Regina på Mittlinjen??
(Dan Olofsson | 2002-01-03 11:32)
Som ett svar på: Sv: Fordon i upphandlingar skrivet av Hans Broman den 03. jan 2002 11:11:30:
>>Nja, upphandlingen av Mittlinjen såg
inte likadan ut som den i Bergslagen. I
Bergslagen fanns redan ett bestämt
antal fordon (12 st) som tillhandahölls
av TiB. I Rikstrafikens upphandling av
Mittlinjen fick operatörerna själva
stå för fordon.
>>Eftersom Tågkompaniet har vunnit
anbudet så har man också lovat en viss
typ av fordon och kan därför knappast
sätta in norgevagnarna där. Att man
har lovat att sätta in Regina ställer
jag mig dock mycket tveksam till.
Varifrån kommer den uppgiften? (Man har
lovat att sätta in ett modernt
motorvagnståg, men inte talat om vilken
typ det blir.)
>Men om Tågkompaniet själva har köpt
eller hyrt ett antal Regina för
mittlinjetrafiken från
Adtranz/Bombardier så måste det bli
orealistiskt dyrt för dem att häva det
avtalet och skaffa andra fordon från
annat håll. Det är nog inte så lätt
för tillverkaren att avyttra fordonen
på annat håll.
>Å andra sidan kanske tillverkaren och
beställaren kan förenas i egetintresse
av att försena leveranserna tills allt
har blivit bättre utprovat i fordonen.
Det måste rimligen kosta mycket för
Bombardier att bergslagstågen fungerar
så dåligt.
Jag ställer mig som sagt mycket tveksam
till att det finns något beslut om att
det blir Regina på Mittlinjen. Det
finns inga fordon beställda av
Transitsio eller Bombardier. Det står
inte heller skrivet någonstans (som jag
har sett) att Tågkompaniet har lovat
Regina till Mittlinjetrafiken. Man har
lovat moderna motorvagnar. Inte just
Regina.
Jag tror att det är någon som har
tagit för givet att det är Regina som
avses, eller?