Företagsidentitet - eller historien om onödiga logotyper
(Arne | 2003-05-03 23:50)
Som ett svar på: Sv: Märkningar och design på personvagnar 1950-1990 (kort kommentar) skrivet av Staffan Sävenfjord den 03. maj 2003 22:47:38:
>>Det har diskuterats en del om
märkningar av SJ:s personvagnar. För
något år sedan redogjorde jag en del
om detta men eftersom det har gått en
tid så kan ju många ha glömt detta nu
>>Fram till början av 1950-talet hade
alla SJ:s personvagnar SJ-emblem i vit
emalj. Dessutom var märkningen för t
ex andra och tredjeklass också i vit
emalj. SJ-emblemet satt mitt på
vagnssidan under fönstren.
>>1953 bestämdes att SJ-märkena i
emalj skulle bort från vagnarna. Man
ansåg visst att SJ-emblemen hade blivit
överflödiga i samband med att en massa
privatbanor hade förstatligats under
1940-talet. Att det skulle finnas
intresse att med hjälp av ett SJ-emblem
skilja SJ:s vagnar från utländska
personvagnar tänkte man tydligen inte
på.
>>R3-vagnarna levererades 1953 och 1954
och dessa vagnar har aldrig haft något
SJ-emblem i emalj. Jag har sett
leveransfoton på den första R3-vagnen
och dessa saknar SJ-emblem.
>>Malmbanans vänner har en R3-vagn som
har fått ett SJ-emblem i vit emalj och
detta är helt fel.
>>1954 infördes ett nytt SJ-emblem för
personvagnar. Det var det gula
SJ-emblemet i ring som av någon
anledning sattes upp mellan fönstren
istället för under fönstren som var
den normala platsen för ett emblem.
Detta märke sattes enbart upp på vissa
personvagnar. Alla nylevererade
personvagnar från 1954 och framåt fick
detta SJ-emblem.
>>WL3 började levereras 1954 och även
WL7 (senare ombyggda till WL3) och dessa
vagnar fick detta gula runda SJ-emblem.
Även vissa lite äldre vagnar som på
olika sätt blev ombyggda från 1954 och
framåt fick detta SJ-emblem.
>>Av någon anledning valde alltså SJ
att enbart låta vagnar som på ett
eller annat sätt betraktades som
moderna vagnar få ha detta gula runda
SJ-emblem. Övriga vagnar rullade utan
SJ-emblem på vagnssidan.
>>NJ har en A5 som har fått det gula
runda SJ-emblemt och detta är helt fel.
>>1956 förändrades klasserna i nästan
hela Europa som egentligen innebar att
förstaklass försvann och andra och
tredjeklass blev första och andraklass.
I samband med detta togs
klassmärkningen i emalj bort på
samtliga vagnar och förstaklassvagnarna
fick en etta i form av en gul dekal och
en gul rand uppe i taket.
>>I övriga länder märkte man ut
andraklassvagnarna med en tvåa men i
Sverige valde man att låta
andraklassvagnarna rulla totalt omärkta
av någon anledning. Kanske var detta
någon form av förenkling för att
slippa märka om så många vagnar när
man ändrade klasserna 1956 och detta
sedan fick leva kvar även efteråt.
>>
>>De 60-talvagnar som levererades mellan
1960-1965 fick det gula runda
SJ-emblemet. Dessa vagnar var de
modernaste vagnarna som fick detta
SJ-emblem.
>>1966 levererades
tvåvåningsmotorvagnarna litt Y3. Dessa
var de första fordonen som fick ett
vitt fyrkantigt SJ-emblem. 1967 började
man leverera en ny serie 60-talvagnar
och dessa fick också fyrkantigt
SJ-emblem i likhet med mellanvagnarna
till Y3. Förmodligen fanns det en tanke
att dessa 60-talsvagnar skulle påminna
lite om mellanvagnarna till Y3. En annan
utvändig nyhet på dessa vagnar var
nämligen att dessa senare 60-talsvagnar
levererades med en ny typ av fönster
som var av samma typ som mellanvagnarna
till Y3 hade.
>>1968 började man bygga om
40-talsvagnar till B3 och även dessa
fick naturligtvis det fyrkantiga
SJ-emblemet. Fortfarande gällde även
med det fyrkantiga SJ-emblemet att detta
enbart monterades upp på de vagnar som
antingen var nya eller ombyggda. Äldre
vagnar fick inte heller detta SJ-emblem
precis som det var tidigare med det gula
runda SJ-emblemet. Detta gällde under
1970-talet också. Däremot hände det
att vid ommålningar av vagnar med det
gula runda märket så ersattes detta
med det vita fyrkantiga.
>>Det gula runda SJ-emblemet levde kvar
in bit in på 1980-talet och 1984 såg
jag en A2 som hade detta kvar, detta
borde varit en av de sista vagnarna med
detta SJ-emblem och borde också varit
sista året de fanns kvar.
