Sv: Märkning på räls och rälsvalsverk
(Axel Demker | 2003-09-29 11:33)
Som ett svar på: Märkning på räls och rälsvalsverk skrivet av Carl-Erik Olsson den 29. sep 2003 02:43:50:
>>>Vad innebär krupp-märkning? Idag
såg jag på en bangård att det stod
"KRUPP 1937" vad innbeär det? Att
rälsen är från 1937?
>>Ja, och tillverkad av Krupp i
Tyskland.
>Gick det också att se vilken bana som
hade beställt denna räls, alt vilken
bangård såg du den på?
>Man brukar nämligen kunna se vilken ev
enskild järnväg som har beställt
rälsen, dess signatur brukar vara
invalsad precis som ev SJ eller på
senare tid BV förutom årtal och
valsverk.
>Men vilka valsverk har varit aktuella
leverantörer till svenska
järnvägar?
>Förutom Krupp så har jag själv sett
rätt mycket tysktillverkad SJ-räls
(troligen 43kg/m) från t ex Bochum nere
i Ruhr-området. (Var fanns f ö Krupps
valsverk?)
>Det sista svenska valsverket var väl
Inexa i Luleå som tyvärr gorde konkurs
härom året, och innan dess Domnarvet i
Borlänge. När började man f ö valsa
räls där?
>SL får ju idag 50kg/m räls till
T-banan och andra SL-järn-/spårvägar
i 20m-längder i vagnslaster om 50 ton
från Voest Alpine, Donawitz, i
Österrike (väl?), men varifrån får t
ex BV idag räls?
>/kunde CEO inte låta bli att fundera
igen
Rälsen låg på Ambjörnarps bangård
(f d VCJ/HNJ). Det är troligen 43 kg/m.
Sv: Märkning på räls och rälsvalsverk - Kurt Möller - 2003-09-29 12:30