Här kommer det i hanterlig storlek! :-)
(Ami | 2002-01-03 21:23)
Som ett svar på: Hans Pursches artikel skrivet av Gunnar Leman den 03. jan 2002 18:12:51:
Här kommer texten i mer hanterlig
storlek men utan bild!
_______
Tåget inställt och buss ersätter
eller om vi har tur så går tåget men
det är försenat.
Ingen har väl kunnat undgå det kaos
som råder på järnvägen! Men vad
beror allt detta på?
Jag som lokförare ser ofta vilka problem som finns utmed järnvägen i Sverige. Bristande underhåll leder till nedsättningar av hastigheten och det i sin tur leder till förseningar. Att järnvägen är ett komplext system där kuggarna måste gå ihop för att allt ska fungera är det inte många som tänker på. En viktig sak att komma ihåg är att vi aldrig tidigare har haft så mycket trafik på det svenska järnvägsnätet som vi har idag. En försening eller andra problem leder till en kedjereaktion som inte är lätt att ta igen.
Jag skulle vilja dela in problemen i tre olika delar:
Banan: Den som är ansvarig för underhållet på statens spåranläggningar är Banverket.
Underhåll av växlar, signaler och
liknande är inte vad det varit. Nu
görs inte förebyggande underhåll, som
smörjning av växlar och liknande, i
samma utsträckning som förr. Går en
lampa i en signal sönder så slår
signalen om till stopp. Det innebär
förseningar tills lampan är utbytt.
Förr så bytte man ut lampor efter
vissa intervaller. Man smorde upp
växlar inför vintern för att de
skulle fungera. Man kontrollerade att
växelvärmen fungerade innan vintern
kom för att om möjligt förhindra
problem. Ska man idag göra samma sak
så måste det skrivas beställningar
och annat mellan de olika områderna
inom Banverket vilket i sin tur orsakar
förseningar.
Buskröjning bredvid banan görs inte
längre i samma utsträckning. Träd och
annat sly kryper närmre och närmre
spåret och som en naturlig följd blir
det stopp om ett träd rasar omkull
över spåret eller kontakledning.
Fordon: Fordonen som trafikerar banorna ägs av olika bolag. Det finns operatörer (trafikutövare som t ex SJ AB, BK Tåg AB) och länstrafikbolag (t ex SL) som äger sina egna fordon men det finns även bolag som hyr ut fordon. Underhåll och reparationer utförs till största delen av TrainMaint AB som tidigare ingick i affärsverket SJ men det finns även operatörer som har egna verkstäder.
De fordon (lok och vagnar) som jag
körde för 11 år sedan är samma
fordon som vi kör med i dag.
Skillnaden är att allt materiel körs
mycket hårdare idag än för 10-15 år
sedan men, enligt min åsikt, med
oförrändrat underhåll och i vissa
fall försämrat underhåll. Förr
fanns det tid för lok och vagnar att
komma in på avisning. Idag så
förekommer det nästan bara avisining
under reparationer. Det innebär t ex
för en motorvagn att det kan finnas 2
ton is under vagnen. Detta kan leda till
problem med bromsar och liknande.
Även nytt materiel har problem av
någon anledning. De nya motorvagnarna,
Regina, klarar helt enkelt inte av
vintern. De är inte tillräckligt
testade i riktiga vinterförhållande.
Till hösten kommer den nya motorvagnen
Itino som skall ersätta de till åren
komna Y1. Det kommer antagligen att bli
samma sak där. Förseningar i
tillverkningen leder ofta till att
tester, typ vintertest, inte hinns med
utan att fordonen så fort som möjligt
skall ut i trafik. Då sker testerna i
så kallat skarpt läge vilket innebär
att om problem uppstår är det
passagerarna som blir de som drabbas
värst. Detta är egentligen ingenting
nytt. När motorvagnen Y1 levererades i
början av 80-talet så fungerade
nästan ingenting på dessa vagnar.
Skillnaden då var att man hade mer
gammalt materiel som kunde användas som
reserv. Idag finns inga reserver att
sätta in.
En annan tänkbar orsak är att de nya fordonen inte har samma robusta konstruktion som de äldre fordonen. Själv kör jag ett lok som är byggt 1955. Detta lok fungerar i de flesta väder.
Vädret: Vi har under de senaste 10
åren blivit bortskämda med
förhållandevis milda vintrar. Det har
inneburit att beredskapen för t ex en
hård vinter med mycket snö och sträng
kyla har försämrats. Idag så höjer
alla på ögonbrynen om det kommer en
decimeter snö.
Alla dessa delar påverkar trafiken på
ett negativt sätt och det är inte bra
för branschen. Men finns det någon
syndabock? Nja, det är nog flera
syndabockar i så fall. Både underhåll
av banor och fordon är en stor del i
problemet.
De senaste dagarna har SJ AB fått utstå en hel del kritik för att deras tåg är inställda eller försenade. Tyvärr är detta ett problem som inte bara drabbar SJ AB utan alla olika operatörer som vi har på järnvägen idag. Att just SJ AB fått bära det stora hundhuvudet beror antagligen på att de har flest tåg i rörelse och som en naturlig följd drabbas hårdast av de problem som uppstår kring järnvägen. En annan förklaring kan vara att den stora allmänheten inte vet om något annat än SJ.
Hans Pursche