd (num. Banproduktion)
låna förare och personal av Trafiken
(Connex). Nu ska man förhandla om
kostnader. Vem ska betala?
>För en 1/2 timme sedan c:a passerade
X7p 56 (numera hjälpvagn) och
spårrensaren Lindholmen riktning
Kårsta.
>Strax efter kom ett mörkt X10p tsä
hit och vände.
>Allt tyder på att man börjar köra
upp banan.
>Dessutom har man börjat ploga
perrongerna. Alltså tyder mycket på
att trafiken kommer igång. Åtminstone
i morgon.
>Ytterligare en fundering:
>Eftersom personalläget är pressat på
RB har man snabbutbildat
"mullvadar"(t-bane folk) till förare
och tågledare.
>Frågan är om de vet om att man bör
slipa blocken (köra lite tågbroms,
putsbroms) ibland för att undvika snö
och is på blocken?
>Dessutom vet jag att gubbarna förr på
fjärren satt och körde växlarna hela
tiden (åtminstone alla viktiga) med
manullt kommando till fjärren
vintertid.
>Jag vet att mullvadarna inte gör detta
och frågan är om någon gör det?
>Kunde annars vara en bra grej att ta
upp.
>God natt: Roffe Segelström
Snabbutbildade från T-banan?
Tror knappast att man drar ner på
utbildningstiden.
Däremot kan det vara en fördel att ta
folk som redan vet vad det är frågan
om vad gäller
säkerhetstänkandet,arbetstider och
stress.Det senare då T-banan är
säkert är den mest stressiga
arbetsplats man kan tänka sig för en
tågförare.Att komma till Roslagsbanan
msåte kännas som rena rama lulllullet
vad det gäller körningen.
Varför skulle de inte förstå att
änvända putsbrom föresten?
Finnes även på T-banans vagnar för
kännedom,kallas där för snöbroms.
Sv: Roslagsbanan är knappast någon viloplats... - Mikael Hillbo - 2002-01-02 14:45