Fler uddalok: C10-K26-KA9-L31-N7
(Hans Keller | 2002-05-07 18:29)
Den intressanta utredningen om W-lokens liv och leverne har gett mersmak! Nedanstående udda loktyper fick en kort tid i SJ regi, och torde därför vara rätt okända. Alla övertogs från GDJ 1948, och själv har jag bara begränsad kunskap om deras tid som SJ-lok.
Litt C10 1818-1820:
1818: enligt SJ str 77 1/1 1952 vid CV
Örebro, slopad 1952
och skrotad samma år i Vislanda.
1819: samma uppgifter som för 1818.
1820: enligt SJ str 77 1/1 1952 vid SJ
VII D (fd GDG-nätet),
troligen i Falun. Enligt arkivuppgift
konserverad som
beredskapslok vid 20 ms (Boden)
1952-12-08, uppställd i Boden 1953-03,
avsedd provköras i Boden 1954-10 men
aldrigt utfört. Slopad 1957 och skrotad
1960 vid Östersund hvst.
Kommentarer: 1818-1819 blev tydligen
aldrig beredskapslok. Frågan är väl
om deras tjänst vid SJ var annat än
ytterst minimal om ens någon. I SJK
ångloksbok (bok 13) finns bara foto på
1820 som GDJ C3 50 i Falun 1947.
Eftersom denna bok hade som
målsättning att alla SJ loktyper
skulle återges i SJ-märkning om bara
något sådant foto existerade, får man
väl dra slutsatsen att inga kända
bilder på C10-lok fanns. Åtminstone
inte 1973-74 då boken skrevs.
Emellertid har jag faktiskt ett foto på
just GDJ C3 50 i SJ-märkningen SJ C10
1820! Fotot är något oskarpt och taget
vintertid. Tid och plats okänt, men kan
ju vara antingen Falun eller Boden
mycket tidigt 1950-tal. Fö, varför
skicka ett gammalt fyrkopplat lok till
Norrland som beredskapslok?
litt K26 1902:
Loket tillhörde enligt SJ str 77 1/1
1952 SJ VI D (Borås).
Enligt SJK bok 13 levererades loket
(tillsammans med ett systerlok) som
våtånglok 1903. Användes som
påskjutningslok i backarna vid Ryggen
och Granstranda på GDJ. Ny ångpanna
inlades 1929, och 1951 satte SJ in
överhettare i denna panna. Foto finns
på loket från Åhagaverkstaden i
Borås 1957, uppenbarligen avställt och
okonserverat. Slopat som beredskapslok
1963. Skrotat på Åhaga i Borås
1964.
Kommentarer: Det förefaller som loket
kom till SJ VI D efter pannombyggnaden
1951. Var det för att samla tanklok av
denna typ (C1) på ett distrikt? På VI
D fanns sedan tidigare K5 och K7. Vilken
var tjänsten i Borås, och
konserverades loket? Kan det ha stått
uppställt i lokstallet i Björketorp
på fd VBHJ vid slopningen 1963?
Litt KA9 1857-1859:
Alla loken slopas 1949 och 1857-1858
skrotas redan året därpå i Vislanda.
1859 såldes till Mackmyra Sulfit 1949
och slopas där 1955. Av dessa lok finns
tydligen inga kända bilder i
SJ-skepnad, och de kan väl knappast ha
tjänstgjort just alls på SJ. Frågan
är hur rudimentär ommärkningen
gjordes?
Litt L31 1871:
Loket uppges i SJK bok 13 som använt av
SJ på Falun-Mora, men den
tjänstgöringen blev nog kort då det
redan i SJ str 77 1/1 1952 anges
uppställt på CV i Örebro.Slopat 1954
och skrotat i Vislanda 1955. Kan
därför knappast ha blivit
beredskapslok trots sin storlek och ny
panna (1935). Tydligen finns ingen känd
bild på L31 1871 annan än som GDJ
-märkt.
Litt N7 1907:
Loket påkostades av SJ byte av
ångpanna till en av SJs standardtyper
litt KA. Slopat 1963, och skrotat i
Vislanda 1966. Loket var då
beredskapslok och konserverat. Som
driftlok var det tydligen kvar i sina
hemtrakter (VII D) till dess det
avställdes i mitten av 1950-talet, men
skall sedan som beredskapslok ha
utvandrat söderöver.
Något att bita i?/HK
Sv: Fler uddalok: C10-K26-KA9-L31-N7 - Kurt Möller - 2002-05-07 22:00
Sv: Fler uddalok: C10-K26-KA9-L31-N7 - Conny Sernfalk - 2002-05-07 23:48