Sv: ABB-pendeln / ASEA-pendeln - Här är artikeln
(Staffan Sävenfjord | 2002-09-12 22:02)
Som ett svar på: Sv: ABB-pendeln / ASEA-pendeln, Tack skrivet av Fredrik Unger den 12. sep 2002 08:46:51:
>Tack för det uttömmande svaret.
>Det vore mycket roligt om du hittade
artikeln
>Fredrik U
Jodå, jag letade länge bland mina
gamla "järnvägar!" när jag kom på
att det i sista numret fanns ett index
över artiklar under de sju år som
"järnvägar!" kom ut. Och i nummer 5.86
fanns artikeln om Asea-pendeln. Detta
nummer pryds för övrigt av en bild på
ett Du2-lok, fotograferad av icke helt
okände postvagnsskribenten HJP.
Har sökt upphovsmannen för tillstånd
att återge artikeln in extenso och
fått sådant tillstånd. Upphovsmannens
enda krav var att hans namn angavs.
Artikeln skrev således av Staffan
Sävenfjord. Detta har skrivits i all
hast och ber om överseende med
eventuella skrivfel.
Asea-pendeln: Nu kan man arbeta på väg
till jobbet
Den 12 november invigdes Asea-pendeln.
Det innebär att Aseas pendlare mellan
Stockholm och Västerås har fått ett
eget kontor i en specialbyggd vagn,
skapad i samarbete mellan Asea, SJ och
Kalmar Verkstad. I invigningsturen
deltog cheferna för dessa företag
tillsammans med ca 130 inbjudna.
Dagen efter - den 13 november (1986; min
anm) - gick Asea-pendeln sin första
ordinarie tur i tåg 782 från
Stockholms central klockan 07.40. Ett
drygt 30-tal "aseater" utnyttjade vagnen
den första dagen.
Klockan 17.05 återgår vagnen från
Västerås (tåg 793). Av
omloppstekniska skäl gör vagnen
måndag-fredag ytterligare fyra
enkelturer (tågen 715-785-790-748).
Även vid dessa tillfällen får den
användas av Aseas personal och
inbjudna.
Vagnen ägs av Asea, men är
inregistrerad som privatvagn vid SJ.
Där har den fått litterabeteckningen
S4 och nummer 5482. Den har tagits ur
KVAB:s ordinarie B4-produktion.
Kontoret på räls torde vara det
första i sitt slag i världen. Ett
40-tal passagerare kan medfölja. Det
finns ett 20-tal arbetsplatser och
dessutom en konferensenhet och en
salong.
- Asea-pendeln har tillkommit dels för
att vi lättare skall kunna behålla den
personal som bor i Stockholm men som
arbetar i Västerås, dels för att
underlätta rekryteringen av folk från
stockholmsregionen, säger Aseas
koncernchef Percy Barnevik.
Idén till Asea-pendeln kom från Ann
Larsson, som själv bor i Stockholm men
arbetar på Aseas koncernstab i
Västerås. Hon har också varit
projektledare vid framtagningen av
vagnen.
Arbetsplatserna är utrustade med
telefoner kopplade till en vanlig
telefonväxel. Denna är i sin tur
ansluten till mobiltelefonsystemet NMT.
Det finns också skrivmaskiner och
persondatorer.
Telefonväxeln har tagits fram av bl a
Teli. Förutom att ringa från
Asea-pendeln kan man också ringa dit.
(År 1986 var det där med mobiltelefoni
inte så utvecklat så det behövde
förklaras noggrant; min anm)
Av den tid de anställda tillbringar i
Asea-pendeln får hälften räknas som
arbetstid.
- I SJ:s strävan att locka bilister att
ta tåget är Aseavagnen det bästa
exemplet på mottor att utnyttja
restiden som arbetstid, säger SJ-chefen
Bengt Furbäck.
Aseavagnen kommer säkert att få sina
efterföljare. Flera företag lär redan
ha hört av sig till SJ, och Asea
själva har redan börjat tala om fler
vagnar.
Den ekonomiska uppgörelsen mellan SJ
och Asea är givetvis inte offentlig,
men så mycket kan sägas att Asea
betalar en fast summa till SJ för
vagnen och att den som åker i den skall
ha giltig färdbiljett.
Från nästa tidtabell räknar man med
att de tåg, där merparten av pendlarna
åker, kommer att stanna vid en ny
hållplats utanför Aseas verkstäder
vid Finnslätten. Asea bekostar
anläggningen av denna.
På bilderna som finns i anslutning till artikeln kan man bland annat se att Aseapendeln hade fyra värdinnor, som turades om två och två att åka med. Dessa var Ulrika, Camilla, Åsa och Karolina.
Kommer nu ihåg att tidningens chefredaktör och jag åkte med Asea-pendeln en tur och passade då på att prata med personalen och ovannämnda Ann Larsson. Aseas PR-avdelning tog också emot oss i Västerås och lämnade ytterligare underlag. Jag har inget minne av att jag intervjuat vare sig Barnevik eller Furbäck, så deras uttalande är sannolikt hämtade från ett pressmeddelande eller möjligen deras invigningstal. Var nämligen själv med vid invigningen även om jag inte ingick bland de 130 inbjudna.
Biljettfråga ASEA/ABB-pendeln - Arne - 2002-09-12 22:42