Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m
(Bengt Dahlberg | 2002-04-08 05:20)
Som ett svar på: Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m skrivet av Gustav Karlsson den 07. apr 2002 20:37:59:
>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>X10-tågens A-del har tjänstevikten
60 ton(tjänstevikt är väl med
passagerare?) och längden 25 m vilket
ger metervikten 2,4 ton/m.
>>En vanlig lastbil med tillåten
bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger
en metervikt av 2,5 ton.
>>Emellertid förekommer tillåten
bruttovikt 60 ton även för något
kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom
kan det förekomma att sådana bilar
kör i bredd och med tillåten hastighet
70 km/h är den dynamiska belastningen
på bron vida högre än vad ett ensamt
pendeltåg som dessutom kör saktare
inför uppehåll på Cst utövar.
>>Om insikten om möjligheten att med en
"obetydlig" ändring på bron kunna
köra pendeltåg på Centralbron vinner
insteg hos berörda politiker kanske vi
kan se ett eller kanske rent av två
pendeltågspår på Centralbron inom
kanske tre år.
>>Bilarna borde fortfarande ha
möjlighet att använda fyra
körfällt.
>>Tänk vad mycket pengar som kan sparas
och användas till exempelvis
kringfartsleder om den tänkta
pendeltågstunneln inte kommer till
utförande.
>Ursäkta mig men du måste ta in i
beräkningarna att spår, sliper, kanske
makadamm och kontaktledning med stolpar
etc väger en del också.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Hört talas om "slab track"?Ingen
barlast,skenorna monterade med
mellanlägg direkt på betong.Vikten nog
inte högre än för en vägbana.
>Och sedan gäller det hur du ska
undvika att komma upp så högt i höjd
att du inte äventyrar trafiken
till/från Riddarholmen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨
Passagen under viadukten till
Riddarholmen kan nog lösas med en
kombination av åtgärder som ex vis
höjning av viadukt,tunnare
balkar,spänningslös kontaktskena fäst
på viadukten m m samt att nya
pendeltåg kan ha en lägre
totalhöjd,kanske 3,5 m.
>Och det finns väl tyngre tåg än
pendeltåg. Inte gör väl spåren så
stor effekt om man ska börja kryssa i
Årsta och inne på Centralen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
De nya spåren på vägbron skulle
endast vara avsedda för pendeltåg och
man kan väl ändra spåranvändningen
inne på Cst så att man slipper
korsande tåg.