Sv: Den sista reguljära svenska ångloksdriften vid JMJ
(Lars Olof Lind | 2003-09-14 10:47)
Som ett svar på: Den sista reguljära svenska ångloksdriften vid JMJ skrivet av Carl-Erik Olsson den 13. sep 2003 13:48:05:
>>
>>Men sista reguljära ångdriften i
Sverige var dock vid
Jularbo-Månsbo-Järnväg och upphörde
den 20 september 1977. Bilden ovan
kommer från Arvid Wallins samling och
visar JMJ J 1401 i Månsbo c:a 1970.
>>/Daniel
>F d SJ J 1401, på bilden från den
sista ångdrivna banan JMJ, var dock
varken deras sista eller enda
ånglok.
>Men vad var egentligen JMJ?
>Vi tar förstås en titt i
standardverket Järnvägsdata (som
förstås borde finnas hos varje
pv-läsare!) och finner i dess utgåva
1999 förutom lite siffersammandrag en
hänvisning till artikeln Ångande
industribana i Dalarna av Thomas
Walldow i TÅG nr 7/1976. Efter en
stunds letande finner vi då även
denna, här följer då ett referat med
en del sentida kommentarer:
>Från Jularbo (4 km NO om Krylbo, på
linjen mot Storvik) utgick en 4,8km
lång industribana till Månsbo,
mittemot Avesta på andra sidan
Dalälven.
>Banan, öppnad 1919, anlades av Månsbo
Jv AB, ett 1916 bildat senare
dotterbolag till Alby Klorat, som
behövde järnvägsanslutning till sin
fabrik i Månsbo. Koncession hade
beviljats redan 5/5 1908. Granne med
denna fabrik var Gränges Aluminium, som
också utnyttjade järnvägen. In på
20-talet fanns viss persontrafik och
fortfarande, åtminstone 1976, fanns
stationshus och plattform kvar i
Månsbo. Man hade egna JMJ-märkta
vagnar, varav några fanns kvar 1976,
men annars skedde trafiken med
SJ-godsvagnar.
>1976 gick två tågpar på vardagar.
På banan lever ångloksromantiken
fortfarande kvar och har väl blivit
något av Dalarnas egen museibana, utan
någon som helst inblandning av
museiföreningar eller
järnvägsklubbar.
>Framtiden befanns 1976 oviss, men
troddes med säkerhet finnas kvar till
1979. En del tillverkning vid
Kloratbolaget skulle flyttas till
huvudfabriken i Alby, och avtalet med
Gränges Aluminium skulle löpa ut.
>Banan kom alltså att trafikeras med
ånglok endast t o m 20/9 1977, nedlades
1/7 1981 och revs upp 1982.
>Dragkraften bestod av begagnade ånglok
av kostnadsskäl. Man hade haft
sammanlagt sex egna lok, data nedan enl
Ulf Fjeld i samma nr av TÅG. Ett
flertal gånger hyrdes även andra
ånglok in, bl a E-lok från SJ.
>1. Nohab 167/1883, urspr SJ Pb 316
Lärkan, ax.f. B1, sålt t JLJ 1910,
t JMJ 1917/1918. Möjligen avställt
1920 och sålt 1924 till Skönviks
AB.
>2. Krauss 489/1875, urspr SJ Q 226
Serla, ax.f. B, t Nohab 1897, t GSJ
1902, t JMJ 1918, avställt 1920-26 och
slopat 1931.
>3. Nohab 117/1880, urspr SDJ 4
Bispberg, ax.f. C-2, t JMJ 1929,
slopat 1961, skrot 1962 (i Sala?)
>4. Nohab 378/1893, urspr MGJ 1
A.F.Hörstedt, ax.f. 1B, t JMJ 1948,
1976 t mfÖSJ.
>5. Motala 627/1918, urspr SJ J 1401,
ax.f. 1C2, t JMJ 1961, åter t SJ
1972, skrot Hybo 1974.
>6. Atlas 172/1917, urspr SJ J 1298,
ax.f. 1C2, t JMJ 1972, efter
nedläggningen fill MfGDJ, Falun.
>Urspr SJ J 1298 finns väl fortfarande
kvar, om än i mycket slitet skick, i
lokstallet i Falun tillsammans med
systrarna J 1338 och J 1398, alla från
olika tillverkare och uppvisande
olikheter som jag inte trodde fanns inom
en standardtyp men gjordes uppmärksam
på vid besök där.
>Urspr MGJ 1 "A.F.Hörstedt" finns
fortfarande kvar i Kristianstads
järnvägsmuseum som ett av få
kvarvarande mindre skånska
privatbanelok.
>Således finns det idag kvar en
tredjedel av JMJ:s dragfordon, men finns
det kvar några rester av själva banan
eller station, såhär ungefär 27 år
efter artikeln i TÅG?
>/kommenterade och undrade fortfarande
frågvise CEO
Stationshuset i Månsbo finns kvar och
är sedan många år privatbostad. Det
var det redan då trafiken pågick.
Månsbo bangård är delvis bebyggd med
småindustrier. Vet ej om lokstallarna -
det fanns två - fortfarande finns
kvar.
Banvallen är asfalterad cykelväg där
den går ut från Månsbo stn och under
rv 70. Hur det ser ut i andra änden,
vid Jularbo, vet jag inte./LO Lind