Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m

(Bengt Dahlberg | 2002-04-08 05:35)

Som ett svar på: Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m skrivet av 1067 den 07. apr 2002 20:54:50:


>>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>>X10-tågens A-del har tjänstevikten 60 ton(tjänstevikt är väl med passagerare?) och längden 25 m vilket ger metervikten 2,4 ton/m.
>>>En vanlig lastbil med tillåten bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger en metervikt av 2,5 ton.
>>>Emellertid förekommer tillåten bruttovikt 60 ton även för något kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom kan det förekomma att sådana bilar kör i bredd och med tillåten hastighet 70 km/h är den dynamiska belastningen på bron vida högre än vad ett ensamt pendeltåg som dessutom kör saktare inför uppehåll på Cst utövar.
>>>Om insikten om möjligheten att med en "obetydlig" ändring på bron kunna köra pendeltåg på Centralbron vinner insteg hos berörda politiker kanske vi kan se ett eller kanske rent av två pendeltågspår på Centralbron inom kanske tre år.
>>>Bilarna borde fortfarande ha möjlighet att använda fyra körfällt.
>>>Tänk vad mycket pengar som kan sparas och användas till exempelvis kringfartsleder om den tänkta pendeltågstunneln inte kommer till utförande.

>Resonemang om metervikt synes mig inte helet relevant när det gäller broar och viadukter i annat än egenvikt och snölast. Tåg åstadkommer punktlaster och dynamiskt tillskott.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨
Lätta pendeltåg som närmar sig Cst med kanske max 50 km/h,stax 15 ton kan knappast vara värre än två 60 topns lastbisekipage som kör jämsides.
För en del år sen hörde jag hur det smällde i Essingeledsbron vid nedfarten till Gröndal när lastbilar passeade en skarv.Av nyfikenhet stannade jag en stund och iakttog en trasig skarv.När lastbilar i 70 a´80 km/h körde över skarven fullkomligen lättade bakaxlarna från asfalten och dunkade ner efter nån halvmeter så det kändes och hördes i bron.En lastbilsbakaxel med hjul och allt lär nog väga ett ton.
Där kunde man snacka om dynamiska tillskott men knappast för ett av de ännu inte beställda pendeltågen liksom för de nuvarande.
Det lyfter här och trycker där och momentkurvorna åker upp och ner som tjejernas hopprep en majdag på skolgården. Dessutom vibrerar alltihop med en massa cykler per sekund. Är det underbågreglar med bågverkan så håller de på och borrar i upplagen på ett intressant sätt. Dessutom gillar lokförare att koppla upp och ned och bromsa och ha sig, vilket rycker och sliter i broarna. Men inte lika mycket om spåret ligger i makadamtråg. Det är inte hälsosamt at rycka igång ett malmtåg när Dm3an står på stålbro med vagnarna bortom brolagret.
>Men:
>Hellre räkna med dynamisk last
>än att bygga för punktlast med råge
>Hellre lyss till det stål som brast
>än att aldrig spänna en båge
>
Det är genom att ifrågasätta det till synes självklara och det invanda som utvecklingen kan gå framåt utan att strängar brister etc..