Sv: ABB-pendeln / ASEA-pendeln - Här är artikeln

(Staffan Sävenfjord | 2002-09-12 22:02)

Som ett svar på: Sv: ABB-pendeln / ASEA-pendeln, Tack skrivet av Fredrik Unger den 12. sep 2002 08:46:51:

>Tack för det uttömmande svaret.
>Det vore mycket roligt om du hittade artikeln
>Fredrik U

Jodå, jag letade länge bland mina gamla "järnvägar!" när jag kom på att det i sista numret fanns ett index över artiklar under de sju år som "järnvägar!" kom ut. Och i nummer 5.86 fanns artikeln om Asea-pendeln. Detta nummer pryds för övrigt av en bild på ett Du2-lok, fotograferad av icke helt okände postvagnsskribenten HJP.
Har sökt upphovsmannen för tillstånd att återge artikeln in extenso och fått sådant tillstånd. Upphovsmannens enda krav var att hans namn angavs. Artikeln skrev således av Staffan Sävenfjord. Detta har skrivits i all hast och ber om överseende med eventuella skrivfel.

Asea-pendeln: Nu kan man arbeta på väg till jobbet
Den 12 november invigdes Asea-pendeln. Det innebär att Aseas pendlare mellan Stockholm och Västerås har fått ett eget kontor i en specialbyggd vagn, skapad i samarbete mellan Asea, SJ och Kalmar Verkstad. I invigningsturen deltog cheferna för dessa företag tillsammans med ca 130 inbjudna.
Dagen efter - den 13 november (1986; min anm) - gick Asea-pendeln sin första ordinarie tur i tåg 782 från Stockholms central klockan 07.40. Ett drygt 30-tal "aseater" utnyttjade vagnen den första dagen.
Klockan 17.05 återgår vagnen från Västerås (tåg 793). Av omloppstekniska skäl gör vagnen måndag-fredag ytterligare fyra enkelturer (tågen 715-785-790-748). Även vid dessa tillfällen får den användas av Aseas personal och inbjudna.
Vagnen ägs av Asea, men är inregistrerad som privatvagn vid SJ. Där har den fått litterabeteckningen S4 och nummer 5482. Den har tagits ur KVAB:s ordinarie B4-produktion.
Kontoret på räls torde vara det första i sitt slag i världen. Ett 40-tal passagerare kan medfölja. Det finns ett 20-tal arbetsplatser och dessutom en konferensenhet och en salong.
- Asea-pendeln har tillkommit dels för att vi lättare skall kunna behålla den personal som bor i Stockholm men som arbetar i Västerås, dels för att underlätta rekryteringen av folk från stockholmsregionen, säger Aseas koncernchef Percy Barnevik.
Idén till Asea-pendeln kom från Ann Larsson, som själv bor i Stockholm men arbetar på Aseas koncernstab i Västerås. Hon har också varit projektledare vid framtagningen av vagnen.
Arbetsplatserna är utrustade med telefoner kopplade till en vanlig telefonväxel. Denna är i sin tur ansluten till mobiltelefonsystemet NMT. Det finns också skrivmaskiner och persondatorer.
Telefonväxeln har tagits fram av bl a Teli. Förutom att ringa från Asea-pendeln kan man också ringa dit. (År 1986 var det där med mobiltelefoni inte så utvecklat så det behövde förklaras noggrant; min anm)
Av den tid de anställda tillbringar i Asea-pendeln får hälften räknas som arbetstid.
- I SJ:s strävan att locka bilister att ta tåget är Aseavagnen det bästa exemplet på mottor att utnyttja restiden som arbetstid, säger SJ-chefen Bengt Furbäck.
Aseavagnen kommer säkert att få sina efterföljare. Flera företag lär redan ha hört av sig till SJ, och Asea själva har redan börjat tala om fler vagnar.
Den ekonomiska uppgörelsen mellan SJ och Asea är givetvis inte offentlig, men så mycket kan sägas att Asea betalar en fast summa till SJ för vagnen och att den som åker i den skall ha giltig färdbiljett.
Från nästa tidtabell räknar man med att de tåg, där merparten av pendlarna åker, kommer att stanna vid en ny hållplats utanför Aseas verkstäder vid Finnslätten. Asea bekostar anläggningen av denna.

På bilderna som finns i anslutning till artikeln kan man bland annat se att Aseapendeln hade fyra värdinnor, som turades om två och två att åka med. Dessa var Ulrika, Camilla, Åsa och Karolina.

Kommer nu ihåg att tidningens chefredaktör och jag åkte med Asea-pendeln en tur och passade då på att prata med personalen och ovannämnda Ann Larsson. Aseas PR-avdelning tog också emot oss i Västerås och lämnade ytterligare underlag. Jag har inget minne av att jag intervjuat vare sig Barnevik eller Furbäck, så deras uttalande är sannolikt hämtade från ett pressmeddelande eller möjligen deras invigningstal. Var nämligen själv med vid invigningen även om jag inte ingick bland de 130 inbjudna.




Biljettfråga ASEA/ABB-pendeln - Arne - 2002-09-12 22:42