Sv: DB ånglok typ 81
(L Göl | 2002-12-26 14:44)
Som ett svar på: Sv: DB ånglok typ 81 skrivet av Ulf Landin den 25. dec 2002 18:01:13:
>>Jag tänkte be de ärade
postvagnsläsarna om lite hjälp.
>>Sonen har förärats en
modelljärnväg i julklapp. I satsen
från Märklin fanns ett ånglok DB 81.
Någon som har mer information eller
bilder på originalloket?
>Jag sammanfattar några uppgifter ur
"Dampflokomotiven Deutscher
Eisenbahnen", del 1.3: Loket var en
vidareutveckling ur litt. 80, med
axelföljd Ch2T, med 1.100 mm
hjuldiameter. Litt. 81 förlängdes med
en axel, fick alltså axelföljden Dh2T.
Litt. 82, som kom först efter kriget,
hade ytterligare en drivaxel, hon var
alltså en Eh2T. De var alla produkter
av enhetsloktänkandet hos Deutsche
Reichsbahn Gesellschaft (DRG), även om
den sista av dessa tre littera
levererades först till Deutsche
Bundesbahn (DB). Littera 81 omfattade
tio lok och levererades 1927 av Hanomag.
1939/1940 planerades ytterligare en
serie på 60 lok., men kriget kom
emellan. De redan producerade delarna
till dessa lok levererades till DRG som
reservdelar. Det var starka lok, vid 10
o/oo tog de 425 t vid 25 km/t och vid 25
o/oo 160 t vid samma fart. Vid 40 km/t
utvecklade pannan 736 kW (1.000 HK), med
vårt sätt att räkna dragkraft var den
på 11,4 Mp. De kunde medföra 8 m3
vatten och 3t kol, alltså ett typiskt
växellok för de stora bangårdarna.
Alla tio överlevde kriget och hamnade
1945 hos Deutsche Bundesbahn (DB). De
placerades alla i NV Västtyskland och
sattes in i växlingstjänst i Oldenburg
och Paderborn tills de slopades 1963.
Ett exemplar av litt. 81, nr 004, lär
ska finnas kvar för museiändamål.
>Vet någon om och i så fall var denna
kvinna finns?
>Många hälsningar från Uffe
81 004 finns hos "Arbetskreises
Historischer Zug Hessencourrier" i
Kassel
Sv: DB ånglok typ 81 - Fredrik Salö - 2002-12-26 16:24