Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m

(Bengt Dahlberg | 2002-04-08 05:20)

Som ett svar på: Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m skrivet av Gustav Karlsson den 07. apr 2002 20:37:59:


>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>X10-tågens A-del har tjänstevikten 60 ton(tjänstevikt är väl med passagerare?) och längden 25 m vilket ger metervikten 2,4 ton/m.
>>En vanlig lastbil med tillåten bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger en metervikt av 2,5 ton.
>>Emellertid förekommer tillåten bruttovikt 60 ton även för något kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom kan det förekomma att sådana bilar kör i bredd och med tillåten hastighet 70 km/h är den dynamiska belastningen på bron vida högre än vad ett ensamt pendeltåg som dessutom kör saktare inför uppehåll på Cst utövar.
>>Om insikten om möjligheten att med en "obetydlig" ändring på bron kunna köra pendeltåg på Centralbron vinner insteg hos berörda politiker kanske vi kan se ett eller kanske rent av två pendeltågspår på Centralbron inom kanske tre år.
>>Bilarna borde fortfarande ha möjlighet att använda fyra körfällt.
>>Tänk vad mycket pengar som kan sparas och användas till exempelvis kringfartsleder om den tänkta pendeltågstunneln inte kommer till utförande.
>Ursäkta mig men du måste ta in i beräkningarna att spår, sliper, kanske makadamm och kontaktledning med stolpar etc väger en del också.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Hört talas om "slab track"?Ingen barlast,skenorna monterade med mellanlägg direkt på betong.Vikten nog inte högre än för en vägbana.
>Och sedan gäller det hur du ska undvika att komma upp så högt i höjd att du inte äventyrar trafiken till/från Riddarholmen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨
Passagen under viadukten till Riddarholmen kan nog lösas med en kombination av åtgärder som ex vis höjning av viadukt,tunnare balkar,spänningslös kontaktskena fäst på viadukten m m samt att nya pendeltåg kan ha en lägre totalhöjd,kanske 3,5 m.
>Och det finns väl tyngre tåg än pendeltåg. Inte gör väl spåren så stor effekt om man ska börja kryssa i Årsta och inne på Centralen.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
De nya spåren på vägbron skulle endast vara avsedda för pendeltåg och man kan väl ändra spåranvändningen inne på Cst så att man slipper korsande tåg.