Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg
(Lennart Petersen | 2004-08-10 23:49)
Som ett svar på: Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg skrivet av Hans Broman den 10. aug 2004 23:41:06:
>>På Ohsabanans hemsida finner jag en
ny järnväg Mårdsunds Enskilda
Järnväg. Det är om loket 3 "Tyska
Loket" järnvägsnamnet står med!
>>Vet någon om denna bana? Var finns
den? Finns den kvar? Hemsida?
>>Tack för svar!
>Järnvägen finns inte kvar, och dess
ägare Hans Näckdal är inte heller i
livet. 1980 gjorde jag ett hastigt
besök på hans gård där han hade
samlat ihop lite gamla 600 mm-fordon och
anlagt ett spår. Det gällde mest
industribanemateriel, men fantastiskt
nog stod ett tyskt 600 mm-ånglok i ett
skjul. Det loket övertogs av OBJ
(Ohsabanan). Enligt OBJ:s hemsida var
det en bytesaffär 1983, eftersom det
tyska loket var för tungt för
Näckdals spår i Mårdsund. Näckdal
fick i stället ett O&K-tillverkat lok
som förut hade tillhört Smedjebackens
valsverk. Tyvärr vet jag inte vad det
blev av det loket.
>Hans Näckdal bodde då i Mårdsund
söder om Mattmar i mellersta Jämtland,
vid Storsjöns västra strand ungefär.
>Under 1980-talet flyttade han till
Granbo nära Åskott som ligger på
Inlandsbanan norr om Östersund. Där
planerade han för en normalspårig
rälsbusstrafik på ett spår han skulle
anlägga, eller var det kanske ett
befintligt grusgropsspår e d?
>Näckdal var en udda entusiast med
stora ambitioner som helt klart inte var
genomförbara fullt ut. Dock är det
tack vare honom som flera fordon han
köpte in kunde bli bevarade. Det
gäller i varje fall Saltsjöbanans
gamla motorvagn 15, som kunde
övervintra i hans ägo tills det fanns
förutsättningar för upprustning och
bevarande på vagnens hemmaplan.
>Jag visade i fjol ett par foton från
Mårdsunds Enskilda Järnväg som
tisdagsbilder i Postvagnen, och här
visar jag dem i repris. Jag tog dem i
juli 1980.
>
>
Kanske vet du mer om de fascinerande
elloken på den understa bilden.
Särskilt det främsta som verkar vara
ett 600mm lok.
Sv: Mårdsunds Enskilda Järnväg - Hans Broman - 2004-08-11 00:12