Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg

(Lennart Petersen | 2004-08-10 23:49)

Som ett svar på: Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg skrivet av Hans Broman den 10. aug 2004 23:41:06:

>>På Ohsabanans hemsida finner jag en ny järnväg Mårdsunds Enskilda Järnväg. Det är om loket 3 "Tyska Loket" järnvägsnamnet står med!
>>Vet någon om denna bana? Var finns den? Finns den kvar? Hemsida?
>>Tack för svar!
>Järnvägen finns inte kvar, och dess ägare Hans Näckdal är inte heller i livet. 1980 gjorde jag ett hastigt besök på hans gård där han hade samlat ihop lite gamla 600 mm-fordon och anlagt ett spår. Det gällde mest industribanemateriel, men fantastiskt nog stod ett tyskt 600 mm-ånglok i ett skjul. Det loket övertogs av OBJ (Ohsabanan). Enligt OBJ:s hemsida var det en bytesaffär 1983, eftersom det tyska loket var för tungt för Näckdals spår i Mårdsund. Näckdal fick i stället ett O&K-tillverkat lok som förut hade tillhört Smedjebackens valsverk. Tyvärr vet jag inte vad det blev av det loket.
>Hans Näckdal bodde då i Mårdsund söder om Mattmar i mellersta Jämtland, vid Storsjöns västra strand ungefär.
>Under 1980-talet flyttade han till Granbo nära Åskott som ligger på Inlandsbanan norr om Östersund. Där planerade han för en normalspårig rälsbusstrafik på ett spår han skulle anlägga, eller var det kanske ett befintligt grusgropsspår e d?
>Näckdal var en udda entusiast med stora ambitioner som helt klart inte var genomförbara fullt ut. Dock är det tack vare honom som flera fordon han köpte in kunde bli bevarade. Det gäller i varje fall Saltsjöbanans gamla motorvagn 15, som kunde övervintra i hans ägo tills det fanns förutsättningar för upprustning och bevarande på vagnens hemmaplan.
>Jag visade i fjol ett par foton från Mårdsunds Enskilda Järnväg som tisdagsbilder i Postvagnen, och här visar jag dem i repris. Jag tog dem i juli 1980.
>
>
Kanske vet du mer om de fascinerande elloken på den understa bilden. Särskilt det främsta som verkar vara ett 600mm lok.


Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg - Hans Broman - 2004-08-11 00:12