Sv: Märkning på räls och rälsvalsverk

(Axel Demker | 2003-09-29 11:33)

Som ett svar på: Märkning på räls och rälsvalsverk skrivet av Carl-Erik Olsson den 29. sep 2003 02:43:50:

>>>Vad innebär krupp-märkning? Idag såg jag på en bangård att det stod "KRUPP 1937" vad innbeär det? Att rälsen är från 1937?
>>Ja, och tillverkad av Krupp i Tyskland.
>Gick det också att se vilken bana som hade beställt denna räls, alt vilken bangård såg du den på?
>Man brukar nämligen kunna se vilken ev enskild järnväg som har beställt rälsen, dess signatur brukar vara invalsad precis som ev SJ eller på senare tid BV förutom årtal och valsverk.
>Men vilka valsverk har varit aktuella leverantörer till svenska järnvägar?
>Förutom Krupp så har jag själv sett rätt mycket tysktillverkad SJ-räls (troligen 43kg/m) från t ex Bochum nere i Ruhr-området. (Var fanns f ö Krupps valsverk?)
>Det sista svenska valsverket var väl Inexa i Luleå som tyvärr gorde konkurs härom året, och innan dess Domnarvet i Borlänge. När började man f ö valsa räls där?
>SL får ju idag 50kg/m räls till T-banan och andra SL-järn-/spårvägar i 20m-längder i vagnslaster om 50 ton från Voest Alpine, Donawitz, i Österrike (väl?), men varifrån får t ex BV idag räls?
>/kunde CEO inte låta bli att fundera igen


Rälsen låg på Ambjörnarps bangård (f d VCJ/HNJ). Det är troligen 43 kg/m.


Sv: Märkning på räls och rälsvalsverk - Kurt Möller - 2003-09-29 12:30