Sv: Diverse svar på frågor i tråden nedan

(Jakob Ehrensvärd | 2002-01-06 17:17)

Som ett svar på: Diverse svar på frågor i tråden nedan skrivet av Anders Jansson den 06. jan 2002 15:33:12:

Synnerligen intressant utläggning. Har du mer information är jag idel öra.

På sidan 134 i boken Ölands Järnvägar finns en bild med normalspårsvagnar på överföringsvagnar på färjan Bure. Blir det inte lite svajigt ombord ?

Rampades överföringsvagnarna i Kalmar eller kom de på smalspår ? Som jag förstått det blev Mörbylånga uppsamlingsplats för betor som tidigare processats i bland annat Blekinge och Skåne. Kom de från Skåne vore det ju rimligt att anta att de kom lastade på normalspårsvagnar.

Beträffande Blekinge förefaller det ju rimligt att de kom via BKB och ÖBlJ, men synpunkterna mot detta verkar ju rimliga. Skulle alternativet före breddning av BKB vara att de kom som normalspårsvagnar via Karlskrona-Nybro-Kalmar, där rampning till 891 överföringsvagnar skedde ?

Det framgår av jvg-data att de icke-bekräftade arrangemangen med 1435/1067 i Bergkvara upphörde 1958. Karlshamn-Gullbena blev klar som 1435-spår september 1957, så det kanske sammanfaller ?

>Överföringstrafiken på Öland var relativt omfattande. Som exempel kan nämnas att 1954 färjades cirka 2400 överföringsvagnar i vardera riktningen över Kalmarsund. På sträckan Borgholm-Kastlösa tilläts full last på Q37p vid 30 km/t. I övrigt fanns begränsningar.

Rustade SJ upp spåret Borgholm-Kastlösa efter övertagandet av ÖJ ? Med tanke på spårstatus 1947 verkar det varit nödvändigt. Särskillt med tanke på fullastade Q37p och Tp-lok.


Sv: Diverse svar på frågor i tråden nedan - Lars Elfverson - 2002-01-06 21:01