Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m
(Bengt Dahlberg | 2002-04-07 19:28)
Som ett svar på: Sv: Frågor om Centralbron skrivet av Oskar Fröidh den 07. apr 2002 14:47:17:
>>Vore det tekninskt möjligt att lägga
ett ytterligare järnvägsspår genom
Stockholm på Centralbron? Jag tänker
då att man breddar järnvägsbron på
trafikledens bekostnad. Centralbron är
ju ganska bred, så om man gjorde
körfälten lite smalare, så kanske
bilarna även fortsättningsvis har 6
körfält att åka på. Dessutom verkar
det som det körfält som ligger
närmast järnvägen är det minst
använda. Körfältet i fråga leder
tydligen till en avtagsväg vid Slussen,
och dit är det inte så många bilar
som åker. Jag är inte så insatt i
Stockholms geografi, men ett hinder
verkar vara den tunnelkasun som
tunnelbanan leds i mellan Gamla Stan och
Centralstationen. När jag tittade på
Centralbron såg jag att den tunneln
går i ytläge längs hela Riddarholmen.
Kan den vara ett hinder för en
breddning av järnvägsbron? Enligt
Banverket skulle ju ett spår
ytterligare göra stor skillnad för
trafikflödet genom staden.
>-------------------------------
>Frågan har utretts flera gånger - gå
in på Banverkets hemsida så kan du
hitta mer material.
>I korthet är det möjligt att lägga
ett tredje spår något över nuvarande
trafikled, vilket var det som
förordades för passagen av
Riddarholmen hellre än att låta
järnvägstrafiken komma närmare
Riddarholmskyrkan. I praktiken håller
nog inte vägbron för tåg, utan det
blir nog nödvändigt med rivning och
nybyggnad.
>Det tredje spåret är dock inte
aktuellt längre. Avgörande skäl är
att den långsiktiga spårkapaciteten
är otillräcklig med ett tredje spår,
och att en pendeltågstunnel ger bättre
tillgänglighet till områdena runt
stationerna genom flera uppgångar och
ett nytt stationsläge vid Odenplan.
>Tredje spåret som förslag lanserades
av dåvarande SJ i mitten av 1980-talet
och drevs av Banverket under 1990-talet,
när budgeten och prognoserna för den
framtida trafikutvecklingen var mer
begränsade än idag. Om
Nyköpingslänken/Ostlänken byggs
behövs definitivt fyra spår genom
Stockholm.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^
X10-tågens A-del har tjänstevikten 60
ton(tjänstevikt är väl med
passagerare?) och längden 25 m vilket
ger metervikten 2,4 ton/m.
En vanlig lastbil med tillåten
bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger
en metervikt av 2,5 ton.
Emellertid förekommer tillåten
bruttovikt 60 ton även för något
kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom
kan det förekomma att sådana bilar
kör i bredd och med tillåten hastighet
70 km/h är den dynamiska belastningen
på bron vida högre än vad ett ensamt
pendeltåg som dessutom kör saktare
inför uppehåll på Cst utövar.
Om insikten om möjligheten att med en
"obetydlig" ändring på bron kunna
köra pendeltåg på Centralbron vinner
insteg hos berörda politiker kanske vi
kan se ett eller kanske rent av två
pendeltågspår på Centralbron inom
kanske tre år.
Bilarna borde fortfarande ha möjlighet
att använda fyra körfällt.
Tänk vad mycket pengar som kan sparas
och användas till exempelvis
kringfartsleder om den tänkta
pendeltågstunneln inte kommer till
utförande.
Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m - Gustav Karlsson - 2002-04-07 20:37