Sv: Skumt malmtåg i Nattavaara - Jämförelse med annan malmbana

(Ulf Broman | 2003-07-18 10:21)

Som ett svar på: Sv: Skumt malmtåg i Nattavaara skrivet av Gunnar Eriksson den 18. jul 2003 09:36:27:

>>På grund av motlutet mot gränsen orkar loken endast med 13 lastade vagnar tillsammans med 39 tomvagnar.
>Intressant att man vid byggandet, med hänsyn till banans användning, godtog stora lutningar åt ena hållet (men alltså inte det andra "produktiva" hållet). Även de största jättarna har sina begränsningar...
>Vänliga hälsningar
>Gunnar Eriksson

Man kan ju göra en jämförelse med en annan malmbana i Sverige, nämligen TGOJ. Jag har läst att på den norra delen Vanneboda (Frövi) - Grängesberg (FLJ) som ju går genom det bergiga Bergslagen så räckte det med ganska små tanklok för att dra tågen, medan det var i det allmänt sett ganska platta Södermanland (Eskilstuna-Oxelösund på OFWJ) som man behövde använda de kraftiga turbinloken. Anledningen är alltså att på norra delen så är det bara nedförslutning för de lastade tågen, medan det från Eskilstuna och söderut går både upp och ned, och alltså behövs kraftigare lok.