Sv: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan. Mange tack !

(HJP | 2004-08-08 09:35)

Som ett svar på: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan, östra delen [många kB] skrivet av Hans Broman den 07. aug 2004 13:44:50:

>Nyligen har flera postvagnsresenärer visat intresse för järnvägsarkeologiska studier av gamla Eskilstunabanan, Södertälje S - Eskilstuna C, dvs f d Norra Södermanlands Järnväg, NrSlJ. Foton har också efterlysts.
>Därför har jag plockat fram ett antal foton som jag förut vid olika tillfällen har visat i Postvagnen (mest som tisdagsbilder). De flesta av fotona är från banans aktiva tid. Hoppas att postvagnsresenärernas intresse inte bara gällde hur banvallen ser ut i dag.
>Här kommer till att börja med åtta bilder från avsnittet Södertälje S - Åkers styckebruk. Jag börjar österifrån.
>
>Bild 1: På slutet av 1970-talet ersattes Eskilstunabanans Dk/Du- och Bt-dragna persontåg av F-dragna snälltåg. Ganska snart tog Ra över tågen, som på denna bild av den 12 augusti 1980 vid Gläntan, helt nära nuvarande Södertälje syd. Just här används spåret än i dag, för det ingår i förbindelsespåret från nuvarande Södertälje hamn till Svealandsbanan.
>
>Bild 2: Ma + Rc med tåg öster om Nykvarn 15 okt 1993, på väg från Eskilstuna. Just här ligger Svealandsbanan i princip i samma läge som den gamla banan. Under denna sluttamp av trafik på gamla banan var banunderhållet eftersatt, och Rc klarade inte längre tågen vid lövfällningen. Svåra hjulplattor uppstod när man bromsade tågen, har Staffan Sävenfjord berättat i Postvagnen. Lösningen blev att spänna något av TGOJ:s Ma-lok (brunt eller orange) framför Rc-tåget. I Stockholm avkopplades Ma, och tåget fortsatte mot Hallsberg.
>
>Bild 3: Svenska Motorvagnsklubbens utfärdståg i Nykvarn 22 aug 1993, då ordinarie persontrafik på banan sjöng på sista versen och inte fanns på veckosluten. Stationshuset revs innan Svealandsbanan öppnades.
>
>Bild 4: Ett SMoK-tåg igen, här för filminspelning den 24 maj 1996 på Taxinge-Näsby, som av filmbolaget hade skyltats om till Brösarp. På den tiden fanns den provisoriska spåranslutningen till Svealandsbanan kvar. Numera är spåret rivet från Taxinge-Näsby till Ryssjöbrink.
>
>Bild 5: Strax öster om Läggesta går banan på en bank och en kort bro över en vik av Gripsholmsviken, som i sin tur är en vik av Mälaren. I början av 1980-talet bestod persontrafiken av Ra-dragna snälltåg, som här den 20 april 1981.
>
>Bild 6: Åter en bild från SMoK-utfärden den 22 augusti 1993, här mellan Läggesta och Åkers styckebruk, en delsträcka som numera är riven. Denna bild togs av Marit Broman.
>
>Bild 7: Åkers styckebruk i mitten av september 1983, troligen den 18. T h tåget mot Stockholm, i mitten av bilden det anslutande lokaltåget till och från Strängnäs och t v ställverksbyggnaden.
>
>Bild 8: Västra infarten till Åkers styckebruk, tagen en kort stund före förra bilden. Det är alltså tåget mot Stockholm som är på ingående från Eskilstuna.
****
Mange tack för mange bilder!
Nykvarn och Åkers Styckebruk var trevliga gamla bekanta, att få möta igen. Åkers är idag en dyster syn. Det var en intressant station, med sin stora ställverjsbyggnad. Finns det bild på den?

HJP


Sv: Åtta bilder från gamla Eskilstunabanan. Alltså..... - HJP - 2004-08-08 12:27