Sv: Inga överföringsvagnar Karlskrona-Bergkvara
(Nils Nordenbrink | 2002-01-05 23:44)
Som ett svar på: Inga överföringsvagnar Karlskrona-Bergkvara skrivet av Anders Jansson den 05. jan 2002 23:14:19:
>>Det fanns et 1435-spår i
Mörbylånga. 1435-Vagnar skeppades
över till Bergkvara, där de gick på
överföringsvagnar till Karlskrona.
>1067-banan Karlskrona-Torsås-Bergkvara
var för klen för att medge trafik med
överföringsvagnar. 1435-vagnarna
(ägda av SSA) till Mörbylånga
sockerbruk lastades i Bergkvara från
lastbil och traktorsläp. Hur kom
1435-vagnarna till
Mörbylånga/Bergkvara när
färjetrafiken skulle inledas? På
891-överföringsvagnar via
Kalmar-Färjestaden-Mörbylånga!
>I samband med att färjeleden
Bergkvara-Mörbylånga öppnades
diskuterades inom SJ att "smala in"
Torsås-Bergkvara från 1067 rill 891.
Detta för att möjliggöra trafik med
överföringsvagnar via Kalmar. SSA hade
nämligen tankar på att även trafikera
bl a cementfabriken i Degerhamn med sin
färja.
Anders, du verkar kunna mycket om det här. Så jag måste få passa på och ställa lite följdfrågor.
Som jag har fårstått historien så lade SSA ner sockerbruket i Karlshamn varför betodlarna i Blekinge skulle skicka sin produktion till Mörbylånga i stället.
I november 1953 köpte SSA den gamla engelska BILfärjan Perch Rock byggd 1929. Hon hade tidigare gått över floden Mersey i Liverpoolområdet. Hon hade oljeeldad ångmaskin, 44 meter lång, 15 meter bred och en mycket enkel överbyggnad.
Sommaren 1954 chartrade SSA ut henne för trafik över Stora Bält men sen användes hon för att transportera betor i kampanjerna under höstarna 1955 till och med 1958. Somrarna 1955 och framåt var hon Linjebuss bilfärja Betula mellan Helsingborg och Helsingör, i konkurrens med DSB (en helt annan historia). Hon köptes sen av Linjebuss och var kvar i trafik större delen av 60-talet.
Åter till järnvägstransporterna av betor. Enligt vad jag har läst tidigare försågs hon med normalspår (obs hon var ingen järnvägsfärja tidigare!), antagligen 3 spår (hon var mycket bred) och ett treskensspår ordnades från hamnen i Mörbylånga till bruket. Enligt artikel i Tåg 2/73 drogs de normalspåriga SSA-vagnarna i Mörbylånga med 891-lok. Därav treskensspåret (bild finns även av färjeläget i 2/73).
Men hur var det egentligen på fastlandssidan. Enligt Anders inlägg så skulle alltså betorna från Blekinge gå med traktorsläp upp till Bergkvara och sen lastas om till normalspåriga vagnar.
Jag tycker det verkar underligt att först bygga om båten till järnvägsfärja och sen lägga ut normalspår i Mörbylånga om transporterna skedde på landsväg på fastlandssidan. Hade det inte varit billigare att ta över traktorerna på färjan utan omlastning? Eller var det ett mellanlager i Bergkvara?
En annan intressant fråga är bettransporter från betodlare i Kalmartrakten och till Mörbylånga. Vad jag har förstått skedde dessa med järnvägsvagnar över Kalmar-Färjestaden på den tågfärjelinje som fanns från 1948 och fram till ölandsbanornas nedläggning 1961 (först med de inhyrda kustartillerifärjorna Ane och Balder, därefter SJ:s egna nybyggda 891-tågfärja Bure från 1957. Men hur skedde denna, med överföringsvagn eller med 891-vagn?
Det vore mycket intressant att få veta
mera.
Nils Nordenbrink