Sv: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan. Mange tack !
(HJP | 2004-08-08 09:35)
Som ett svar på: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan, östra delen [många kB] skrivet av Hans Broman den 07. aug 2004 13:44:50:
>Nyligen har flera postvagnsresenärer
visat intresse för
järnvägsarkeologiska studier av gamla
Eskilstunabanan, Södertälje S -
Eskilstuna C, dvs f d Norra
Södermanlands Järnväg, NrSlJ. Foton
har också efterlysts.
>Därför har jag plockat fram ett antal
foton som jag förut vid olika
tillfällen har visat i Postvagnen (mest
som tisdagsbilder). De flesta av fotona
är från banans aktiva tid. Hoppas att
postvagnsresenärernas intresse inte
bara gällde hur banvallen ser ut i
dag.
>Här kommer till att börja med åtta
bilder från avsnittet Södertälje S -
Åkers styckebruk. Jag börjar
österifrån.
>
>Bild 1: På slutet av 1970-talet
ersattes Eskilstunabanans Dk/Du- och
Bt-dragna persontåg av F-dragna
snälltåg. Ganska snart tog Ra över
tågen, som på denna bild av den 12
augusti 1980 vid Gläntan, helt nära
nuvarande Södertälje syd. Just här
används spåret än i dag, för det
ingår i förbindelsespåret från
nuvarande Södertälje hamn till
Svealandsbanan.
>
>Bild 2: Ma + Rc med tåg öster om
Nykvarn 15 okt 1993, på väg från
Eskilstuna. Just här ligger
Svealandsbanan i princip i samma läge
som den gamla banan. Under denna
sluttamp av trafik på gamla banan var
banunderhållet eftersatt, och Rc
klarade inte längre tågen vid
lövfällningen. Svåra hjulplattor
uppstod när man bromsade tågen, har
Staffan Sävenfjord berättat i
Postvagnen. Lösningen blev att spänna
något av TGOJ:s Ma-lok (brunt eller
orange) framför Rc-tåget. I Stockholm
avkopplades Ma, och tåget fortsatte mot
Hallsberg.
>
>Bild 3: Svenska Motorvagnsklubbens
utfärdståg i Nykvarn 22 aug 1993, då
ordinarie persontrafik på banan sjöng
på sista versen och inte fanns på
veckosluten. Stationshuset revs innan
Svealandsbanan öppnades.
>
>Bild 4: Ett SMoK-tåg igen, här för
filminspelning den 24 maj 1996 på
Taxinge-Näsby, som av filmbolaget hade
skyltats om till Brösarp. På den tiden
fanns den provisoriska spåranslutningen
till Svealandsbanan kvar. Numera är
spåret rivet från Taxinge-Näsby till
Ryssjöbrink.
>
>Bild 5: Strax öster om Läggesta går
banan på en bank och en kort bro över
en vik av Gripsholmsviken, som i sin tur
är en vik av Mälaren. I början av
1980-talet bestod persontrafiken av
Ra-dragna snälltåg, som här den 20
april 1981.
>
>Bild 6: Åter en bild från
SMoK-utfärden den 22 augusti 1993, här
mellan Läggesta och Åkers styckebruk,
en delsträcka som numera är riven.
Denna bild togs av Marit Broman.
>
>Bild 7: Åkers styckebruk i mitten av
september 1983, troligen den 18. T h
tåget mot Stockholm, i mitten av bilden
det anslutande lokaltåget till och
från Strängnäs och t v
ställverksbyggnaden.
>
>Bild 8: Västra infarten till Åkers
styckebruk, tagen en kort stund före
förra bilden. Det är alltså tåget
mot Stockholm som är på ingående
från Eskilstuna.
****
Mange tack för mange bilder!
Nykvarn och Åkers Styckebruk var
trevliga gamla bekanta, att få möta
igen. Åkers är idag en dyster syn. Det
var en intressant station, med sin stora
ställverjsbyggnad. Finns det bild på
den?
HJP
Sv: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan. Alltså..... - HJP - 2004-08-08 12:27