Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m
(Bengt Dahlberg | 2002-04-08 05:35)
Som ett svar på: Sv: Centralbron håller för pendeltåg.2,4 ton/m skrivet av 1067 den 07. apr 2002 20:54:50:
>>>^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>>>X10-tågens A-del har tjänstevikten
60 ton(tjänstevikt är väl med
passagerare?) och längden 25 m vilket
ger metervikten 2,4 ton/m.
>>>En vanlig lastbil med tillåten
bruttovikt 60 ton och längden 24 m ger
en metervikt av 2,5 ton.
>>>Emellertid förekommer tillåten
bruttovikt 60 ton även för något
kortare bilar(vet inte exakt).Dessutom
kan det förekomma att sådana bilar
kör i bredd och med tillåten hastighet
70 km/h är den dynamiska belastningen
på bron vida högre än vad ett ensamt
pendeltåg som dessutom kör saktare
inför uppehåll på Cst utövar.
>>>Om insikten om möjligheten att med
en "obetydlig" ändring på bron kunna
köra pendeltåg på Centralbron vinner
insteg hos berörda politiker kanske vi
kan se ett eller kanske rent av två
pendeltågspår på Centralbron inom
kanske tre år.
>>>Bilarna borde fortfarande ha
möjlighet att använda fyra
körfällt.
>>>Tänk vad mycket pengar som kan
sparas och användas till exempelvis
kringfartsleder om den tänkta
pendeltågstunneln inte kommer till
utförande.
>Resonemang om metervikt synes mig inte
helet relevant när det gäller broar
och viadukter i annat än egenvikt och
snölast. Tåg åstadkommer punktlaster
och dynamiskt tillskott.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^¨
Lätta pendeltåg som närmar sig Cst
med kanske max 50 km/h,stax 15 ton kan
knappast vara värre än två 60 topns
lastbisekipage som kör jämsides.
För en del år sen hörde jag hur det
smällde i Essingeledsbron vid nedfarten
till Gröndal när lastbilar passeade en
skarv.Av nyfikenhet stannade jag en
stund och iakttog en trasig skarv.När
lastbilar i 70 a´80 km/h körde över
skarven fullkomligen lättade bakaxlarna
från asfalten och dunkade ner efter
nån halvmeter så det kändes och
hördes i bron.En lastbilsbakaxel med
hjul och allt lär nog väga ett
ton.
Där kunde man snacka om dynamiska
tillskott men knappast för ett av de
ännu inte beställda pendeltågen
liksom för de nuvarande.
Det lyfter här och trycker där och
momentkurvorna åker upp och ner som
tjejernas hopprep en majdag på
skolgården. Dessutom vibrerar alltihop
med en massa cykler per sekund. Är det
underbågreglar med bågverkan så
håller de på och borrar i upplagen på
ett intressant sätt. Dessutom gillar
lokförare att koppla upp och ned och
bromsa och ha sig, vilket rycker och
sliter i broarna. Men inte lika mycket
om spåret ligger i makadamtråg. Det
är inte hälsosamt at rycka igång ett
malmtåg när Dm3an står på stålbro
med vagnarna bortom brolagret.
>Men:
>Hellre räkna med dynamisk last
>än att bygga för punktlast med
råge
>Hellre lyss till det stål som
brast
>än att aldrig spänna en båge
>
Det är genom att ifrågasätta det till
synes självklara och det invanda som
utvecklingen kan gå framåt utan att
strängar brister etc..