Västlänken ? tågtunnel under Göteborg ? en samhällsekonomiskt lönsam investering
(Ami | 2002-11-18 18:58)
Västlänken tågtunnel under Göteborg en samhällsekonomiskt lönsam investering
2002-11-18
I den nu genomförda förstudien - om
möjligheterna att förbättra
spårkapaciteten kring Göteborg C
visas att en tågtunnel under Göteborg
Västlänken är
samhälls-ekonomiskt lönsam.
Banverket Västra banregionen anordnade idag den 18 november en presskonferens i Göteborg där projekt Västlänken presenterades. I debatten deltog Agneta Kores, chef för Banverket Västra banregionen och ordförande i ledningsgruppen för Västlänken, Leif Blomqvist, ordförande i Västtrafik, Lars Gerhard Westberg, regionråd Västra Götalandsregionen samt Roland Rydin, kommunalråd Göteborgs Kommunstyrelse.
Några av kommentarerna under presskonferensen var:
Agneta Kores, Västra banregionen,
betonade att Västlänken är ett mycket
angeläget projekt för regionen och
hela landet. Efterfrågan är stor om en
utökning av trafiken för regional och
nationell persontrafik samt för
godstrafik som kräver
kapacitetshöjande åtgärder.
Kraftfulla förändringar behövs för
Göteborgs järnvägssystem.
Västlänken är en angelägenhet för
hela Västra Götaland och därmed
också för Sverige. Dagens
kapacitetsproblem hindrar en positiv
utveckling. Om vi inte får bättre
kapacitet, kan vi heller inte utveckla
tågtrafiken enligt behov och önskemål
hos resenärer och företag, uttalade
sig Lars-Gerhard Westberg, Västa
Götalandsregionen.
Byggandet av en Västlänk minskar
risken för trafikkollapser på vägarna
i framtiden. Genom de kortare restiderna
utökas arbetsmarknaden till gagn för
såväl regionens invånare som
företag, uttalade sig Leif Blomqvist,
Västtrafik.
Roland Rydin, Göteborgs Kommunstyrelse,
betonade den stora politiska enighet som
råder där alla partier i
Kommunfullmäktige ställer upp på
projektet. Han betonade också vikten av
att välja några av de kortare
sträckningarna för att inte förlänga
restider och för att erhålla en
optimal kostnadsbild.
Varför Västlänken
Järnvägsnätet i Västsverige måste
kraftigt förstärkas om de
transportpolitiska målen för bl a en
långsiktig och hållbar
transport-försörjning ska kunna
tillgodoses
Syftet med Västlänken är att öka
spårkapaciteten i och kring Göteborg
så att tågsystemet som helhet ska
kunna utvecklas
Med Västlänken skapas möjlighet till
en positiv regionutveckling
Västlänken underlättar resandet i
Göteborg och Västra Götaland.
Västlänken innebär utveckling av
järnvägssystemet som helhet, så att
nationella och regionala trafik- och
miljömål kan uppnås.
Fem alternativ
Fem olika alternativ har utretts i
förstudien som Banverket utfört i
samverkan med Göteborgs Stad,
Göteborgsregionen, Västtrafik och
Västra Götalandsregionen. Kostnaderna
för en tunnel varierar mellan 7 20
miljarder för de olika alternativen.
För att belysa projektets
samhällsnytta så har ett av
alternativen kostnadsberäknats och
beräkningen visar att Västlänken är
lönsam jämfört med redan beslutade
och finansierade järnvägsprojekt i
landet.
Förstudien på remiss
Förstudien kommer nu att gå ut på
remiss till berörda parter under tiden
december 2002 till mars 2003. Inkomna
remissvar kommer att beaktas inför
kommande beslutshandling.
Planeringsprocessen beräknas ta mellan
fem och sju år och byggstart är
beroende av tilldelning av
investeringsmedel samt erforderlig
planering och
tillåtlighetsprövning.
---------------
Klicka på länken så hittar ni en
länk till en karta med fem olika
alternativ.
Sv: Västlänken - tågtunnel under Göteborg - en samhällsekonomiskt lönsam investe - Magnus Homann - 2002-11-18 19:57
Tajming? - Åke K - 2002-11-18 21:35