>>Omkring 1980 bestämde SJ att samtliga
vagnar nu skulle förses med ett vitt
fyrkantigt SJ-emblem. Även äldre
vagnar skulle nu få detta SJ-emblem.
Detta tog några år men omkring 1985
var detta i stort sätt genomfört.
>>Under 1980-talet gjordes en del roliga
märkningar av vagnarna.
>>1983 ifördes CityExpress och dessa
vagnar fick stora plåtar på sidorna
med texten CityExpress. 1985 försågs
också ett antal vagnar med plåtar med
texten InterCity på sidorna och ett
litet antal vagnar fick texten
Dalapendeln. De vagnar som hade plåtar
med texten InterCity fick dessutom 10 st
gula pilar runt plåtarna dvs 5 pilar
på vardera sidan om plåten. Alldeles i
början gick oftast vagnar som hade text
på sidorna i de tåg de skulle gå i
men snart började det bli galet. Vagnar
med texten InterCity rullade ofta i tåg
som inte alls var InterCity och dessutom
har det hänt att vagnar med texten
Dalapendeln påträffats i Göteborg och
Malmö. SJ insåg efter ett tag att
detta inte höll så redan 1986 började
plåtarna med text tas bort från
vagnarna. Istället fick vagnarna 14 st
gula pilar istället för 10. Detta
berodde på att man fyllde ut det tomrum
som blev när man tog bort plåtarna.
>>Under åren 1986 till 1989 fick även
ett större antal vagnar som tidigare
inte hade haft plåtar också 14 gula
pilar. Det var enbart de modernare
vagnarna som fick gula pilar. Detta
gällde 60 och 80-talsvagnar men några
enstaka äldre vagnar som blivit
kraftigt ombyggda och fått en inredning
som med en standard som motsvarade
modernare InterCity-vagnar.
>>1988 målades två vagnar om i blått
på prov och provkördes i ca ett år.
1989 infördes den nya blå
färgsättningen på riktigt och nu
började man på allvar måla om ett
större antal vagnar. I samband med
denna blå färgsättning införde man
att även märka upp andraklassvagnarna
med en tvåa på samma sätt som man
gör i nästan alla andra europeiska
länder.
>>Något nytt SJ-emblem hade man inte
tagit fram så därför rullade dessa
nymålade vagnar omkring utan SJ-emblem
i början. 1990 tog man fram det
nyvarnade SJ-emblemet och då började
man även förse vagnarna med detta.
>>Hur det gick sedan vet ju de flesta
>Finns inte mycket att invända mot
detta. Så det återstår egentliga bara
att tacka för ett utförligt inlägg.
>En liten kommentar dock: plåtarna
CityExpress och Dalapendeln var
löstagbara och satt innanför en
trädram. Med en möbelnyckel kunde man
lossa ramen och ta bort skylten eller
vända på den. Detta gjordes faktiskt
varje natt mot fredag och måndag vid
CityExpress början, eftersom vagnarna
däremellan gick i vanliga tåg (IC-tåg
skulle vi sagt i dag). Vissa CE-vagnarna
gick också under skidsäsongen i
Snöexpressen Stockholm-Storlien och
försågs då med speciella skyltar för
detta. Det var ett evigt skruvande och
skyltvändande i Hagalund på den tiden,
vilket krävde en stor personalinsats
och därför - som så korrekt påpekats
- togs bort efter några år.
Sedan kan jag inte hjälpa att man undrar hur många miljoner SEK som åtgått i onödan för alla olika designexperiment, diverse nya färgscheman, logotypeimplementeringar och gud vet vad i jakten på den heliga företagsidentiteten. Och sökandet av företagets innersta väsen. Att man i USA och många andra länder värnar om ett företags "corporate identity" är nog gott och väl. Där finns ofta tillräckligt många dollar att anslå.
Men att man här i Sverige så klåfingrigt och många gånger hemyxat ägnat sig åt att måla om och märka lok och vagnar är för mig svårförståeligt. Många har tydligen känt sig kallade att måla om tåg helt lagligt här i vår del av världen. Men kanske lite för ofta för företagets eget bästa. Det fordrar dock ett säkert designöga och god förståelse av de oskrivna lagar som styr ett modernt symbolspråk för att resultatet ska bli gott och ge ett riktigt mervärde samt ett samlat helhetsintryck.
Det finns många art directors som inte direkt förskönat sina företag med alltför långsökta och krångliga logon och företagssymboler. När man måste läsa en handledning i företagets "corporate identity" för att förstå tankegångarna är det något som missats i hanteringen. Och jag vill nog hävda att man inte alltid haft riktigt genomtänkta färgscheman och logotyper och andra symboler hos SJ och de andra järnvägsoperatörerna.
Menar Arne, som i färgschemornas
brokiga värld är både konservativ och
hälsosamt avvaktande till
logotypenyheter.
Sv: Företagsidentitet - eller historien om onödiga logotyper - Staffan Sävenfjord - 2003-05-04 09:45